Waarom 80 procent je blogpost nooit leest

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 18 apr 2016 in nieuws

Anatomische lessen over de ideale blogpost…Van kop tot Call To Action. Onder deze titel publiceerde Salesforce een infographic (linkbait!) over dit onderwerp. Omdat de inhoud duidelijk, eenvoudig en mooi vormgegeven is trof deze mij. En inhoudelijk ben ik het er ook mee eens: zo vertel ik het verhaal van de ideale post zelf ook graag.

Bij deze dus de tips van de geleende infographic hier stap voor stap uit de doeken. (Onderaan de blogpost kun je de gehele infographic downloaden om naast je bureau te hangen.)

Overigens altijd gevaarlijk om de ideale blogpost in een post te beschrijven, want bij de loodgieter zelf lekt het toch altijd? We doen ons best de regels te volgen en ik neem je mee in wat ik ervan leerde. Skip gerust naar dat onderwerp waar je meer over wilt weten. Uit onderzoek blijkt trouwens dat je dat allang doet: maar 28 procent leest de gehele tekst. Lees je mee?

Van kop tot CTA

anatomy-of-a-blog-pos-overzicht-660x591

Je schrijft waarschijnlijk artikelen in het kader van je content marketing. Zoals Salesforce bij de infographic schrijft:

‘Met de instelling om te helpen en te informeren is content marketing een belangrijke manier om je expertise en autoriteit te tonen. Bovendien laat het zien dat het je niet alleen gaat om het verkopen van producten en diensten maar om het werkelijk helpen van je klanten.’

Maar zoals Om Malik, Partner van True Venture het verwoordde: ‘The best posts come from the heart, not from the wallet. Write what you feel passionate about, because then you can sway the readers with your writing.’

Ik sluit me bij dit laatste geheel aan. Deze post gaat trouwens vooral over de anatomische elementen in een blogpost en minder over waarover en hoe je moet schrijven.

De opbouw van je blogpost

In het overzicht zie je dat de ideale blogpost opbouw bestaat uit de volgende elementen:

  1. De kop
  2. De intro tekst
  3. Een subkop
  4. Een visual
  5. Een broodtekst
  6. En weer een subkop+visual+broodtekst
  7. De content eindigt met een oproep tot een actie
  8. En aan de zijkant: sociale deelknoppen.

We gaan ze een voor een langs.

Als ik nu kritisch door onze eigen blogposts loop zie ik al verbeterpunten. Met name de koppen en introteksten mogen sterker.

De kop: ‘do or die’

anatomy-of-a-blog-pos-de-kop

‘Your traffic can vary by as much as 500% based on your headline.’

We leven in een wereld waarin bijna iedereen naast consument ook producent is geworden. Iedereen schrijft, maakt filmpjes en deelt. Ook in de contentmarketinghoek wordt veel gepubliceerd. Hoe val je op in deze nooit ophoudende stroom aan artikelen? Een goede kop!

Als je weet dat 80 procent van de lezers nooit voorbij de kop komt dan snap je waarom. De kop wordt bijvoorbeeld gelezen in de mail, of in een sociale feed. Als de kop niet prikkelt door te klikken of meer te lezen dan zit je al in die 80 procent nooit gelezen blogposts. En daardoor kan je verkeer naar een blogpost puur door de kop al 500 procent in verkeer variëren.

Maar nadat de kop geprikkeld en doorgeklikt is moet de post zelf wel voldoen aan de eerste prikkel. Anders ben je alsnog teleurgesteld. toch? Dus de intro tekst die volgt op de kop moet wel aansluiten op de kop, anders ben je de lezer natuurlijk alweer kwijt.

Bekijk deze koppen eens voor dit artikel:

  1. De anatomie van de ideale blogpost – vindt ik niet zo sterk al dekt het de lading helemaal.
  2. Hoe ziet de ideale blogpost eruit? – Al beter want een vraag.
  3. Elf tips voor de ideale blogpost – nummer en tips doen het altijd goed. Oneven getallen weer beter dan even.
  4. Let op: behoor jij tot de 20 procent die dit artikel wel leest? – Prikkelend, zet aan tot doorklikken maar je hebt bijna geen clou waar het artikel over gaat.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor “Waarom 80 procent jouw blogpost nooit leest”. Wat vind jij? Kan vast beter. Schrijf ze in een reactie onderaan.

Subkoppen post

anatomy-of-a-blog-post-subkoppen-660x675

Omdat mensen online (en ook offline trouwens) vooral scannen moeten de kop met de subkoppen het verhaal in grote lijnen vertellen. Om Google duidelijk te maken dat iets een kop is, moeten deze in H1, H2, H3 etc. opgemaakt worden. Als je in je tekst en zeker in de koppen ook de Wie en wat, waarom vragen beantwoord, maak je vanzelf zoekwoordrijke koppen.

Ikzelf doe nooit zoekwoordonderzoek voordat ik een blogpost schrijf. Google is intelligent genoeg zou je denken om vanuit een langere tekst vanzelf de zoekwoorden en synoniemen te kiezen waarop de blogpost kan scoren.

Alhoewel, de H1 komt altijd 1 op 1 in Google en haalt mensen over. Dus een veel gezocht zoekwoord in de titel zou toch wel handig zijn?

Broodtekst: geen bakstenen

anatomy-of-a-blog-post-broodtekst-660x701

De broodtekst zijn de paragrafen met tekst onder elke subkop. De ideale lengte zou 1600 woorden zijn en dus in 7 minuten te lezen. Hier valt wel wat op af te dingen. Sommig snappy nieuws bevat heel weinig woorden maar scoort wel. Er kan ook juist weer een video bijzitten van vijf minuten die dan wel weer helemaal afgekeken wordt.

Dan heb je nog de long reads. Ikzelf vind de posts van Avinash Kaushek, Google Analytics evangelist, daar een goed voorbeeld van. Posts van 4000 woorden zijn geen uitzondering en ze worden bijzonder goed gelezen. Houd dus je eigen doelgroep voor ogen voor de juiste lengte!

Daarnaast dien je de broodtekst visueel aantrekkelijk en leesbaar te maken. Maak geen ‘bakstenen‘ zoals Aartjan van Erkel ze zo mooi noemt. Gebruik:

  • Opsommingen (zoals deze)
  • Lijstjes
  • Grafieken
  • Vet markeringen
  • Subkoppen
  • Visuals
  • Quotes

Ikzelf heb de neiging om teveel te schijven en meer dan drie zinnen achter elkaar te proppen. Het helpt me de tekst in gedachten voor te lezen en daar waar ik even een pauze neem, een ‘Enter’ te gebruiken.

Visuele zaken
anatomy-of-a-blog-post-visuele-zaken-660x747

Ikzelf werk graag met quotes. Zie begin van dit artikel. Ze vallen visueel op en geven een statement af van een persoon.

Visuals zeggen meer dan woorden én worden beter onthouden volgens het onderzoek achter deze infographic. Met visuals bedoelen we:

  • Foto’s
  • Video’s
  • Illustraties
  • embedded Tweets (moet ik meer doen)

Zo bijvoorbeeld:
Schermafbeelding 2016-04-14 om 14.15.23

De tip om per 350 woorden één visual toe te voegen vind ikzelf een beetje misplaatste exactheid uitstralen. Soms valt er veel uit te leggen over een plaatje, soms minder.

Dit artikel is bijvoorbeeld opgebouwd uit een opgeknipte infographic, dus relatief veel plaatjes. In totaal 1525 woorden en tien Visuals, waarvan drie quotes). Dit is dus 150 woorden per visual inclusief de quotes en 214 woorden op de zeven plaatjes. Tsja, teveel plaatjes. Wat vind je?

Call to action

anatomy-of-a-blog-post-call-to-action-660x552

Maak voor elke pagina een CTA of Call To Action, dus ook voor een blogpost. Op SEO Effect zie je onderaan elke content pagina een call to action om SEO Effect gratis uit te proberen.

“Een call to action is die actie die jij wilt dat de lezer doet op een pagina.”

De call to action kan behoorlijk verschillen per bedrijf. Bij een webshop wil je natuurlijk verleiden tot een aankoop. Het kan echter slim zijn ‘passanten’ die je artikel via Facebook of Google gelezen hebben, eerst te interesseren voor je nieuwsbrief. Via deze nieuwsbrief houd je ze dan weer op de hoogte van nieuwe artikelen en producten. maar hoeveel sites zijn er nog die geen CTA hebben? Erg veel, zeker in de B2B sector.

Sociale deelknoppen

anatomy-of-a-blog-post-sociaal-delen

En last but not least: maak het lezers gemakkelijk om de content weer verder onder de aandacht te brengen van hun vrienden of relatie netwerk.

Op SEO Effect gebruiken we Jetpack daarvoor.

We zijn daar niet helemaal tevreden over omdat de sociale deelknoppen van Google+ niet het aantal keer gedeeld tonen. Twitter is daar zowiezo kortgeleden mee gestopt dus beter is het voor de uniformiteit om niet per netwerk het aantal keer gedeeld te noemen maar als som van het geheel. Dit geeft ook een rustiger beeld

Mashable is daar ooit mee begonnen.

Voor je pagespeed is het ook beter om niet per sociaal netwerk:

  1. Javascripts te hoeven laden
  2. De aantallen in te laden

Als je gebruikt maakt van een service die buiten jouw site om de som van de totalen ophaalt en bijvoorbeeld eenmaal per tien minuten ververst, scheelt dat in de laadtijd.

Op Interneteffect heb ik dit ingesteld via Sharaholic en dat gaat prima, ook qua laadtijd. Een andere partij die voor WordPress interessant is, is Masharer.

Tot slot

Voor degene die de infographic boven z’n bureau wil hangen, hierbij de link voor de download.

Ik zit nu op 1248 woorden dus moet nog wat doorschrijven om aan de verantwoorde 1600 te komen. Ik doe dit niet, het zijn maar gemiddelden. Wat ik nog wel wil delen is wat ikzelf leerde van het schrijven van deze post: het met vet aangeven van woorden kan iets benadrukken en werkt zo wie zo beter dan KAPITALEN, dat wordt zo schreeuwerig.

Ikzelf schrok van het feit dat 80 procent van de lezers van je content al afhaakt op je kop. Dus op mijn verlanglijstje staat:

A-B testen met koppen. Ik ga er dan vanuit dat die 80 procent afhaakt bij het lezen van de kop op bijvoorbeeld Linkedin? Al weet ik niet hoe je dan die B variant in social krijgt zonder dat je ‘meemeet’ dat die tweede kop apart na de eerste kop gepubliceerd wordt.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment