Afbeeldingen voor je website of blog: de ultieme lijst

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 18 mrt 2016 in nieuws

Vind je het ook zo moeilijk om de juiste afbeeldingen te vinden voor je website of blog? Dan ben je niet alleen. Menig webmaster of blogger is meer tijd kwijt aan het zoeken naar goede afbeeldingen dan het schrijven van de teksten. Bespaar jezelf veel tijd en stress met deze handige lijst vol tips, tricks en links naar de beste bronnen voor je afbeeldingen.

Hoe heet ze ook alweer? De vrouw in het modieuze mantelpakje had me al vriendelijk toegeknikt vanaf de andere kant van het zaaltje met een gebaartje van ‘ik kom zo bij je’.

Ik had een leuk gesprek met haar gehad op de nieuwjaarsreceptie van een gezamenlijke klant. Maar ik kan nog steeds niet op haar naam komen. Ik schaam me dood, want nu komt ze mijn kant op. Wat nu?

Hoe heet je ook alweer?

Ik besluit mezelf weer voor te stellen. ‘Sorry, ik weet wie je bent, maar hoe heet je ook alweer? Ik ben goed in het onthouden van gezichten, maar vreselijk in het onthouden van name’, verontschuldig ik mezelf. Ze lacht mijn schaamte weg met een gebaar van ‘geen probleem’ en vertelt dat ze blij is dat ik me weer heb voorgesteld, want ze was mijn naam ook vergeten.

Herkenbaar? Waarschijnlijk wel, want we vergeten allemaal wel eens een naam. Het is pijnlijk, maar er is een goede verklaring voor: We onthouden beelden nu eenmaal veel beter dan feiten. Zo is ons brein geprogrammeerd. Dat stamt nog uit de tijd dat onze verre voorouders moesten overleven in de wildernis.

Wanneer je een stukje informatie hoort, is de kans dat je het na drie dagen weet slechts tien procent. Koppel de informatie aan een afbeelding en die kans stijgt naar 65 procent. (Bron.)

Bij deze bekende geheugentraining leer je dan ook niet voor niets om feiten te koppelen aan beelden.

Wij mensen zijn dus visueel ingesteld. Dat is een gegeven waarmee je bij het publiceren van je webpagina’s maar beter rekening kunt houden. Veelzeggend is wat dat betreft dit onderzoek van Skyword waaruit blijkt dat artikelen met een afbeelding maar liefst 94 procent vaker worden bekeken dan artikelen zonder afbeelding.

Daar komt bij dat een bezoeker van je webpagina gemiddeld maar zo’n 20 procent van de tekst leest. Als je goed gebruik maakt van afbeeldingen in je tekst, kun je lezers verleiden om door te lezen of op z’n minst om je belangrijkste boodschap op te nemen.

Acht redenen om afbeeldingen te gebruiken

Als het bovenstaande nog niet genoeg is om je te overtuigen van het belang van afbeeldingen voor je website of blog, volgt hier een lijst met acht redenen om afbeeldingen te gebruiken:

  • Aandacht trekken. Een pakkende afbeelding trekt direct de aandacht van je potentiële lezer.
  • Scanbaar maken.  Onderbreek je online teksten met afbeeldingen om deze ‘scanbaar’ en daarmee leesbaar te maken.
  • Benadrukken. Gebruik afbeeldingen om belangrijke onderdelen van je pagina te benadrukken.
  • Toelichten. Gebruik afbeeldingen om bepaalde punten die je maakt beter uit te leggen of nader toe te lichten.
  • Herkenbaar maken. Met een consequente visuele stijl voor je afbeeldingen maak je jouw pagina’s en blogposts herkenbaar.
  • Emoties opwekken. Afbeeldingen roepen veel sterkere emoties op dan teksten.
  • Deelbaar maken. Mensen zijn veel sneller geneigd om afbeeldingen te delen via sociale media dan tekst.
  • Vertrouwen wekken. Professioneel gemaakte, relevante afbeeldingen wekken vertrouwen en versterken daarmee de inhoud van je website.
Welke afbeeldingen?

“OK. Afbeeldingen zijn belangrijk. Ik snap het. Maar hoe kom ik dan aan goede afbeeldingen voor m’n website of blog?”, hoor ik je al vragen.

In ieder geval kun je niet zomaar een afbeelding ergens van het web plukken en in je pagina plakken. Dat is bepaald niet netjes, maar bovendien riskeer je aangepakt te worden als de rechthebbende je betrapt.Het zoeken van goede afbeeldingen kan enorm veel tijd kosten. Zeker als je zonder een duidelijk plan te werk gaat. Net als bij het bedenken van onderwerpen voor je blog begin je met het einde voor ogen. Wat wil je met de afbeelding bereiken bij de lezer?

Zodra je een goed idee hebt van wat je met een afbeelding wilt bereiken, kun je gericht op zoek gaan naar het ideale plaatje.

Wat werkt wel en wat niet?

Deloitte Global voorspelt dat we dit jaar met z’n allen maar liefst 2,5 biljoen (2.500 miljard) foto’s online zullen delen of uploaden. Dat is 15% meer dan in 2015. Om in al dat visuele geweld nog op te vallen, is het wel zaak de juiste afbeeldingen te vinden.

Uit een eyetracking onderzoek van Jakob Nielsen blijkt dat bezoekers van je website sommige afbeeldingen volledig negeren, terwijl andere afbeeldingen juist hun volledige aandacht krijgen. Waarin zit het verschil tussen een afbeelding die werkt en eentje die flopt?

De algehele conclusie uit het onderzoek was dat mensen afbeeldingen die alleen maar dienen als opvulling volledig negeren. Maar dat ze afbeeldingen die relevante informatie bevatten juist veel aandacht geven.

Dit werkt niet:

  • Slechte kwaliteit: Onscherp, vaag, flets, weinig contrast, slechte compositie.
  • Onduidelijk: Rommelig, drukke achtergrond, veel tekst.
  • Schreeuwerig: Lijkt op een banner of advertentie.
  • Irrelevant: Heeft niets te maken met de inhoud.
  • Saai: Generiek, algemeen, nietszeggend.
  • Nep: Duidelijk een stockfoto. Gepolijst, gemaakt of afstandelijk.

Dit werkt wel:

  • Hoge kwaliteit: Scherp, kleur- en contrastrijk, mooie compositie.
  • Relevant: Hoort duidelijk bij de inhoud. (Maak waar nodig een uitsnede die alleen de relevante informatie toont).
  • Duidelijk: Kijker snapt in een oogopslag waar het over gaat. Een helder concept. Rustige achtergrond.
  • Menselijk: Glimlachende, vriendelijke gezichten van echte mensen (geen stereotypen) die je aankijken.
  • Prikkelend: Sexy mensen, lekker eten, exotische bestemmingen, en dergelijke.
  • Informatief: Leerzame, nuttige informatie. Denk aan infographics.
Hoe kom ik aan goede afbeeldingen?

Een website zonder afbeeldingen is dus als een winkel zonder een fraaie etalage. Maar hoe kom je aan geschikte afbeeldingen voor je website of blog? Ik zet de diverse mogelijkheden voor je op een rijtje:

Eigen afbeeldingen

zelf-fotos-maken-blog

Foto: Christian Bertrand / Shutterstock.com

Veel mensen vergeten dat ze zelf bijna altijd een camera bij zich hebben. Jammer, want vaak is het makkelijker en sneller om zelf een foto te maken dan er eentje te zoeken. En als je een beetje creatief en handig bent, maak dan zelf illustraties en infographics. Verderop behandel ik enkele tools waarmee iedereen fraaie, professioneel ogende afbeeldingen kan maken.

De voordelen van het gebruik van eigen afbeeldingen zijn groot:

Herkenbaarheid. Je kunt een eigen, herkenbare stijl hanteren. Zo maken wij voor het Mediaweb blog eigen afbeeldingen in een duidelijk herkenbare stijl. Wanneer mensen onze artikelen delen via sociale media, blijven ze altijd herkenbaar. Hieronder een screenshot van LinkedIn Pulse.

Herkenbare stijl afbeeldingen Mediaweb

Auteursrecht. Op je eigen afbeeldingen rust je eigen auteursrecht. Je hoeft die rechten dus bij niemand af te kopen of je zorgen te maken dat je inbreuk maakt op de auteursrechten van een ander. Verderop meer over auteursrechten.

Sneller en makkelijker. Vaak is het ook simpelweg sneller en makkelijker om zelf een afbeelding te maken. Zo maakte ik bijvoorbeeld deze foto van mijn uitpuilende portemonnee om mobiele trend 5 voor 2016 te illustreren.

Portemonnee vol kaarten en bonnen

Screenshots

Afhankelijk van je onderwerp, kun je ook prima gebruik maken van screenshots. Je mag screenshots die je zelf maakt rechtenvrij en zonder naamsvermelding gebruiken in je blogposts, zolang de content maar educatief of informatief is. Dit wordt namelijk aangemerkt als “fair use”. Neem bij twijfel wel altijd contact op met de rechthebbende van hetgene waarvan je een screenshot hebt gemaakt.

Bekijk hier een tutorial voor het maken van screenshots op een PC:

En hier voor de Mac:

Een handige webbased tool voor het maken en gelijk bewerken van screenshots is Awesome Screenshot.

Maar ook op je smartphone en tablet maak je in een handomdraai een screenshot.

Afbeeldingen uitbesteden

Vooral als je de herkenbaarheid van een eigen stijl belangrijk vindt en niet over de vaardigheden en/of tijd beschikt om zelf afbeeldingen te maken, is het een goed idee om dit maatwerk uit te besteden aan professionals.

Op websites als 99designs.nl, Hoofdkraan.nl en Upwork.com vind je talloze getalenteerde freelancers die je tegen verrassend lage kosten kunnen helpen met mooie, herkenbare, eigen illustraties en foto’s.

Zorg er wel voor dat je deze creatieven op de juiste manier brieft.

Stockfotografie

Heb je geen tijd of inspiratie om zelf afbeeldingen te maken en wil je geen geld uitgeven aan maatwerk, dan kun je natuurlijk terugvallen op stockfotografie.

Er zijn werkelijk honderden miljoenen stockfoto’s in omloop en ze zijn ook makkelijk te vinden online. Zoveel, dat het vaak lastig is om in het enorme aanbod de juiste afbeeldingen te vinden voor jouw website of blog. Voor je het weet, ben je een hele middag bezig om één foto te vinden.

Benader het zoeken als een creatief proces. Gebruik associaties en je fantasie om alvast een beeld te vormen van wat je zoekt. Het is namelijk veel makkelijker om gericht te zoeken naar een beeld dat je al voor ogen hebt, dan om door duizenden foto’s te bladeren in de hoop dat er iets passends tussen zit.

Bedenk eerst of de afbeelding beschrijvend moet zijn, dus zo realistisch en concreet mogelijk, of dat je een meer conceptuele afbeelding zoekt. Met andere woorden: Stel je artikel gaat over de milieuvoordelen van elektrisch rijden. Laat je dan een elektrische auto zien (beschrijvend) of kies je voor een afbeelding van een ijsbeer op een smeltende schots (conceptueel)?

Denk vervolgens goed na over de trefwoorden die je gebruikt. Kies liever voor korte trefzinnen van 2-3 woorden dan voor slechts één zoekwoord. In het voorbeeld hierboven zou je dus kunnen zoeken op ‘climate change’’ (ja, bijna alle sites zijn engelstalig):

afbeeldingen zoeken klimaatveranderiong

Of ‘polar bear on ice’.

afbeeldingen zoeken polar bear

Vaak kun je ook filteren op type afbeelding (foto of illustratie), type canvas (staand of liggend) en meestal kun je ook zoeken op eigenschappen als vrijstaand met witte of zwarte achtergrond.

Betaald of gratis?

De meeste bloggers zoeken naar gratis stockfoto’s. En zoals we verderop zullen zien, is het heel goed mogelijk om gratis stockfoto’s van goede kwaliteit te vinden. Maar je kunt ook goede redenen hebben om te kiezen voor betaalde stockfoto’s. Bijvoorbeeld omdat je een zeer professionele kwaliteit en exclusiviteit wenst, of omdat de gebruiksvriendelijkheid van de website je veel tijd bespaart.

Als het om betaalde stockfoto’s gaat, bestaan er twee verschillende soorten: rights-managed en royalty-free.

Rights-managed

Bij rights-managed foto’s koop je als het ware het exclusieve gebruik voor een bepaalde periode. Vaak mag je de afbeelding ook alleen maar in een bepaald land gebruiken en voor een specifiek doel. Bijvoorbeeld: het exclusieve gebruiksrecht voor twee jaar in Nederland voor een bepaald e-book. Wil je dat e-book ook uitbrengen als drukwerk of in een ander land, dan moet je aanvullende rechten kopen.

Dit kan aantrekkelijk zijn voor een belangrijk stuk content, zoals de homepage van je website, een omvangrijke case study, whitepaper of een e-book dat je met een exclusieve uitstraling in de markt wilt zetten. De kosten lopen echter al snel in de honderden euro’s per afbeelding.

Websites waar je rights-managed afbeeldingen kunt kopen zijn onder andere:

Royalty-Free

Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, zijn royalty-free afbeeldingen niet gratis. Je betaalt weliswaar geen ‘royalties’, zoals bij rights-managed, maar je betaalt wel voor het gebruik.

Dat gebruik koop je echter in één keer af voor onbepaalde tijd, de hele wereld en alle vormen van gebruik. Je betaalt dus maar één keer en daarna mag je de afbeelding gebruiken zoals je dat wilt.

Toch kosten royalty-free afbeeldingen veel minder dan rights-managed afbeeldingen. De reden is dat je geen exclusiviteit krijgt. Jouw concurrent kan precies dezelfde afbeelding ook gebruiken.

Vaak zijn royalty-free afbeeldingen goedkoper naarmate de resolutie die je wilt gebruiken lager is. Voor de meeste blogs kun je uit de voeten met vrij lage resoluties, dus kun je voor weinig geld toch prima afbeeldingen aanschaffen. Bij de meeste stockfoto sites kun je kiezen tussen  abonnementen of prepaidpakketten.

Het voordeel van royalty-free stockfotografie is dat je vaak een goede kwaliteit krijgt voor weinig geld. Maar dat is gelijk ook het nadeel: het werkt overgebruik in de hand. De meeste sites geven aan of een afbeelding al vaak is gedownload of niet.

Een van de meest overgebruikte fotoseries ooit:

afbeeldingen-zoeken-website-overgebruik-stockfoto-goudvis

Tip: doe een Google image search op een afbeelding die je van plan bent te gebruiken. Als dat een groot aantal resultaten oplevert, is het wellicht beter om door te zoeken naar een afbeelding die minder vaak wordt gebruikt.

afbeeldingen-zoeken-blog-overgebruik-rechtermuisknop

Omdat ze meer inkomsten hebben dan de websites met gratis foto’s, zijn de zoekmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid van deze websites vaak uitstekend.

Websites waar je royalty-free afbeeldingen kunt kopen zijn onder andere:

Tip: Zoek in Google naar coupon codes voor deze diensten.

Gratis stockfoto’s

Op het web bestaat ook een enorm aanbod aan gratis stockfoto’s. En gratis is natuurlijk niet duur.

Maar let op, want op elke afbeelding rust auteursrecht. Dus als je zomaar afbeeldingen van het web plukt en in je blog plakt, riskeer je dat je inbreuk pleegt op het auteursrecht van de maker.

Voorkom juridische problemen door rekening te houden met het auteursrecht. Charlotte Meindersma van Charlotteslaw schreef onlangs deze uitstekende blogpost over hoe het in Nederland is geregeld met de auteursrechten op afbeeldingen.

Met gratis stockfoto’s is het dus oppassen geblazen. De voorwaarden waaronder je foto’s gratis mag gebruiken verschillen namelijk nogal van site tot site en van fotograaf tot fotograaf.

Hieronder zet ik voor je op een rijtje welke vormen van gratis gebruik er zijn:

Gratis zonder naamsvermelding. Dit is natuurlijk het meest aantrekkelijk. Je vindt een mooie afbeelding, download deze en gebruikt hem in je website. Helemaal gratis en zonder naamsvermelding. Verderop staan links naar websites die dit soort foto’s aanbieden.

Rechtenvrij: Het auteursrecht is verlopen, of de makers hebben afstand gedaan van hun auteursrecht. Dit zijn vaak oude zwartwit foto’s.

creative-commons-logo

Afbeelding: Aegaeus Mann / commons.wikimedia.org

Creative Commons.Creative Commons’ betekent dat de auteursrechthebbende de afbeelding gratis ter beschikking stelt aan derden, maar tegen bepaalde voorwaarden. Hiermee moet je dus goed opletten, want er zijn maar liefst zes verschillende vormen van creative commons licenties:

  • Naamsvermelding: Je mag de afbeelding gebruiken zoals je wilt, dus ook veranderen en verspreiden, maar uitsluitend met naamsvermelding. Details.
  • Naamsvermelding-GelijkDelen: Je mag de afbeelding bewerken, als bij Naamsvermelding, maar onder voorwaarde dat je nieuwe versie van de afbeelding dezelfde licentie behoudt. Deze licentie gebruikt bijvoorbeeld Wikipedia voor al haar content. Details.
  • Naamsvermelding-GeenAfgeleideWerken: Je mag de afbeelding gebruiken met naamsvermelding, maar niet veranderen. Details.
  • Naamsvermelding-NietCommercieel: Je mag de afbeelding met naamsvermelding gebruiken, maar alleen als je er direct of indirect geen geld mee verdient. Voor de meeste zakelijke websites en blogs gaat die vlieger niet op. Details.
  • Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen: Je mag de afbeelding veranderen voor niet commerciële doelen, maar met naamsvermelding en met dezelfde licentievoorwaarden als het origineel. Details.
  • Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken: Je mag hem met naamsvermelding gebruiken voor niet commerciële doelen, maar je mag er niets aan veranderen. Details.

Deze uitgebreide infographic legt het ook helder uit.

Hoe plaats ik een correcte naamsvermelding?

De naamsvermelding doe je of direct onder de afbeelding, of in een verwijzing onderaan de pagina. Aanbevolen manier om dat te doen: Foto: [Auteur met link] / [Bron met link].

Voorbeeld van hierboven:
Foto: Christian Bertrand / Shutterstock.com

Waar vind ik gratis foto’s?

Er zijn nogal wat websites waar je gratis foto’s kunt vinden. Hieronder zet ik de belangrijkste voor je op een rij:

Free Images

free-images

Zorgeloos zoeken naar gratis afbeeldingen die je zonder naamsvermelding mag gebruiken. Free Images heeft daarbij goede zoek- en filtermogelijkheden. Je moet je wel registreren om te kunnen downloaden.

Bezoek Free Images

Pixabay

pixabay

Net als Free Images een uitgebreide zoekmachine met gratis afbeeldingen die je zonder naamsvermelding mag gebruiken. Goede zoek- en filtermogelijkheden. Je mag foto’s downloaden zonder te registreren, maar dan moet je telkens een CAPTCHA invullen.

Bezoek Pixabay

Unsplash

unsplash

Verzameling gratis afbeeldingen die je zonder naamsvermelding mag gebruiken. Minimalistisch ontwerp met beperkte zoekmogelijkheden.

Bezoek Unsplash

Picography

picography

Verzameling gratis afbeeldingen die je zonder naamsvermelding mag gebruiken. Minimalistisch ontwerp met beperkte zoekmogelijkheden. Kan erg traag zijn.

Bezoek Picography

Google Image Search

images-google-home

Ook zeer de moeite waard is Google Image Search. Ten eerste is het een geweldige zoekmachine. Zeer gebruiksvriendelijk en de kans dat je een geschikte afbeelding vindt is enorm.

En, voor gratis afbeeldingen extra belangrijk: Je kunt filteren op de gebruiksrechten. Kies voor de optie zoekhulpmiddelen → gebruiksrechten → ‘Gelabeld voor hergebruik, inclusief aanpassing’ (Creative Commons Naamsvermelding).

google-search-gelabeld-hergebruik-inclusief-aanpassing-sunset

Alle foto’s die Google dan voor je vindt, mag je dus in principe gratis gebruiken met bronvermelding. Maar, omdat deze methode niet onfeilbaar is, zou ik wel altijd nog bij de bron verifieren of een foto echt Creative Commons Naamsvermelding is.

Bezoek Google Image Search

Flickr

flickr

Flickr is de meest populaire bron voor gratis afbeeldingen. Er staan er dan ook miljoenen foto’s op. En dat aantal groeit elke dag. Dus kun je er ook recente afbeeldingen vinden die nog niet zoveel zijn gebruikt. Ook bij Flickr kun je zoeken op uitsluitend Creative Commons Naamsvermelding afbeeldingen. Een voordeel ten opzichte van Google Image Search is dat de rechtensituatie per foto duidelijk staat aangegeven.

Bezoek Flickr 

Creative Commons Search

creative-commons-afbeeldingen-zoekmachine

De website van Creative Commons heeft ook een metazoekmachine waarmee je binnen Pixabay, Flickr, Google Images en Open Clip Art Library kunt zoeken naar afbeeldingen met Creative Commons Naamsvermelding en Naamsvermelding-GelijkDelen.

Bezoek Creative Commons Search

Getty Open Content

Verzameling van hoofdzakelijk oudere, rechtenvrije foto’s.

Bezoek Getty Search Gateway Open Content

Wikimedia Commons

Verzameling van hoofdzakelijk oudere, rechtenvrije foto’s.

Bezoek Wikimedia Commons (CC-PD-Mark)

PublicDomainPictures.net

Gebruiksvriendelijke zoekmachine voor rechtenvrije (public domain) afbeeldingen.

Bezoek PublicDomainPictures.net

Afbeeldingen bewerken

Een kale foto is vaak toch wat saai. Door er tekst, artwork en typografie aan toe te voegen, kun je een foto een stuk interessanter maken en mensen een reden geven om hem te delen.

Onlangs zijn er twee zeer fraaie gratis tools op de markt gekomen die niet-ontwerpers toch in staat stellen om professioneel ogende afbeeldingen te maken in een handomdraai: Designfeed.io en Adobe Post.

Designfeed.io

designfeed

Deze webapplicatie is nog in beta, maar ik gebruik hem al intensief en het werkt fantastisch. Je kunt zelf foto’s uploaden, maar er zit ook een zoekmachine in met gratis foto’s zonder naamsvermelding. Vervolgens kun je de foto voorzien van een titel, een ondertitel, footer tekst en een logo. In het screenshot hierboven zie je enkele voorbeelden die ik onlangs zelf heb gemaakt.

Een geweldig voordeel van Designfeed.io is dat het jouw afbeelding gelijk op maat maakt voor sociale media. Zo kun je met een klik op de knop je afbeelding op precies de juiste afmetingen maken voor Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest en Tumblr. Dit bespaart je enorm veel tijd als je naar meerdere social media accounts deelt.

designfeed-social-media-maten

Bezoek Designfeed.io

Adobe Post

adobe-post-screen

Een andere absolute aanrader vind ik Adobe Post. Met deze gelikte, gratis iOS app voor de iPhone maak je letterlijk in een handomdraai prachtige afbeeldingen. Je kunt foto’s uit je filmrol uploaden, ter plekke maken met je camera of zoeken in een database met gratis afbeeldingen zonder naamsvermelding. Daarnaast kun je de app ook koppelen aan andere Adobe tools, zoals Lightroom en Creative Cloud.

Je kunt kiezen uit een groot aantal professioneel ontworpen templates, maar je kunt ook een afbeelding helemaal zelf opbouwen. Het werk allemaal heel intuïtief, snel en gemakkelijk. Ik moet bekennen dat ik het zelfs wat verslavend vond. Hier een paar voorbeelden die ik zelf in no time heb gemaakt:

voorbeelden-adobe-post

Bezoek Adobe Post

Canva

Wellicht de meest bekende webapplicatie voor niet vormgevers om professioneel ogende afbeeldingen te maken is Canva. Dit tool heeft behoorlijk wat mogelijkheden en zelf haakte ik hier af. Mijn voorkeur gaat uit naar Designfeed.io en Adobe Post. Maar als je graag nog meer controle hebt over je ontwerp, is Canva wellicht precies wat je zoekt. 

Bezoek Canva

Pixlr

pixlr

Bijna een soort Photoshop in je webbrowser. Zeer geschikt voor meer complexe fotobewerking. Fraaie, gebruiksvriendelijke interface.

Bezoek Pixlr

Pablo

Eenvoudige gratis webapplicatie van de bekende social media plannings software Buffer. Met Pablo kun je snel afbeeldingen maken die geschikt zijn voor de diverse social media platformen.

Bezoek Pablo

Share as Image

Handige Chrome extensie waarmee je snel social media afbeeldingen op het juiste formaat kunt maken.

Bezoek Share as Image

Technische overwegingen

Tenslotte nog een paar technische overwegingen om het meeste rendement uit je afbeeldingen te halen:

Snelheid

Als je CMS niet automatisch de afbeeldingen in de juiste dimensies zet en optimaal comprimeert, kun je je website onnodig traag maken door te grote afbeeldingen te uploaden. Let er daarom op dat je de afbeeldingen zo klein mogelijk en met voldoende compressie als .jpg, .png of .gif upload. De meeste beeldbewerkingstools stellen je in staat je afbeeldingen precies op maat te maken en optimaal te comprimeren.

tinyPNG

Tip: PNG bestanden kunnen erg groot zijn. Comprimeer ze met behulp van TinyPNG.

Vindbaarheid (SEO)

Gebruik je belangrijkste trefwoord in de bestandsnaam en de ALT-text. Dit helpt de vindbaarheid van je webpagina te vergroten. Met name binnen Google Image Search.

Deelbaarheid (social)

Zorg ervoor dat je website gebruik maakt van Open Graph Meta Tags. Daarmee zorg je ervoor dat wanneer mensen jouw pagina’s delen, de juiste afbeelding bij de social media update komt te staan.

Conclusie

Afbeeldingen zijn essentieel voor een goede webpagina. Ze zorgen ervoor dat mensen de pagina openen, de inhoud beter tot zich nemen en onthouden. Het loont dus zeker de moeite om je best te doen voor goede afbeeldingen bij elke webpagina en zeker bij elke blogpost. 

Maar het vinden van de juiste afbeeldingen kan enorm tijdrovend zijn. En tijd is geld. Sterker, tijd is waardevoller dan geld voor de meesten van ons. Daarom hoop ik dat je dankzij deze blogpost voortaan over betere afbeeldingen kunt beschikken in aanzienlijk minder tijd.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment