Optimaliseer je website met een silo-structuur

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 17 Mrt 2016 in nieuws

Eind vorig jaar heb ik een best practice geschreven over het uitstralen van autoriteit in de ogen van de zoekmachines. Het artikel focust zich vooral op de inzet van uitstekende content om je als autoriteit te profileren. In dit artikel ga ik dieper in op hoe je deze content het beste kunt structureren. Het gebeurt regelmatig dat kwalitatief mindere content toch hoger in de zoekresultaten staat dan goede content. Dit kan komen door de betere structuur van de website met de mindere content. Een website met een gedegen structuur is niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor de zoekmachines veel beter te begrijpen. Maar hoe pak je dat aan?

Een silo bevat alle content over een specifiek onderwerp

De silo-structuur dankt zijn naam aan de silo’s die als opslagplaats dienen voor goederen. Een silo bevat precies één soort inhoud; het heeft weinig zin om graan en cement in dezelfde silo op te slaan. Vertalen we dit concept naar een websitestructuur, dan dient een silo als opslagplaats voor onderwerpen in plaats van goederen. Wanneer een website voetbalshirts en basketbalshirts verkoopt, verdienen deze twee soorten producten (of: onderwerpen) allebei hun eigen silo.

Laten we ter verduidelijking de fietsenmaker uit mijn artikel over autoriteit er weer bij nemen. De fietsenmaker heeft tientallen jaren ervaring en weet precies waar hij het over heeft. Daarom heeft hij op zijn website een blog gemaakt waar hij af en toe een artikel plaatst. Deze artikelen zijn van zeer hoge kwaliteit en vormen een uitstekende weerspiegeling van zijn autoriteit. Er is echter een klein ongemak: de blog bevat geen enkele structuur.

Alle onderwerpen staan kriskras door elkaar. Een artikel over het vervangen van de uitlaat van een scooter boven een artikel over het plakken van een fietsband. Daarnaast weer een artikel over de mogelijkheid een fiets te huren bij zijn winkel. Hoewel de gebruiker met een beetje zoekwerk nog steeds de connectie zal leggen tussen bepaalde artikelen, wordt dit voor de zoekmachines lastiger. Om de zoekmachines een handje te helpen, is het verstandig om een silo-structuur aan te brengen.

De verticale indeling van een website; van hoofdonderwerp naar subonderwerp

Een blog hanteert meestal een horizontale websitestructuur. Dit wil zeggen dat alle pagina’s zich op hetzelfde horizontale niveau bevinden, zonder weinig structuur. Een indeling in categorieën helpt weliswaar, maar dit is nog steeds iets anders dan een verticale silo-structuur. Met deze structuur splits je als het ware de website op in verschillende, van elkaar afgesloten onderdelen (silo’s).

Het is hierbij zaak om een duidelijk onderscheid te maken tussen hoofdonderwerpen die algemeen van aard zijn, maar specifiek genoeg met een eigen scope. De subonderwerpen zijn iets specifieker en de onderwerpen die daar weer onder komen zijn nog specifieker. Uiteindelijk kom je uit op pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor long tail zoekwoorden. In het geval van de fietsenmaker zouden de hoofdonderwerpen bijvoorbeeld kunnen zijn: fietsen, scooters en accessoires.

Website hiërarchie

Onder ‘fietsen’ staan bijvoorbeeld de subonderwerpen fietsverkoop, fietsverhuur en fietsreparaties. Onder fietsreparaties komen bijvoorbeeld fietsframes, fietswielen, fietsbanden, fietskettingen enzovoorts. De fietsenmaker kan nog steeds zijn blogartikelen schrijven, maar het verschil is dat deze nu in een zeer specifieke silo terechtkomen.

Bedenk ook dat de structuur van je URL’s hierbij erg belangrijk is, idealiter is dit een 1-op-1 weergave van je silo-structuur. In het geval van de fietsenmaker: /fietsen/fietsreparaties/ , /fietsen/fietsverhuur/ enzovoorts. Hiermee doe je de zoekmachines, en dus jezelf, een groot plezier. Op deze manier kunnen de crawlers van de zoekmachines namelijk stukken beter het verband en de onderlinge relatie leggen tussen verschillende onderwerpen.

Houd de interne links binnen de specifieke silo

Je kunt dit effect nog verder versterken door je aan een simpele richtlijn te houden wat betreft links op je pagina’s. Zorg dat de interne links (links naar een andere pagina van je eigen website) alleen verwijzen naar pagina’s binnen dezelfde silo. Deze links zijn namelijk niet alleen handig voor de lezer, maar worden ook geïndexeerd door de crawlers. Door alle interne links binnen de specifieke silo te houden, leg je voor de crawlers nog beter het verband tussen je onderwerpen.

Wil je toch een link naar een pagina buiten je silo toevoegen, of een link naar een andere website? Zorg dan dat de link een nofollow-kenmerk heeft. Hiermee vertel je de zoekmachine dat deze wel waarde toevoegt aan de pagina, maar met het vriendelijke verzoek om deze link niet met jouw website te associëren. Zo voorkom je ruis op de lijn en associëren de crawlers enkel en alleen de relevante pagina’s en zoekwoorden met jouw website en silo.

Op deze manier kun je nog steeds over zeer specifieke onderwerpen bloggen. Het verschil is dat de artikelen niet meer op de ‘traditionele’ horizontale manier gerangschikt staan, maar verticaal binnen een bepaald onderwerp (silo) vallen. Door de autoriteit van je artikelen te combineren met een goede silo-structuur verhoog je, in de ogen van de zoekmachines, de autoriteit van je hele website.

Conclusie

Bij het bouwen van een compleet nieuwe website is het van belang om van te voren goed na te denken over de structuur. Een goed doordachte silo-structuur is in vele gevallen een zeer goede optie. Onthoud wel dat het implementeren van een silo-structuur eenvoudiger is om vanaf het begin te doen, dan achteraf bij een reeds bestaande website. Dit komt omdat je in dat geval rekening moet houden met de reeds aanwezige URL’s en links. Het niet correct doorverwijzen van een oude URL naar een nieuwe, is een bekende SEO misser en bovendien doodzonde.

Denk bij de opbouw van een nieuwe website zeer goed na over de structuur. Neem bij het omzetten van een bestaande website eerst de juiste voorzorgsmaatregelen, alvorens te handelen. Het hanteren van een ijzersterke silo-structuur kan zomaar het verschil betekenen tussen een plekje op de eerste pagina van de zoekresultaten, of net daarbuiten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment