Zijn gesponsorde social posts het meest effectieve marketingkanaal?

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 02 dec 2015 in nieuws

Gebruikers van social media vinden gesponsorde sociale berichten erg effectief. En in sommige gevallen zelfs effectiever dan andere marketingtactieken. Ook nieuwere platformen zoals Snapchat en Periscope scoren beter dan printadvertenties en search.

Negen van de tien Top-10 effectieve marketingtactieken zijn gesponsorde social posts. Dat blijkt uit onderzoek van Izea in samenwerking met Halverson Group en Lightspeed GMI. In totaal werden meer dan duizend Amerikaanse social mediagebruikers ondervraagd van achttien tot zeventig die vijftien of meer uur online besteden en maandelijks minstens een social mediasite of –app bezoeken.

Gevraagd naar hun Top-3 effectieve marketingtactieken blijken sociale platforms die zich momenteel nog ontwikkelen zoals Periscope, Snapchat en Instagram, effectiever te zijn dan volwassen sites als Facebook en Twitter.

plaatje emarketer 10

Tv-commercials (56 procent) zijn de enige niet-social of niet-digitale marketingtactiek in de Top-10. Andere traditionele media zoals print (36 procent) en oudere digitale tactieken zoals search (41 procent) scoren beduidend lager in de lijst, aldus eMarketer.

Drie gesponsorde sociale berichten per dag

Van de ondervraagde Amerikanen zag meer dan een op de drie het afgelopen jaar een gesponsord sociaal bericht. En gemiddeld zegt men per maand 86 gesponsorde posts te zien, oftewel zo’n drie per dag.

Platforms die meer content bevatten, laten logischerwijs ook meer gesponsorde berichten zien. Zo is het geschatte aantal gesponsorde posts op Facebook per maand 42, op YouTube 33, op Twitter 28, op Instagram 17 en op Snapchat 22. En dat aantal groeide het afgelopen jaar sterk, aldus de ondervraagde social mediagebruikers.

plaatje Izea

Waarom gesponsorde sociale content zo effectief gevonden wordt? Consumenten schatten de geloofwaardigheid van de content creators hoog in. Ze gaan ervan uit dat de berichtenschrijvers de producten echt gebruikt hebben en vertrouwen hen ook in hun oordeel. Of de content creator populair en beroemd is of een groot publiek trekt, doet er volgens hen niet zo toe.

Het volledige 2015 Consumer State of Sponsored Social-onderzoek van Izea, Halverson Group en Lightspeed GMI is hier te downloaden.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment