Emerce eRecruitment: dit worden de recruitmenttrends van 2016

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 31 Mrt 2016 in nieuws

De winnaars van de #MIR2015, de verkiezing van de ‘Meest invloedrijke Recruiter 2015’, hebben onlangs in een sprankelend rondetafelgesprek hun visie gegeven op het vak van recruiter.  In de aanloop van Emerce eRecruitment bespraken zij onder meer de Recruitment Trends voor 2016 en de competenties die de recruiter van de toekomst moet hebben.

Aan tafel zaten onder meer Koos Wurzer, Senior Corporate Recruiter bij Danone, Wouter Koeleman, Lead Corporate Recruiter a.i. bij KPN Digital en Fleur Hagens, winnaar in de categorie Agency Recruiter. Zij werkt nu bij de Recruiter, maar tijdens de verkiezing werkte ze nog bij Sterksen. En, last but not least, Helena Rippen, die óók als Corporate Recruiter bij Danone werkt.

De tien Recruitment Trends volgens de Meest Invloedrijke Recruiters

1. De vraag naar recruiters neemt toe

Vooral de vraag naar ervaren full stack recruiters neemt toe, net als de vraag naar interimmers. Corporate sourcing is het helemaal in 2016, dus headhunting blijft een belangrijk onderdeel van je werk als recruiter. En: het dienstverband wordt over het algemeen steeds korter, dus regel je processen zo dat ze niet afhankelijk zijn van bepaalde personen.

2. Weet wie je doelgroep is

Het allerbelangrijkste: zorg dat je je aanpak afstemt op je doelgroep! Dus geen ontwikkelaars bellen, maar benader ze via een berichtenapp. Chat of Skype met kandidaten, als dat beter bij ze past. En accepteer dat veel kandidaten graag inhoudelijk contact willen met hun toekomstig leidinggevende of met peers, maar niet per se met jou.

3. De arbeidsmarkt globaliseert

De wereld wordt steeds kleiner; mensen werken steeds makkelijker in andere landen en voor internationale bedrijven. Werkgevers moeten dus rekening houden met Engelstalige kandidaten, zeker in branches waar goed opgeleid personeel schaars is!

4. Search- en sourcetechnologie

Het niveau van de tooling benadert ondertussen dat van digitale marketing. In de nieuwe LinkedIn Recruiter zie je al dat er semantic search wordt toegepast, op basis van voorbeeldprofielen. En we zien een trend in de recruitmentcloud, met verschillende gekoppelde tools.

5. Meer verantwoordelijkheid voor vacaturehouder

Zorg dat je als recruiter je mening geeft, want anders heb je niet veel toegevoegde waarde. Praat de manager dus niet te veel naar de mond, maar zorg wel dat je dat op basis van feiten doet! Maak ook SLA-afspraken met managers en laat ze inzien wat het belang van hun betrokkenheid is. Hierin zijn vroegsignalering, snelle opvolging en interviewtechnieken aandachtspunten.

6. Inspirerende werkplekken

De werknemer anno 2016 wil geen standaard kantoorpand meer. Een werkplek moet creativiteit, interactie en inspiratie genereren. Anders kun je tenslotte net zo goed thuis werken. In je wervingsmix wordt de werkplek dus steeds belangrijker!

7. Groeipotentie wordt steeds belangrijker

Natuurlijk moeten kandidaten nog steeds een basisniveau aan kennis en vaardigheden bezitten, maar we zien ook dat het steeds belangrijker wordt dat mensen het vermogen hebben om te leren en om zich aan te passen. Met andere woorden: je groeipotentie is belangrijker dan dat wat je op dit moment kunt.

8. Zorg voor een positieve sollicitatie-ervaring

Een sollicitatie moet altijd, ongeacht de uitkomt, een positieve ervaring zijn voor de sollicitant! Zo niet, dan loop de je kans dat je op een employer-review site afgebrand wordt en dan willen ook de goede kandidaten niet meer voor je werken.

9. Nieuwe term: Recruitment Process Agility

Komt hierop neer: je moet je processen kunnen aanpassen aan de markt. Als die wil versnellen, of stappen wil reduceren, moet je dat leveren. Steeds meer kandidaten hebben meerdere aanbiedingen tegelijkertijd, dus als jij ze wilt binnenhalen, moet je snel zijn. En je proces op de doelgroep afstemmen natuurlijk. Maar dat hadden we al genoemd bij punt 2.

10. Meer flexwerkers

Ook deze groep zal je moeten bedienen. Vaak zijn dit trouwens hele goede mensen, die ervoor kiezen om niet in loondienst te gaan, maar om als zelfstandige aan de slag te gaan.

De acht belangrijkste competenties

1. Kunnen werven in het buitenland

Zoals eerder genoemd: de arbeidsmarkt globaliseert. Je moet dus weten hoe het werkt als je wilt werven in het buitenland.

2. Recruitment- en selectievaardigheden overbrengen

Je moet de recruitment- en selectievaardigheden over kunnen brengen op de hiring manager, aangezien die een steeds belangrijkere rol in het proces speelt.

3. Voortdurend jezelf verbeteren

Blijf bijleren, groei, ontwikkel jezelf. Alleen zo kun je voortdurend je processen aanpassen aan de veranderende markt, aan de wensen van je doelgroep en aan de functies die je aanbiedt.

4. Kies de juiste tool

Maak keuzes in de tools die je gebruikt. Niet alle tools zijn voor jou, je bedrijf of voor jouw doelgroep geschikt.

5. Empathie


Leef je in. Het gaat niet alleen om data en technologie, het gaat om de juiste match tussen een kandidaat en een bedrijf. Daarvoor moet je mensenkennis hebben en aanvoelen wat wel en niet werkt.

6. Onderscheidend vermogen creëren

Wees creatief in het creëren van onderscheidend vermogen, zowel in formats, communicatie, media en proces. Er is veel concurrentie en alleen als je opvalt, laat je die ver achter je.

7. Wees assertief

Jij bent de arbeidsmarktexpert! Stel je dus ook zo op. Geef het aan als managers irreële wensen hebben. Je staat hierbij overigens wel een stuk sterker als je dat onderbouwd doet, dus op basis van feiten.

8. Vul de vacature in

Dat is uiteindelijk waarvoor je bent aangenomen: vacatures invullen. Je moet er dus tegen kunnen om op output gestuurd te worden.

Dit artikel is ook geplaatst op de site van Bas Westland, dagvoorzitter van Emerce eRecruitment. Kaarten voor het evenement op 7 april in Pakhuis de Zwijger zijn hier verkrijgbaar.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment