Webwinkeliers weren massaal buitenlandse shoppers

Geen reacties
Posted 22 mrt 2016 in nieuws

Vier op de tien online retailers in Europa weer shoppers uit andere EUp-lidstaten. Niet enkel omdat ze niet willen, maar ook omdat ze van hun leveranciers niet op andere markten mogen verkopen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie naar de praktijk van geoblocking. Aan het onderzoek deden 1.400 retailers en exploitanten van online diensten mee.

Van de verkopers van fysieke producten en diensten past 38 procent geoblocking toe. Bij verkopers van digitale content, zoals videotheken en muziekdiensten, past 68 procent deze praktijk toe.

In het geval van digitale diensten betekent dat concreet dat bijvoorbeeld de Noorse tv-serie ‘Okkupert’ in het ene land op Netflix is, in het andere land op nationale televisie en weer elders enkel als dvd. De producent verkoopt zijn titel aan de hoogste bieder per land en niet, zoals de Europese Commissie wil, op een manier dat iedereen er overal op dezelfde manier toegang toe heeft.

Retailers is gevraagd of ze locatie-informatie van hun sitebezoekers verzamelen. Bijvorobeeld via het IP-adres of bankgegevens. Dat doet vier op de tien.

De meesten van hen houden de deur wel open voor buitenlandse bezoekers, maar neemt of geen betalingen aan of levert niet in de bepaalde landen.

Het gaat overwegend om winkels met mode- en elektronicaproducten:

Niet zelden komen dergelijke blokkades voort uit strategische keuzes van de leveranciers van de winkels. Die bepalen van land tot land via welk kanaal zij de markten bewerken en leggen dat conctractueel vast met hun partners.

Foto: johndoeforty1 (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment