#SXSW16: ‘Laten we morgen afspreken in Virtual Reality’

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 21 mrt 2016 in nieuws

“Meneer, wilt u ervaren hoe het is om een astronaut te zijn?” Het wordt aan mij gevraagd terwijl ik langs de stand van NASA slenter op de beursvloer van SXSW in Austin, Texas. Bijna elke stand heeft een Virtual Reality experience klaar staan om bezoekers te lokken. Virtuality is hot. Zowel Augmented Reality als Virtual Reality komen uitgebreid aan bod tijdens de vele sessies. Een kleine terugblik.

Virtual Reality komt naar de huiskamer – en snel.

Tijdens SXSW kondigde Sony aan deze zomer te komen met een VR-bril voor thuis. En lijkt daarbij de eerste serieuze brug te slaan naar onze huiskamer. De gebruiker kan – al dan niet op de bank thuis – een VR-ervaring afspelen. Deze experiences zullen in het begin nog beperkte beweging vergen. Omdat rondlopen, of gebruik van de armen, kan leiden tot gevaarlijke Wii-aanse situaties. Denk aan het kijken van een film in VR. Er wordt op dit moment een grote hoeveelheid content voor VR ontwikkeld. Bijvoorbeeld op het gebied van concerten, sportwedstrijden. Maar ook films en pornografie die op dit moment volledig in 360 graden worden opgenomen.

Producten ervaren via VR

Als VR eenmaal de huiskamer heeft bereikt als entertainment platform, zal het ook steeds vaker worden gebruikt voor e-commerce of product oriëntatie. De nieuwste Audi tests kun je nu al doen met een iPhone app en kartonnen doosje op je neus. Straks ervaren we onze vakantiebestemming in VR, nog voordat we hebben geboekt. Of lopen we door onze zelf ontworpen virtuele huiskamer. VR zal niet de plek zijn waar we een auto configureren, maar wel de afgemaakte configuratie kunnen ervaren. Het is voor bedrijven belangrijk te beseffen dat hun klanten – over niet zo’n lange tijd – zullen verwachten dat er VR content beschikbaar is. Voor een auto of nieuw huis ligt dat voor de hand. Maar ook voor meer alledaagse producten zoals kleding of verf kunnen VR-experiences enorme toegevoegde waarde bieden binnen het koopproces. 

Virtual Reality wordt een Social Network

Met het bereiken van de huiskamer zal VR ook socialer worden. Ervaringen zijn immers leuker als je ze kunt delen. De verwachting is dan ook dat we over niet al te lange tijd VR gebruiken als social network, als een plek waar je met je vrienden kunt afspreken. Om samen foto’s te kijken of een potje te kaarten. Elke deelnemer heeft zijn of haar eigen avatar en deelnemers kunnen elkaar letterlijk in de ogen kijken. De verbeterde scantechnologie die meet hoe je beweegt terwijl je in VR zit, maakt deze avatar steeds realistischer. Door onszelf ‘in te scannen’ krijgen we de mogelijkheid mensen te ontmoeten in VR. De mogelijkheden hierbij zijn eindeloos. Bijvoorbeeld een zakelijke meeting in VR in plaats van via Skype, of het voorlezen voor je kind in plaats van Facetime.

Een vliegtuig repareren in Mixed Reality

Mixed Reality of voorheen Augmented Reality kennen we allemaal nog van apps zoals Layar. Zij hebben geprobeerd de echte wereld te verrijken door informatie over onze werkelijkheid te leggen. Ook Google Glass deed een poging hiertoe. Deze initiatieven bleken vooralsnog de plank volledig mis te slaan als het gaat om gebruiksgemak. Echter wordt door de aankondiging van Microsoft’s Holo Lens het begrip Mixed Reality weer serieus genomen.

MR maakt het mogelijk om in het moment informatie of uitleg mee te geven aan de gebruiker. Zo helpt het beroepen en activiteiten aanzienlijk te vereenvoudigen. Je kunt als automonteur met de juiste tools een vliegtuig repareren; je hoeft alleen maar te beschikken over de juiste – geprojecteerde – informatie. De kennis over het vliegtuig komt vanuit de bril, de kunde om te monteren vanuit de monteur zelf. MR stelt ons in staat om on the job over de juiste info te beschikken. Waardoor we in staat zijn meer te kunnen en sneller te leren. Of het nu gaat om het koken van een culinair hoogstandje, of het zelf repareren van je auto als je met pech langs de weg staat. De echte wereld wordt door MR verrijkt en daardoor begrijpelijker.

Het is dan ook niet raar om te verwachten dat de IKEA-handleidingen straks in Mixed Reality beschikbaar zijn. We zijn pas aan het begin van de Mixed Reality tijdperk. Daardoor is het moeilijk om – net als bij elke nieuwe baanbrekende technologie – voor te stellen hoe we dit in ons dagelijks leven zullen toepassen. Maar een week SXSW laat zien dat de impact ongetwijfeld bijzonder groot zal zijn. 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment