Dit zijn de trends in sociale media voor 2016

De invloed van sociale media op ons dagelijks leven neemt steeds verder toe. Daarbij besteden we met z’n allen ook steeds meer tijd aan sociale media. De gemene deler van de meeste sociale media trends voor 2016 is dan ook de verdere integratie van sociale media in het dagelijks leven.

Zo vinden we steeds vaker producten en diensten via sociale media. Ook zijn sociale media in toenemende mate de bron voor ons nieuws en andere actuele informatie die voor ons van belang is.

Daarbij is de rol die sociale media spelen bij zaken als klantenservice en -voorlichting sterk aan het toenemen. Geen zichzelf respecterend bedrijf kan het zich dan ook nog veroorloven om sociale media te negeren.

De groei van het gebruik van social media is indrukwekkend, zoals blijkt uit deze interactieve infographic met (real time) social media statistieken.

ResizedImage600350-social-media-gebruik-interactief

Veel van deze ontwikkelingen zagen we een jaar geleden natuurlijk al aankomen. Daarom is het interessant om de vijftien trends die we een jaar geleden voorzagen voor 2015 nog eens op een rijtje te zetten en te zien wat ervan terecht is gekomen.

  1. Go Mobile or Go Home. De Mobiele revolutie is het afgelopen jaar absoluut in een stroomversnelling geraakt. Zeker voor social media, die voor het overgrote deel mobile first zijn geworden.
  2. Je kunt niet meer zonder video. De hoeveelheid video in je Facebook nieuwsstroom spreekt wat dat betreft boekdelen. Als het aan Mark Zuckerberg ligt, is alle content op Facebook over een paar jaar video content.
  3. Content marketing eist meer kwaliteit social posts. Om in de enorme hoeveelheid informatie die mensen dagelijks voorbij zien komen nog op te vallen, is het inderdaad cruciaal dat je social posts van hoge kwaliteit zijn.
  4. Bruikbaar is deelbaar.Youtility’ is ook in 2016 weer king.
  5. Pay to play. Bedrijven zijn er inmiddels aan gewend dat ze op social media moeten betalen voor bereik. Niet meer alleen bij Facebook, ook bij Twitter, Instagram, Pinterest en Snapchat.
  6. Business wordt social. Het afgelopen jaar hebben veel business-to-business bedrijven sociale media intensiever ingezet. Vooral voor klantenservice (webcare) en acquisitie. Deze trend zet flink door in 2016.
  7. ‘Dark social’ verkeer wordt beter traceerbaar. Deze trend heeft twee kanten. Aan de ene kant neemt de hoeveelheid ‘direct’ verkeer verder toe. Aan de andere kant komen er meer tools die helpen dit verkeer te duiden.
  8. We gaan meer luisteren. Of deze trend ook echt is uitgekomen, vinden we moeilijk te bepalen. Maar trend of niet, het blijft goed advies: luister meer dan je praat. Ook op social media.
  9. Invloed authentieke beïnvloeders groter. De rol van ‘influencers’ is het afgelopen jaar zeker gegroeid. Door de enorme hoeveelheid informatie die we dagelijks te verwerken krijgen, hebben we steeds meer behoefte aan deskundigen die deze informatie voor ons kunnen ordenen en duiden.
  10. Berichten Apps halen Sociale Netwerken in. Deze trend zet gestaag door. Zo speelt Messenger een cruciale rol in de strategie van Facebook.
  11. Niche netwerken. Hier hebben we ons achteraf in vergist. De beweging lijkt nu eerder tegengesteld: winners takes all. Dat is dan ook een van de trends voor 2016.
  12. Social shopping zet door. Deze trend is aardig uitgekomen, al gaat het minder snel dan gedacht. Veel social media kenners zien dit wel als een belangrijke ontwikkeling voor de komende jaren.
  13. Hyper targetting. De mogelijkheden die bijvoorbeeld Facebook biedt om hele specifieke doelgroepen te bereiken zijn alleen maar toegenomen. Zeker een belangrijke trend. Ook voor 2016.
  14. Cross device tracking wordt mogelijk. Technisch klopt deze trend. Maar we zien ook tegenbewegingen. Zo is de groei van het gebruik van Ad-blockers de laatste maanden opmerkelijk geweest. En dat maakt het weer lastiger. Consumenten maken zich steeds meer zorgen over hun privacy.
  15. Realtime Marketing. Het afgelopen jaar hebben veel bedrijven zich op realtime marketing gestort. Helaas niet altijd even succesvol. Inspelen op de actualiteit is namelijk niet zonder risico.

De belangstelling in Google voor de belangrijkste sociale netwerken op een rij. Facebook steekt er met kop en schouders bovenuit:

ResizedImage600324-zoekvolume-google-per-sociaal-netwerk

Wat zijn dan de belangrijkste social media trends voor 2016? We zien er maar liefst veertien:

1) Social search

Het kleine schermpje van de smartphone functioneert als slagveld waarop social media giganten als Facebook en zoekgiganten als Google strijden om de gunst van de consument op zoek naar informatie.

Facebook werkt hard aan een sterk verbeterde zoekfunctionaliteit in de mobiele Facebook app. Tegelijkertijd werkt Google nauwer samen met Twitter om tweets sneller te indexeren.

Dat social en search meer samengaan ligt eigenlijk best voor de hand. Sociale media functioneren steeds meer als graadmeters van de interesses van mensen. Per slot van rekening zijn zoekresultaten vaak een combinatie van relevantie en populariteit.

Social shares zijn weliswaar officieel geen ‘ranking factor’ voor Google. Maar er bestaat wel degelijk een sterke correlatie tussen content die veel wordt gedeeld en content die hoog scoort in Google.

Zo’n 88 procent van de consumenten laat zich bij aankopen beïnvloeden door recensies en commentaren van andere consumenten. Ze zoeken niet meer in Google, maar gaan direct naar YouTube (ook van Google uiteraard), Facebook, Twitter, Yelp en Pinterest voor advies en meningen.

ResizedImage600400-visual-search-results-pinterest

Facebook heeft als potentiële zoekmachine dan ook een sterke troef in handen. Daar komt bij dat ze miljarden tijdlijn posts hebben geïndexeerd. Dit stelt Facebook in staat om de meest gedeelde links aan zoekers te tonen, waardoor Facebook als zoekmachine waardevol kan zijn voor haar gebruikers met informatie die Google niet heeft.

Hiermee is de uitgangspositie van Facebook in de slag om het kleine schermpje in zekere zin gunstiger dan die van Google. Daar komt bij dat Facebook binnen haar apps betere mogelijkheden heeft om passende mobiele advertenties te serveren dan Google.

Als marketeer doe je er dan ook verstandig aan om de strijd tussen deze twee giganten het komende jaar nauwlettend te volgen. Gebruik sociale media in 2016 niet meer alleen om aanbiedingen en acties te pushen. Gebruik ze ook om de stem van je klanten te versterken. Recensies en case studies van klanten werken in social media veel beter dan gelikte reclame-uitingen.

Werk samen met social media influencers (bloggers, vloggers en andere creatievelingen) om een authentiek verhaal over je merk uit te dragen.

2) Multimedia

Daar waar langere, geschreven artikelen hun waarde voor content marketing duidelijk bewijzen, gelden voor social media updates andere wetten. Geschreven posts delven daar steeds meer het onderspit ten opzichte van multimedia posts.

Video’s, animated GIF’s, meme’s, afbeeldingen en infographics oogsten meer betrokkenheid en worden vaker gedeeld dan pure tekst updates. We zien deze ontwikkeling ook in business to business communicatie.

Zo introduceerde Facebook onlangs profile videos, zodat je die statische profielfoto kunt vervangen door een dynamisch filmpje.

ResizedImage600216-01-Video-GIFS-Final

Deze trend zet het komende jaar flink door. Gelukkig wordt het ons steeds makkelijker gemaakt om visuele content te creëren.

3) Geautomatiseerde updates

Op dit moment zijn vrijwel alle updates die je ziet in sociale media geschreven door mensen. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie zullen we in de loop van 2016 steeds meer sociale media updates gaan zien die worden gegenereerd door een algoritme.

In mijn eerdere artikel Content Marketing Trends 2016 gaf ik al aan dat kunstmatige intelligentie een grotere rol gaat spelen bij de creatie van content(trend 1). Bij sociale media updates zal dit nog sneller een rol gaan spelen, omdat korte updates nu eenmaal eenvoudiger zijn te automatiseren dan complete artikelen.

Is dit een slechte zaak? Die vraag is eigenlijk niet zo relevant. Het gaat gebeuren. Al ga ik er vooralsnog vanuit dat we dit in eerste instantie vooral bij Engelstalige updates gaan zien. In het Nederlandse taalgebied lopen we vaak een paar jaar achter bij dergelijke ontwikkelingen. Begrijpelijk, aangezien Nederlands een relatief kleine taal is.

Zorg wel voor een stevige basis van goede content.

Maar, omdat we in Nederland behoorlijk internationaal zijn ingesteld en we hier ook veel in het Engels communiceren, vind ik deze trend toch ook al voor 2016 interessant om te volgen. We kunnen er alvast het nodige van leren om ons goed voor te bereiden op deze ontwikkeling, zodra die ook in het Nederlands gemeengoed gaat worden.

Een belangrijke vraag daarbij is: hoe pak je dit als organisatie op? Hoe zorg je ervoor dat je sociale media updates publiceert die van hoge kwaliteit zijn, maar dan geautomatiseerd. Dat vergt vooral aandacht voor een stevige basis van goede content. En uiteraard echt slimme algoritmen.

Maar laten we in ieder geval proberen om social wel sociaal te houden. Mensen willen nu eenmaal contact met echte mensen, niet met robots. En menselijk contact, daar zijn sociale media toch vooral voor bedoeld, niet waar?

4) ‘Smarketing’

Bij veel bedrijven lijkt er een ijzeren gordijn te staan tussen de afdelingen sales en marketing. Waar dat het geval is, krijgen sociale media amper een rol toebedeeld. Want als er één medium is dat zich precies op het snijvlak tussen sales en marketing bevindt, dan is het wel social.

Gelukkig zien steeds meer bedrijven de noodzaak in van een hechte samenwerking tussen sales en marketing. Ook wel ‘smarketing’ genoemd.

ResizedImage600326-oktopost-dashboard

Voor 2016 voorzien we dan ook een toename van het gebruik van social media management platformen die kunnen integreren met andere sales en marketing tools om het complete aankooptraject beter te bedienen. Deze ontwikkeling zal er ook voor zorgen dat bedrijven de ROI van sociale media preciezer kunnen berekenen.

5) Social shopping zet rustig door

ResizedImage600338-fb-buy-button

Over deze trend schreven we vorig jaar al. Maar de consument laat nog een beetje op zich wachten. Wel is het duidelijk dat de grote sociale media bedrijven er heilig in geloven. Dat blijkt onder andere uit de ‘koop nu’ knoppen die Twitter, Pinterest en Facebook introduceerden.

Verwacht dergelijke directe bestelmogelijkheden ook voor andere sociale platformen, zoals Instagram, Snapchat, Vine etcetera.

Voor 2016 voorzien we de nodige innovaties in social media apps met als doel om social shopping zo frictieloos mogelijk te maken.

6) Sociale virtuele assistenten

We kennen al de virtuele assistenten Siri, Google Now en Cortana. Onlangs introduceerde Facebook haar eigen, sociale virtuele assistent: Facebook M. Daar de eerder genoemde assistenten volledig vertrouwen op kunstmatige intelligentie, vult Facebook M die aan met echte mensen. Medewerkers van Facebook helpen je straks bij het boeken van restaurants en het kopen van kado’s.

Met M hoopt Facebook dat de consument voortaan Facebook Messenger als eerste opent op zoek naar informatie op een smartphone.

m-example-01-press-289x563

Opvallend aan deze ontwikkeling is dat Apple, Google, Microsoft en Facebook allemaal sterk inzetten op ‘conversational search’. Oftewel het vinden van informatie door een ‘natuurlijk gesprek’ tussen mens en machine. Dat verklaart voor een belangrijk deel de enorme opkomst van berichtendiensten, zoals we bij de trend nummer 10 van vorig jaar al zagen.

Want door een berichtendienst uit te bouwen tot kennisplatform, ontstaat een sociale, virtuele assistent die het leven van haar gebruikers echt een stuk makkelijker kan maken.

Geen wonder dat er ook de nodige startups zijn die zich op deze trend storten. Zo kun je met GoButler eten bestellen en reizen boeken. Awesome gaat nog een stapje verder door je te helpen met het analyseren van data. En Assist helpt je snel op weg in een vreemde stad met tips en kennis van locals.

7) Live, streaming video

Een belangrijke doorbraak van 2015 was de plotselinge en razendsnelle opkomst van ‘live streaming video’ apps. Bij Snapchat draait het al grotendeels om directe, zo goed als live, updates. En in maart zagen we de komst van Meerkat en Periscope en afgelopen zomer was daar ineens Blab. Draait het bij Meerkat en Periscope nog vooral om het uitzenden van één naar veel, bij Blab draait het om een live conversatie tussen twee tot vier deelnemers met toeschouwers.

ResizedImage600347-blab

In 2016 zal live streaming een nog grotere rol gaan spelen bij social media. Een belangrijke rol hierbij is weggelegd voor Virtual Reality. Een mooi voorbeeld hiervan is het initiatief van het Maxima Kinderziekenhuis om kinderen virtueel naar huis te laten gaan en de goedkope kartonnen VR bril van Google waarmee iedereen zich een virtual reality ervaring kan veroorloven. 

Voor marketers betekent deze ontwikkeling dat ze creatief moeten worden met actuele updates. Denk aan korte indrukken vanaf de werkvloer, product presentaties,  kijkjes achter de schermen, tijdelijke aanbiedingen, live instructies, live vraag en antwoord sessies en nog veel meer directe interacties met de doelgroep.

Leestip: Live Streaming met Periscope of Meerkat. Wat kan je er als bedrijf mee?

8) Storytelling

Om een hechte band op te bouwen met je publiek moet je meer doen dan vertellen over je product of dienst. Veel belangrijker is de cultuur van je bedrijf of merk. En daarvoor is het essentieel om een goed verhaal te vertellen. En dat gedurende een langere tijd.

Sociale media in combinatie met content marketing zijn zeer geschikt om een doorlopend verhaal te vertellen. Een verhaal dat bestaat uit een reeks van afleveringen. Net als een TV-serie.

Denk daarom voor 2016 eens na over hoe je de bedrijfscultuur van je organisatie kunt verpakken in een mooi, pakkend en langlopend verhaal. Bijvoorbeeld als een serie, zoals de serie online trends waarvan dit artikel deel uitmaakt.

Maar ook eenmalige verhalen met een diepere betekenis dan je eigen product of dienst zullen het goed doen op sociale media. Twee mooie voorbeelden zijn H&M Garment Collecting en #Lastselfie van het WWF.

9) Online en offline integratie

Bij mobiele trend 10 voor 2016 zagen we dat de ‘quantified self’ niet meer alleen maar iets voor pioniers is. De verdergaande integratie van wearables met sociale media, met name op het gebied van fitness, gezondheid en vermaak, betekent dat de lijnen tussen online en offline verder zullen vervagen.

ResizedImage600338-healthkit

Marketeers kunnen hierop inspelen door middel van locatiegebaseerde marketing. Daarmee kunnen ze een meer complete gebruikerservaring bieden. Vooral belangrijk voor lokaal opererende retailers en horecabedrijven.

10) Social steeds breder als platform

De drijvende kracht achter deze trend is, alweer, Facebook. De strategie van Mark Zuckerberg is erop gericht om de gebruikers van Facebook zo lang mogelijk vast te houden binnen Facebook.

Daarom integreert Facebook steeds meer online zaken in het platform. Zo streeft Facebook ernaar om van Messenger het centrale berichtencentrum van het internet te maken. Zover is het nog niet, maar de bedoelingen van Zuckerberg zijn duidelijk.

ResizedImage600318-facebook-instant-articles

Ook de verbeterde zoekmogelijkheden, ‘Instant Articles’, auto-play videos en Facebook M (trend 6 hierboven) komen voort uit deze strategie.

Ook Twitter, Instagram en andere social media proberen hun platformen verder te verbreden, met als doel de gebruiker zo lang mogelijk vast te houden.

Voor marketeers biedt deze trend mooie kansen. Want je kunt hierdoor een grotere betrokkenheid bij je volgers bewerkstelligen door de toenemende interactie mogelijkheden van ieder social media platform volledig te benutten.

11) Winners take all

Een trend die we vorig jaar voorspelden, maar die niet echt uit lijkt te komen, is die van de niche netwerken. De grote spelers, met name Facebook, Twitter en LinkedIn kopen alles op wat een bedreiging voor ze vormt.

De mislukking van nieuwkomer ‘Ello’ was wat dat betreft een teken aan de wand. Het typische internet fenomeen ‘winners take all’ geldt duidelijk ook voor sociale media. Veel nieuwe initiatieven mogen zich tijdelijk verheugen in de belangstelling van een groep hipsters die altijd op zoek zijn naar de volgende hype. Maar de massa is behoudend.

ResizedImage600338-sad-ello

Deze trend komt marketeers wel goed uit. Ze hoeven niet als een gek achter elke nieuwe social startup aan te gaan. Rustig de kat uit de boom kijken loont. Investeer je tijd en geld vooral in het verbeteren van je activiteiten bij de grote spelers.

12) Bedrijven nemen social serieus

De tijd van een beetje spelen, experimenteren en aanmodderen met sociale media loopt op z’n einde. De meeste bedrijven zijn inmiddels overtuigd van het belang van sociale media voor hun voortbestaan. We leven in het tijdperk van de klant en de klant wil graag met organisaties communiceren via social media.

In 2016 zullen we zien dat de meeste bedrijven serieus beleid zullen voeren op social media.

In 2016 zullen we daarom zien dat de meeste bedrijven serieus beleid zullen voeren op social media.

Voor marketeers betekent dit dat ze social media steeds minder hoeven te ‘promoten’ binnen hun eigen organisatie. Social media gaan een rol spelen in bijna alle facetten van de bedrijfsvoering.

Een bedrijfsonderdeel waar sociale media zeker een grote rol (gaan) spelen is de klantenservice. Steeds meer consumenten benaderen bedrijven via social media. Volgens Sprout Social ontvangen de grote retailers in de VS tijdens de feestdagen van 2015 maar liefst 1.500 social media berichten van klanten.

ResizedImage600365-Index-insights-graph-11

Deze trend zal in 2016 ongetwijfeld overwaaien naar Nederland. Een goede reden om de social media kant van je klantenservice tijdig onder de loep te nemen.

13) Veiligheid en privacy

ResizedImage600379-ashley-madison-screenshot

Het afgelopen jaar hebben we de nodige inbreuken op de privacy gezien door slechte veiligheidsnormen bij online bedrijven. Het meest pijnlijke voorbeeld is natuurlijk de hack van Ashley Madison, waardoor de persoonsgegevens van miljoenen vreemdgangers op straat kwamen te liggen.

In 2016 zullen social media bedrijven dan ook meer nadruk gaan leggen op het beveiligen van persoonsgegevens. Ook zullen ze hun gebruikers meer controle geven over wat er met hun gegevens gebeurt.

Wat betekent dit voor marketers? Zorg ervoor dat je webcare team alleen de hoogst nodige informatie vraagt van de mensen die contact zoeken. Communiceer bij voorkeur via private messaging. Informeer bezoekers van je website over je privacy regels.

14) Varianten op de ‘like’ knop

ResizedImage600353-nieuwe-like-varianten

Facebook experimenteert met verschillende varianten op de ‘like’ knop, vergelijkbaar met een breed scala aan emoticons. Bezoekers kunnen daardoor straks veel beter hun gevoelens over een bepaalde social media post uiten, zonder te hoeven typen. Aangezien Facebook voor meer dan 80% op smartphones wordt gebruikt, is dat zeker geen luxe.

Voor marketers betekent deze trend dat ze een beter gedetailleerd beeld kunnen krijgen van het sentiment dat hun social media updates oproepen bij hun publiek. Maakt je content hen gelukkig, boos, blij, verdrietig? Voortaan krijg je daar een beter beeld van.

Meer trends

Dit artikel maakt onderdeel uit van een serie van zes uitgebreide artikelen over diverse online marketing trends:

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment