Ziggo: ‘YouTube is jaloers op ons’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 05 mrt 2016 in nieuws

Na de overname door Liberty Global fuseerde Ziggo afgelopen voorjaar met UPC tot één Nederlandse kabelaar. Met één logistieke organisatie. Een monsterklus. Volgende project: de concurrentiestrijd aangaan met behulp van exclusieve (sport)content, aldus digital director Maarten Stramrood.

 Natuurlijk waren er klachten en opzeggers, maar procentueel is dat volgens Ziggo beperkt. “Verandering vinden mensen altijd vervelend, maar op zich is er vanwege de integratie niks fout gegaan. Menig ander bedrijf zou er twee of drie jaar over hebben gedaan om twee ondernemingen, vijfduizend medewerkers en vier miljoen klanten compleet in elkaar te schuiven.”

De integratie is rond, de netwerken zijn gekoppeld. Daarom kan er nu vooruit worden gekeken, aldus Stramrood, die van origine uit de UPC-organisatie komt en altijd werkte op het snijvlak van sales, marketing en technologie. Ook CRM en big data vallen tegenwoordig binnen zijn portefeuille. “De nieuwe website – die de komende tijd veel nieuwe features krijgt – was een belangrijk project, want ook daar moesten twee systemen aan elkaar worden geknoopt. Het is hierdoor erg complex geworden.”

Facebook
Voorheen kwamen klanten vooral naar Ziggo.nl voor transacties en service, niet direct voor content. Dat gaat met de nieuwe site flink veranderen, stelt Stramrood, die niet bang is voor concurrentie. “Het wordt nu ook een streamingplatform, voor klanten én niet-klanten. Op die manier boden we de voetbalwedstrijd Real Madrid-Barcelona al kosteloos aan, niet alleen op televisie, maar ook via onze tv-app en website. Exacte cijfers mag ik niet noemen, maar het waren significant veel kijkers. YouTube was jaloers op ons.” De uitdagingen zijn legio. Zo boekte KPN de afgelopen kwartalen groei in aansluitingen en tv-marktaandeel ten opzichte van marktleider Ziggo. In de strijd om quadruple play zullen meer Nederlandse partijen zich gaan roeren, om nog maar te zwijgen over buitenlandse contentspelers als Netflix, YouTube en Facebook.

Emotioneel
Een strategisch vraagstuk voor Ziggo is hoe het zichzelf positioneert in het digitale domein. “Wij zetten onszelf innovatief neer, met sport als drager. Muziek ook, maar dat is vaak lastiger qua rechten. Films en series zijn een derde pijler. Dat leent zich bij uitstek voor personalisatie.” Om op het terrein van content te kunnen excelleren, gaat Stramrood de sectie Entertainment op Ziggo.nl ‘enorm uitbreiden’. Niet zozeer met een nieuwsredactie, maar met exclusieve videocontent. “We willen de klant emotioneel raken. Samenwerking met partners is daarbij belangrijk, al doen we ook dingen zelf: zo heeft Ziggo Sport Totaal (het vroegere Sport1) een eigen productieafdeling.”

De groeiende focus van Ziggo op sport is onmiskenbaar. “Onze topattracties zijn Spaans en Engels voetbal, maar daarnaast kiezen we ook voor Nederlandse topsport die elders (bij de NOS, red.) niet meer aan bod komt. Soms is dat echt nichemarketing.” Deals met sportbonden zijn daarvoor interessant, want via hun CRM kan contact worden gelegd met alle leden. “Zo bouw je een duurzamere relatie dan met reclame. Bovendien kan het om substantiële aantallen gaan, zoals pakweg een half miljoen hockeyers.”

Achterhoedegevecht
Stramrood verwacht in de nabije toekomst vooral ontwikkeling van mobile en personalisatie. “Websites moeten zodanig worden ingericht dat ze het beter doen op mobiel dan op desktop. Iedereen roept ‘mobile first’, maar slechts weinigen praktiseren het. Helaas zijn er in Nederland weinig bureaus die écht innovatief denken.” Nederland worstelt volgens hem met de wet van de remmende voorsprong. “Amsterdam vindt zichzelf bijvoorbeeld echt een startupcentrum, maar dat is vooral lokaal. Laatst was ik in Helsinki, dat wél uitpuilt van buitenlandse startups.”

Ook de adblockerdiscussie vindt hij een achterhoedegevecht. “We laten het ons een beetje overkomen, terwijl we ook onze stem kunnen verheffen. Adblockers in de App Store, ik weet niet of dat zo’n goede ontwikkeling is. Daar kunnen adverteerders wat van zeggen, want uiteindelijk zijn wij de broodheren van dit soort marktpartijen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#146)

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment