App analytics steeds belangrijker, Googles Firebase speelt hierop in

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 07 jun 2016 in nieuws

Niet een zo groot mogelijk aantal downloads, maar het vinden en targeten van waardevolle gebruikers moet centraal staan bij uitgevers van apps. Googles Firebase speelt hierop in met de uitbreiding van app analytics.

De hype omtrent het aantal downloads neemt af, schrijft advertentiebedrijf Fiksu. Hoewel de appmarkt blijft groeien, is er sprake van verzadiging: het aantal dagelijks downloads neemt af, dit voorjaar al met zeven procent. Vandaag de dag draait het veel meer om het bereiken van de juiste gebruikers dan het bereiken van een zo groot mogelijk publiek. Technologiebedrijf RadiumOne toonde recent aan waarom. Er is namelijk een heel kleine groep gebruikers bijzonder waardevol. Gemiddeld zorgt die kleine groep voor 85 procent van de in-app omzet en is hierdoor maar liefst vier keer meer waard dan de grootste groep.

Op de conferentie voor ontwikkelaars kondigde Google dan ook aan Firebase – de service voor appontwikkelaars – uit te breiden en verder te integreren. Sinds de overname in 2014 is het aantal gebruikers van Firebase gegroeid van ruim honderdduizend naar bijna vijfhonderdduizend. Na veelvuldig overleg met gebruikers is besloten dat Firebase er niet alleen moet zijn voor de ontwikkeling van apps, maar ook voor de groei. Er zijn tools toegevoegd voor analytics, verbetering van de kwaliteit en vergroten van de loyaliteit.

firebase

Firebase Analytics

Het overkoepelende product hiervoor is Firebase Analytics. Net als Google Analytics is het product gratis, maar dan speciaal ontworpen voor mobiele apps. In Firebase Analytics staan niet de pageviews en sessies centraal. De analytics vertellen wat gebruikers zoal doen met de app en hoe advertentiecampagnes presteren en bijdragen – een vorm van attributie dus. Onder ‘Audiences’ is het mogelijk groepen gebruikers te bundelen en ze vanuit andere Firebase producten te bedienen – bijvoorbeeld met een notificatie.

Volgens Jason Titus, die als productontwikkelaar vanuit Google is betrokken bij Firebase, kunnen appontwikkelaars zich nu echt gaan richten op retentie. Tegegenover techsite Venturebeat geeft hij een voorbeeld: je kunt alle gebruikers die tot het vijfde level van je spelapp zijn gekomen bundelen en vervolgens een notificatie sturen over de komst van een nieuw level. Verander vervolgens de moeilijkheidsgraad voor gebruikers die zijn blijven steken in een lager level. Zo blijven ze betrokken.

Configuratie op afstand en rapporten

Met de optie ‘Remote Config’ is de ‘look and feel’ op afstand aan te passen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de onder ‘Audiences’ gebundelde gebruikers een afwijkende configuratie van de app te geven zonder een nieuwe appversie uit te hoeven brengen. ‘Crash Reporting’ geeft zicht op eventuele problemen die ontstaan tijdens het gebruik op een specifiek apparaat of met bepaalde instellingen.

Werken aan groei

Juist omdat het dus zo belangrijk is de loyaliteit van bestaande gebruikers te vergroten komt Firebase met ‘Growth and Earn’. Met notificaties zijn segmenten binnen ‘Audiences’ te voorzien van een notificatie op het scherm. Hiermee kan bijvoorbeeld gewerkt worden aan re-engagement van verloren bezoekers.

Door ‘Firebase Invites’ te gebruiken kunnen appgebruikers referral codes of content uit de app delen via e-mail of een tekstbericht.

Met ‘Firebase App Indexing’ – eerder nog Google App Indexing genaamd – zorg je ervoor dat de app vindbaar is in de zoekresultaten van Google. Nieuwe gebruikers krijgen een installatielink voorgeschoteld, bestaande gebruikers openen de app.

AdWords en AdMob zijn nu ook geïntegreerd in Firebase. Ontwikkelaars kunnen advertentiecampagnes draaien, het aantal installaties terugvinden in de analytics en gebruikers die niet zo loyaal zijn via een uiting herinneren aan de app. De mogelijkheden zijn vergelijkbaar met het normale web. Zo toon je bijvoorbeeld gemakkelijk een reclame aan alleen de meest ‘waardevolle’ gebruikers, of richt je een campagne in voor diegene met specifieke interesses.

Volgens Venturebeat misschien wel een van de meest interessante toevoegingen is die van ‘Dynamic Links’. Stuit iemand nu op een receptenpagina op een call-to-action voor het downloaden van de bijbehorende app, dan opent de applicatie na het downloaden het algemene startscherm. Bij het gebruik van dynamische links past de link zich in gedrag aan, aan de context. In dit voorbeeld wordt de gebruiker dan doorgesluisd naar het recept dat hij of zij al had geopend. De doelbestemmingen kunnen dus geautomatiseerd variëren. Iemand die de app voor het eerst opent krijgt de ene startpagina, een gebruiker die via een social referral binnenkomt krijgt weer een andere pagina te zien.

Foto: arisara / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment