Bureaus gaan voor content, DMP’s & analytics

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 29 dec 2015 in nieuws

Content, data en analytics. Dat zijn de focusgebieden waarin de bureausector – van fullservice en specialisten tot interactive en media-inkoop – in 2016 wil investeren. Vooral digitale analysetools, contentmarketing en DMP’s krijgen daarbij voorrang. Paid search en SEO staan onderaan het prioriteitenlijstje.

Voor de komende vijf jaar wordt bijna dezelfde rangorde aangegeven. Alleen staat dan appontwikkeling hoger in de toplijst, op de vijfde positie. Dat blijkt uit het onderzoek The Future of Agencies van Econsultancy en Adobe.

plaatje econsultancy

Steeds hogere verwachtingen

Er is een revolutie gaande, gedreven door customer experience. Klanten verwachten meer van merken, waardoor merken meer verwachten van hun bureaus en technologiepartners. Een nieuw full-service businessmodel ontstaat, waarbij front-end, marketing, design en communicatie gecombineerd worden met back-end technologie en integratie.

plaatje econsultancy152 procent van de bureaus zegt meer en meer gespecialiseerd te worden, tegenover 21 procent die zegt minder gespecialiseerd te worden. 62 procent van de bureaus gaat de investering in proprietary technology verhogen. 34 procent heeft een innovatielab en nog eens 29 procent heeft er plannen voor.

Flinke uitdagingen in 2016

Bureaus staan anno 2016 voor flinke uitdagingen. De grootste? Het kunnen aantonen van de toegevoegde waarde van het bureau (82 procent) en het verkrijgen van waarde uit big data (82 procent).

81 procent van de bureaus noemt daarnaast het aantonen van ROI een uitdaging. 79 procent heeft te maken met een tekort aan talent. En 77 procent maakt zich vooral druk om het uitknijpen van de margins.

plaatje econsultancy2

Maar ook belangrijke kansen

Naast uitdagingen zien de bureaus ook kansen het komende jaar. Zo zegt 86 procent voordelen te kunnen behalen met voorop te lopen. 85 procent van de bureaus ziet kansen in de groeiende focus op customer experience. 80 procent met het onttrekken van waarde uit big data. 80 procent in het bevestigen van hun toegevoegde waarde. En 79 procent in de customisation van de services voor bepaalde klanten.

plaatje econsultancy3

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

Een infographic van het onderzoek The Future of Agencies van Econsultancy en Adobe is hier te downloaden en het volledige onderzoek kan hier gratis aangevraagd worden.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment