Detailhandel krabbelt op, maar online blijft uitdaging

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 14 dec 2015 in nieuws

De trend naar meer onlineverkoop van schoenen zal voorlopig aanhouden. De verwachting is dat het online aandeel in Nederland de komende tien jaar verdubbelt tot 40 procent. Dat zegt het ING Economisch Bureau in zijn Vooruitzicht Detailhandel.

Zo noteert Zalando, een van de belangrijkste partijen in online schoenen, consequent hogere cijfers gedurende het jaar.

Deze heeft volgens ING (pdf) grote consequenties voor (fysieke) schoenenwinkels. Sinds 2012 is sprake van een flinke daling van het aantal vestigingen van schoenenretailers in Nederland. In 3 jaar tijd verdween 11,5 procent van de winkels. Prijzen en resultaten staan voortdyrend onder druk. Sinds eind 2013 is sprake van een bijna onafgebroken prijsval. CBS en Panteia wijzen op een daling van het gemiddelde bedrijfsresultaat van 4,1 procent in 2012 naar 2,6 procent in 2014. Net als in kleding is ook hier de behoefte aan nieuwe business modellen groot.

Het waren ook zeven magere jaren voor winkels in kleding. Van 2008 tot en met 2014 daalde de omzet. In 2015 hebben winkels in kleding weer enig houvast. De omzet stijgt naar verwachting met 1 procent, vooral dankzij een goede tweede helft van het jaar.

Het online kanaal trekt echter nog steeds omzet naar zich toe. Deze komt deels bij de omnichannel retailers uit de sector terecht, maar belandt ook deels in de handen van pure players  (alleen actief op het web). In 2014 bedroeg het online (omzet)aandeel volgens Thuiswinkel.org en GfK 14 procent en in 2015 groeit dit aandeel door. ING Economisch Bureau verwacht in 2025 een online aandeel van 30 procent in kleding.

Opvallend is dat de markt voor consumentenelectronica weer een dip vertoont na een korte opleving. Grote doorbraken bleven de afgelopen jaren uit. De markten voor tablets en smartphones zijn verzadigd. Voor de verschillende spelers in consumentenelektronica blijven de omstandigheden op de markt zwaar. Winkeliers moeten in staat zijn tegen zeer geringe marges te opereren. Deze uitputtingsslag resulteert in een steeds lager aantal (fysieke) winkels.

Het online kanaal is daarentegen verder gegroeid, maar kent eveneens consolidatie. Uiteindelijk zullen alleen de sterkste partijen, online en offline, de strijd doorstaan. Lage kosten (efficiency), effectieve marketing, hoge volumes en een lange adem zijn daarbij volgens ING essentieel.

Ook in de doet-het-zelf-sector zal online de strijd toenemen. De toenemende concurrentie lijkt onder meer te resulteren in prijsdruk. Net als in woninginrichting shoppen consumenten (nog) prijsgerichter. Schaal en efficiency nemen daardoor in belang toe.

Het is niet allemaal kommer en kwel. De omzet in de detailhandel heeft volgens ING de stijgende lijn te pakken. Met name supermarkten blijven een stabiele factor, ondanks nieuwe uitdagingen. ING verwacht dat online in 2025 goed kan zijn voor een omzetaandeel van 10 procent. De winkelvloer blijft belangrijk, als plaats van aankoop maar ook als plek waar veel consumenten inspiratie opdoen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment