Snapchat opent aanval op Facebook

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 26 jan 2016 in nieuws

Snapchat lijkt frontaal de aanval te gaan openen op Facebook en dan met name op haar Messenger chat. De populaire jongerenapp test op dit moment een compleet nieuwe chatinterface waarin mogelijkheden voor videobellen, bellen en stickers zijn geïntrigeerd. Zoveel valt op te maken uit screenshots die een aantal techblogs, waaronder xda-developers.com, publiceerden.

De nieuwe functionaliteiten moeten de onder Generatie Y razend populaire app gereed maken voor de toekomst. Er is namelijk nog altijd geen sprake van een gedegen verdienmodel. Vorige maand werd nog de stekker gehaald uit de betaalde functionaliteit voor extra filters (ter waarde van 99 eurocent). Tegelijkertijd ontwikkelt zich wel een steeds sterkere kasstroom op het gebied van gesponsorde Geofilters en advertenties. Zo was McDonald’s de eerste launching partner van Geofilters. Locatie is direct ook een van de weinige gegevens waar Snapchat op kan differentiëren, zo is onbekend wat het geslacht of leeftijd van de gebruiker is. Snapchat doet daar op basis van gedrag en data aannames voor. Naast geofilters moeten ook advertenties op het Discovery platform een serieuze kasstroom gaan opleveren, maar er is meer.

Hoewel Snapchat eerder werd gewaardeerd op een waarde van circa 15 miljard dollar bedroeg de omzet in 2014 ‘slechts’ 3.1 miljoen dollar. Wel moet worden gezegd dat de omzetteller tot Oktober 2014 nog op 0 stond. Tegen de 3.1 miljoen dollar aan omzet stond bijna 130 miljoen dollar aan kosten tegenover. Echte zorgen hoefde Snapchat zich op dat moment nog niet te maken, door investeringen stond er aan het einde van het jaar nog altijd ruim 320 miljoen dollar op de bank. Het is nog onbekend op hoeveel omzet Snapchat in 2015 is uitgekomen, net zoals onbekend is wat het huidige banksaldo is.

Snapchat komt met een echte video-chatfunctie

Op dit moment is het in Snapchat al mogelijk te chatten door simpelweg een contactnaam naar rechts te swipen. Echter is het alleen mogelijk tekst of foto’s te delen. Daarnaast is er de mogelijkheid om te videobellen. Dat is echter wel een grote uitdaging omdat beide gebruikers dan op hetzelfde moment de videofunctie ingedrukt moeten houden. Om die reden wordt het ook nog niet op grote schaal gebruikt. Het introduceren van een echte videochatfunctie is al langer een grote wens van de jonge doelgroep die hiervoor nu nog verschillende apps moet gebruiken, waaronder Facebook Messenger en de in Azië razendpopulaire apps als Wechat en Line.

Op het eerste gezicht vertonen de geplaatste screenshots grote gelijkenissen met Google Hangouts en Facebook Messenger. Er is duidelijk sprake van verschillende, voor Snapchat nieuwe, functionaliteiten, waaronder het delen van foto’s and emoticons maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te (video)bellen. Volgens 9to5google.com wordt de functionaliteit momenteel getest op Android devices and heeft het de interne werktitel ‘ChatV2’.

Snapchat_nieuwe_screens

Bron: XDA Developers

De emoticons, ook wel stickers, genoemd zouden Snapchat direct al een inkomstenstroom kunnen opleveren. Zo verdiende de Aziatische chatapp Line alleen in 2014 al ruim 75 miljoen dollar door het verkopen van user generated stickers. De grootste winst voor Snapchat zal echter zitten in advertentie-inkomsten want een app zal het aantal gebruikers verder vergroten.

De strijd is geopend

Snapchat wordt met de nieuwe functionaliteiten een directe concurrent van Facebook Messenger, die app heeft ruim 600 miljoen gebruikers. Snapchat is niet happig op het delen van gebruikersaantallen. In januari 2015 zou maandelijks al 200 miljoen actieve gebruikers hebben, waarvan 100 miljoen er dagelijks gebruik van maken. Die aantallen lijken 12 maanden later alleen maar verder te zijn toegenomen.  Zeker omdat eerder bekend werd dat er in november 2015 op Snapchat dagelijks 6 miljard video’s werden bekeken, in mei waren dat nog ‘slechts’ 3 miljard video’s. Te vergelijking bij Facebook was dat in november 8 miljard video-impressies. Waar Snapchat volledig leunt op mobiel, is het bij Facebook een combinatie tussen mobiel en dekstop.

Met een betere chatapplicatie zal de engagement en daarmee het aantal gebruikers voor Snapchat alleen maar verder toenemen. De jonge doelgroep zal de app nog vaker gaan gebruiken en mogelijk afscheid nemen van Facebook Messenger. Daarmee kunnen marketeers een grotere en nog steeds unieke jonge doelgroep targetten wat Snapchat aan extra advertentie-inkomsten moet helpen.

*) Foto boven het artikel: focal point / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment