Direct aan de slag: ROI verhogende features van Google Analytics

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 26 jan 2016 in nieuws

In Google Analytics kun je gebruik maken van verschillende features zoals het instellen van custom dimensies, het bouwen van custom rapportages en het meten van verschillende events. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden in Google Analytics die waardevol kunnen zijn voor de ROI van je organisatie. In dit artikel bespreek ik twee features die onderbelicht zijn, maar die je helpen om direct aan de slag te gaan.

  1. Dynamische remarketing in combinatie met Enhanced E-commerce

Met de feature dynamische remarketing laat je bezoekers terugkeren naar je website en creëer je een extra contactmoment met een potentiële klant. Bezoekers die je site verlaten zonder conversie kun je op deze manier alsnog laten converteren. Ondanks dat het instellen van dynamische remarketing en de implementatie van Enhanced E-commerce lastig kan zijn, brengt het talloze mogelijkheden met zich mee zoals het tonen van zeer gerichte advertenties via AdWords of een ander platform. De implementatie van dynamische remarketing via Google Tag Manager en Google Analytics bestaat uit een aantal stappen:

  1. Identificeer je remarketing doelgroepen.
  2. Bepaal de markt en de bijbehorende dynamische remarketing attributen waarin je organisatie opereert.
  3. Identificeer alle data punten voor dynamische remarketing.
  4. Zet de remarketing functie aan in Google Analytics.
  5. Link Google Analytics aan Google AdWords.
  6. Maak een Google Merchant Center account aan.
  7. Publiceer je product data feed.
  8. Link Google Merchant Center aan Google AdWords.
  9. Vul de waardes in bij de attributen van bekeken producten in de dataLayer.
  10. Verzamel de waardes van de attributen in Google Tag Manager.
  11. Verstuur de attributen van bekeken producten van Google Tag Manager naar Google Analytics.
  12. Creëer dynamische remarketing doelgroepen in Google Analytics.
  13. Verstuur attributen van bekeken producten van Google Analytics naar Google AdWords.
  14. Maak dynamische remarketing campagnes aan in Google AdWords en activeer deze.

Meer uitleg over bovenstaande stappen en het implementeren van dynamische remarketing via Google Tag Manager en Google Analytics vind je hier.

Toegevoegde waarde

Maak je al gebruik van dynamische remarketing? De toegevoegde waarde van dynamische remarketing in combinatie met Enhanced E-commerce is de mogelijkheid om het toe te passen op een funnel segment. Het creëren van een funnel segment kan op basis van de waterval rapportages, die in Google Analytics beschikbaar zijn na een succesvolle implementatie van Enhanced E-commerce.

Vervolgens kan er een doelgroep worden gecreëerd van bezoekers die bijvoorbeeld zijn afgehaakt in een specifieke stap in de checkout. Vervolgens krijgen deze bezoekers, waarvan je weet dat ze het checkout proces in een bepaalde fase hebben verlaten, advertenties te zien met de specifieke producten die ze hadden meegenomen in het checkout proces.

Dynamische remarketing doelgroepen

Er zijn met de komst van Enhanced E-commerce nog talloze andere mogelijkheden bijgekomen om dynamische remarketing toe te passen:

  • Het gericht benaderen van bezoekers die hebben geklikt op een interne promotie en vervolgens een bepaalde productlijst hebben gezien, maar daarna de site hebben verlaten.
  • Het benaderen van bezoekers die een product hebben toegevoegd aan de winkelwagen, maar geen aankoop hebben voltooid.
Hoe creëer je een dynamische remarketing doelgroep op basis van Enhanced E-commerce?
  1. Beweeg de muis over de blauwe kolommen of de rode pijl in de winkelgedrag- of betaalgedragrapportage zodat je een melding ziet om een E-commerce segment te maken (bovenste en middelste afbeelding).
  2. Maak vervolgens een doelgroep aan voor je dynamische remarketing campagnes op basis van het E-commerce segment dat je hebt aangemaakt (onderste afbeelding).

 ROIRoi 2ROI3

  1. Gerelateerde producten

Door het gebruiken van de Core Reporting API van Google Analytics kan je nagaan welke producten ‘Y’ het meeste worden gekocht bij product ‘X’. Op basis van deze informatie kan je dan per product gerichte lijsten creëren met aanbevolen producten. Ook kan je een speciale aanbieding tonen aan bezoekers die al een bepaald product hebben gekocht. Ten slotte kun je deze informatie bijvoorbeeld ook in je remarketing- en emailcampagnes gebruiken.

Google Analytics Query Explorer

Zoals gezegd zal je de Core Reporting API van Google Analytics moeten gebruiken om deze data naar boven te halen. Je kunt hiervoor het beste de Google Analytics Query Explorer gebruiken, een toegankelijke tool waarmee je snel aan de slag kunt. Nadat je alle benodigde informatie hebt ingevoerd en je de query laat draaien, krijg je direct het resultaat van je query te zien.

Hoe gebruik je gerelateerde producten met behulp van de Query Explorer?

  1. Voeg allereerst een Google Analytics account toe in de Query Explorer.
  2. Gebruik de benodigde statistieken: ga:relatedProductQuantity, ga:queryProductQuantity en ga:correlationScore.
  3. Gebruik ook de benodigde dimensies: ga:relatedProductId, ga:queryProductName, ga:relatedProductName en ga:queryProductId.
  4. Sorteer op de correlatie score en filter het aantal producten met een minimum van 20 (dit kan ook een ander aantal zijn, echter dient er wel een significant aantal beschikbaar te zijn om te kunnen vertrouwen op de correlatie score).
ROI 4Voorwaarden

Er zijn wel een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat je gerelateerde producten kunt gebruiken:

  • Maak gebruik van (Enhanced) E-commerce en het inschakelen van gerelateerde producten in de Admin omgeving.
  • Minimaal honderd (plus minus) transacties per product nodig om te kunnen vertrouwen op de relatie tussen producten.
  • Er moeten data beschikbaar zijn van de afgelopen 30 dagen.
Conclusie

Mocht je de punten die hierboven worden genoemd al toepassen, dan maak je gebruik van de uitgebreide mogelijkheden van Google Analytics. Zo niet, doe je voordeel met deze informatie. Wil je meer lezen dan vind je hieronder nog een aantal artikelen met informatie over het aanmaken van doelgroepen voor dynamische remarketing en de gerelateerde producten feature in Google Analytics:

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment