Nederlands breedband: Glasvezel wint, DSL verliest

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 31 mrt 2016 in nieuws

De Nederlandse breedbandmarkt groeide in 2015 met 3 procent tot 7,1 miljoen aansluitingen. Technologisch gezien won glasvezel het meeste terrein, en verloor DSl.

Met beide technologieën is KPN de grootste speler, waar Ziggo de grootste is met kabelinternet.

De marktcijfers over afgelopen jaar, zoals vanochtend gepubliceerd door Telecompaper, laten zien dat KPN een procentje marktaandeel won (40,7%) en Ziggo ongeveer evenveel verloor (43,4%).

Als technologie was glasvezel de grootste winnaar met een kleine dertig procent groei. Eind 2015 was bijna een miljoen aansluitingen er een van dit type. Dat type connecties maakte in theorie doorvoersnelheden van gigabits toe. Kabeltechnologie gaat met Docsis 3.1 ook over de grens van 1 Gbps.

Kabeltechnologie had aan het einde van het vierde kwartaal 2015 een marktaandeel van 46 procent. DSL verloor 0,2 procent marktaandeel en kwam uit op 40,5 procent, of een kleine drie miljoen aansluitingen.

Telecompaper schat dat er op de consumentenmarkt voor breedbandinternet in Nederland 1,8 miljard euro omgaat, een bedrag dat komende jaren met gemiddeld 1,4 procent groeit.

Ter vergelijking: in Amerika verkoopt internetprovider Google Fiber abonnementen met een maximum snelheid van 1 gigabit per seconde. De ISP is niet landelijk actief, maar eind 2016 zit het in twintig grote Amerikaanse steden. Fiber had vorig jaar een omzet van meer dan een half miljard dollar.

Foto: Mike Seyfang (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment