ANWB spil in fietsland

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 30 Mrt 2016 in nieuws

Als de grootste vereniging van Nederland en marktleider op het gebied van fietsroutes en –verzekeringen boekt de ANWB grote successen met zijn cross-mediale, multichannelstrategie. Innovatieconsultant en marketeer Gerard van den Bos van ANWB vertelt hoe ANWB dit realiseert.

De ANWB heeft drie kerneigenschappen: een groot bereik door unieke content en krachtige kanalen, het voeren van een ijzersterk merk en het vervullen van de functie bijzondere verbinder. De laatste is misschien nog wel het belangrijkste. Want enerzijds zijn daar de 4 miljoen leden, maar anderzijds bekleedt de bond een unieke positie naar zowel de overheid als het bedrijfsleven. En hoewel het perspectief van de consument leidend is, heeft de ANWB een hoge mate van onafhankelijkheid.

Van den Bos: “Een marketingconcept dat ik graag gebruik is ‘het netwerk’. Of je dat nu vertaalt naar cross media, of naar het verbinden van vraagstellers met experts en aanbieders, het is allemaal spelen met de woorden ‘netwerk’ en ‘verbinder’. Dat klinkt misschien abstract, maar voor de marketeer betekent het heel concreet: welke positie kies je in de keten.”

Het wiel opnieuw uitvinden
Om te profiteren van deze unieke positie heeft de ANWB zichzelf op het gebied van fietsen opnieuw uitgevonden, zo stelt Van den Bos. “We zijn met een agile/scrumteam aan de slag gegaan, met mensen uit diverse disciplines, ook experts op het gebied van UX en SEO. Daarbij zijn we begonnen met het definiëren van vier klantsituaties:

 ‘ik wil een fiets’
 ‘ik ben onderweg met de fiets’
 ‘ik wil eropuit met de fiets’
 ‘ik wil op vakantie met de fiets’ “

Fiets Select
Op basis daarvan heeft de ANWB een nieuwe logica opgebouwd en nieuwe producten ontwikkeld om de bestaande producten heen. Een daarvan is Fiets Select, een online tool die mensen helpt bij het kiezen van de juiste fiets. Fiets Select is sinds maart 2015 live en heeft al meer dan 516.000 unieke pageviews gerealiseerd. “Dat betekent dat we iedereen bereiken die een e-bike wilde kopen en dat in de meeste gevallen ook gedaan heeft. Daarmee zijn we in korte tijd uitgegroeid tot marktleider!”, aldus Van den Bos.

De ANWB bereikt de fietser nu on- en offline via de Fietsportal, De Kampioen en vele andere media, en biedt ze verzekeringen, fraaie routes, inspiratie, een eigen Wegenwacht en sinds kort dus Fiets Select. Volgens Gerard van den Bos is dat slechts het begin. Zo wil de ANWB Fiets Select verder uitbreiden, om zo nog beter in te spelen op de klantsituatie ‘ik wil een fiets’.

In februari is voor het tweede jaar achtereen een e-bike special met een oplage van 150.000 stuks verschenen, met volop mogelijkheden voor organisaties om middels branded content hun boodschap onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Deze special is gratis verkrijgbaar voor ANWB leden via één van de inmiddels 85 ANWB winkels in Nederland.

Het is duidelijk dat de ANWB op een succesvolle manier een nieuwe fase in marktbenadering heeft bereikt, waarbij de verbindende eigenschap over alle media en kanalen heen optimaal wordt benut.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment