2015 beste jaar ooit voor Belgische e-commerce


2015 was een recordjaar voor e-commerce in België en werd met een recordomzet van 8,2 miljard euro afgesloten. In het vierde kwartaal lagen de online bestedingen zelfs 8 procent hoger dan in het derde kwartaal, meldt belangenorganisatie BeCommerce.

Een aantal categorieën zoals speelgoed, maar ook consumentenelektronica, media & entertainment en gezondheidsproducten scoorden in het vierde kwartaal uitzonderlijk goed.

75 procent van de Belgische bevolking van 15 jaar of ouder heeft dit kwartaal online gewinkeld. Er werd 2,17 miljard euro online gespendeerd. In totaal staan er 22,35 miljoen online aankopen op de teller. Daarbij gaf de consument gemiddeld 97 euro uit per online aankoop. Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, spreekt over een ‘inhaalslag’.

De resultaten voor het vierde kwartaal liggen in lijn met die van de overige kwartalen van 2015. De piek in online aankopen, die verwacht werd na de terreurdreiging in november, is uitgebleven. De vooropgestelde grens van 7 miljard euro online bestedingen in 2015 werd ruim overschreden.

Wat betreft de online uitgaven werd er het meeste gespendeerd aan vliegtuigtickets, accommodatie en pakketvakanties. Ook hier was het een uitstekend kwartaal voor speelgoed met 58 procent van de totale uitgaven die in dit kwartaal online gespendeerd werden.

Vlaanderen

 



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.