Berlijnse retailer verkoopt en verzendt via Zalando

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 22 Mrt 2016 in nieuws

Sinds een paar dagen is de winkel Bodycheck, gevestigd aan de Alexanderplatz, een verkoper op Zalando. Bestellingen op Zalando worden diezelfde dag nog naar de klant gebracht. Dit is hét scenario dat Zalando voor zich ziet als toekomstbeeld van de komende jaren.

Tijdens een speciale strategiedag vorige week in Berlijn, bedoeld voor pers, bloggers en andere professioneel belangstellenden, onderstreepte het bedrijf nog eens de strategische koers die het een jaar geleden insloeg. Zalando is geen winkel maar een winkelplatform. Het bedrijf wil steeds meer de faciliterende positie innemen voor andere marktpartijen.

Met name op het front van de logistiek zijn de vernieuwingen zichtbaar, maar het bedrijf is ook druk bezig zijn IT-systemen te veranderen. Derde partijen moeten daar meer, makkelijker en vaker op kunnen inhaken voor hun eigen praktijk.

De meeste ontwikkelingen spelen zich eerst in Duitsland af. Zo kunnen inwoners van grote Duitse steden same day deliveries krijgen en ook hun retourpakketjes binnen enkele uren op dezelfde dag laten afhalen.

Een online zichtbare vernieuwing is dat Zalando derde partij, kledingmerken, reclame laat maken in de online schappen. En sinds enkele dagen is het niet enkel reclame van derden, maar ook artikelen van derden die de schappen sieren. Zoals bol.com met zijn Plaza doet, stelt Zalando zijn schapruimte open voor een fysieke retailer. Bodycheck uit winkelcentrum Alexa aan de Alexanderplatz in Berlijn.

Het gaat hier om een test om assortiment uit de offline winkel online aan te bieden en te laten bezorgen. Dat is voor kleding betrekkelijk lastig omdat daar amper met gestandaardiseerde productfeeds wordt gewerkt. Anders gezegd: het formuleren van teksten op productpagina’s vergt meer handwerk dan bijvoorbeeld elektronica.

De winst van Zalando ligt in het feit dat het een breder assortiment kan aanbieden zonder dat het de betreffende items op voorraad moet hebben. Die liggen immers in de winkel. De fysieke retailer betaalt een vergoeding voor Zalando’s bemiddeling maar ziet zijn bereik en daarmee zijn omzetpotentieel stijgen via dit kanaal.

Foto: Jim Woodward (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment