Uitgevers nemen maatregelen tegen adblockers

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 22 jan 2016 in nieuws

Het aantal online uitgevers dat maatregelen neemt tegen adblockers neemt toe. Het probleem wordt inmiddels alom onderkend, aangezien 85 procent van de omzet komt van advertenties. De aanpak per uitgever is echter zeer verschillend, zo bleek op een evenement van de marketingsite Digiday.

Uitgever Forbes kiest voor de meest agressieve variant. Hoewel maar 13 procent van de bezoekers een adblocker gebruikt, houdt Forbes gebruikers met adblockers volledig buiten de deur. Dat heeft sinds de introductie in december zeker geholpen. Ongeveer de helft van de gebruikers heeft de adblocker inmiddels uitgezet.

Forbes volgt daarmee het voorbeeld van Bild, de grootste krant van Duitsland. De melding op de site verdwijnt bij Bild op het moment dat bezoekers hun adblocker uitzetten of 2,99 euro betalen voor een abonnement.

The Huffington Post heeft een comité opgericht om het probleem te analyseren. De nadruk ligt vooralsnog niet op verbieden, maar op de inzet van minder irritante (native) advertenties.

Opiniesite Slate biedt gebruikers met adblockers de mogelijkheid om een premiumabonnement af te sluiten. Zo hoopt men het omzetverlies van 8 procent te compenseren. Al te opzichtige advertenties worden voortaan geweerd. Ook Bloomberg kiest voor een ander beleid met minder drukke advertenties.

Oud-Mozilla ontwikkelaar Brendan Eich heeft inmiddels een nieuw browserconcept gepresenteerd met een ingebouwde adblocker. Eich wil zelf advertenties inkopen op basis van interesses van de gebruikers. De opbrengsten van de advertenties worden vervolgens verdeeld. Zo gaat 55 procent naar de uitgever van de site, 15 procent naar de makers van de browser (genaamd Brave) en 10 tot 15 procent naar de gebruiker. Brave – gebaseerd op Chrome – wordt ontwikkeld voor Windows, OS X, iOS en Android.

Ook Nederlandse uitgevers bestuderen het probleem van adblockers. Christian van Thillo, topman van uitgeverij de Persgroep, noemde adblockers vorig jaar ‘een doodsteek voor onze toekomst’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment