‘Achteraf betalen wordt groter dan iDEAL’

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 29 jan 2016 in nieuws

De meest gebruikte betaalwijze in ons land is iDEAL. Nog wel, want achteraf betalen is bezig met een inhaalrace. En zal op termijn de koppositie overnemen.

Achteraf betalen is vandaag de dag een eigentijdse digitale betaalvorm en heeft niets meer te maken met de klassieke papieren acceptgiro van weleer. Je krijgt, nadat je je bestelling hebt ontvangen, via e-mail de factuur toegezonden, waarna je veelal veertien dagen de tijd hebt om deze te betalen.

Afgezien van dat het veilig is en er geen persoonlijke bankgegevens in het check-out proces noodzakelijk zijn, zien veel van onze gebruikers echter juist het service-aspect als grootste voordeel. Zeker als je veelvuldig online kleding of schoenen koopt, is het prettig dat je eerst kunt bepalen wat je wilt houden om vervolgens pas tot betalen over te gaan.

Signaal

Dat steeds meer Nederlandse consumenten achteraf betalen omarmen blijkt uit recente cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek van GfK, Thuiswinkel.org en iDEAL. Zo werd in de eerste helft van vorig jaar ruim 1,4 miljoen online aankopen met AfterPay afgehandeld. Een verdubbeling vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Achteraf betalen is hierdoor de snelst groeiende betaalmethode van ons land geworden. Wat te meer een signaal is dat de consument bij voorkeur zonder gedoe via tablet of telefoon – en zonder creditcard, pasjes of banktokens – online wil bestellen en betalen. En dan nog te bedenken dat achteraf betaalvormen per definitie uitermate geschikt zijn als betaalmethode voor je mobiel, een device dat steeds vaker als kassa fungeert.

Offline

Smartphones zijn volgens onderzoek momenteel overigens al goed voor zes procent van alle online aankopen, een groei van twintig procent ten opzichte van 2014. Opvallend is dat de gemiddelde orderwaarde daarbij 27 procent hoger uitvalt dan bij aankopen via de desktop. Mijn verwachting is dat mede door de opmars van mobiele lifestyle apps het fenomeen achteraf betalen op termijn de populairste betaalmethode zal worden. En de koppositie van iDEAL overneemt, hoe groot hun marktaandeel vandaag de dag ook is. Want eenmaal gekoppeld aan een account, bankrekeningnummer of digitale wallet zal de consument het massaal omarmen. Zeker als betalen met je mobiel ook offline realiteit wordt, wat niet lang meer op zich zal laten wachten.

Door de toenemende behoefte om frictieloos en veilig te kunnen betalen – en de voortdurende ontwikkelingen op betaalgebied, waaronder betalen met NFC – zal de volgende generatie instant de voorkeur geven aan achteraf betaalvormen. En iDEAL van de troon worden gestoten.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#146)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment