De vervagende grens tussen search, privé en apps

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 24 nov 2015 in nieuws

Alles wijst erop dat het optimaliseren voor mobiel gebruik wel eens de nummer één prioriteit kan gaan worden in elke optimalisatiestrategie. Met de introductie van Android 6.0 Marshmallow heeft Google een aantal functies geïntroduceerd die dit vermoeden versterken.

De volgende vier trends zijn al enige tijd zichtbaar:

  • Relatief steeds meer zoekopdrachten worden via smartphones en andere mobiele devices gedaan
  • De gebruiksvriendelijkheid van een website via smartphones is al langer één van de belangrijkste ranking signalen
  • De focus van Google komt steeds meer te liggen op de zoekintentie in plaats van de zoekopdracht (zie de recente RankBrain update)
  • Smartphone gebruikers willen alles snel en makkelijk kunnen vinden

De functie die het meest tot de verbeelding spreekt is zonder meer Now on Tap, de nieuwe zoekfunctie binnen Google Now. Met Now on Tap indexeert Google je scherm (bijvoorbeeld een chatscherm) en haalt daarmee zoekresultaten en applicaties naar voren die relevant zijn voor hetgeen waar je over aan het chatten bent. Zonder actief een Google zoekopdracht uit te voeren krijg je toch te zien waar je naar op zoek bent en je kunt zelfs alle relevante apps direct openen. Dit speelt in op de zoekintentie van de gebruiker en het snel en makkelijk kunnen tonen van zoekresultaten.

Een andere zeer interessante ontwikkeling bij Google is de introductie van een privé index per Google gebruiker. Of wat te denken van de mogelijkheid om content vanuit apps in je zoekresultaten terug te zien?

Verschillende zoekresultaten per individu

Google gaat werken met een privé index per gebruiker. Deze index wordt gedeeltelijk op je smartphone opgeslagen en gedeeltelijk in de cloud. Met het gebruik van de cloud zorgt Google ervoor dat alle informatie per account gebundeld wordt, in plaats van per apparaat. Op deze manier kan Google informatie van meerdere apparaten combineren om de meest relevante zoekresultaten te tonen per individu. Informatie over je foto’s en muziek is hierin opgeslagen en ook je zoekgeschiedenis, agenda en contactenlijst zijn hier te vinden. Bovendien wordt Google slimmer door de juiste informatie uit je privé index te halen als je bijvoorbeeld zoekt op ‘mijn familiefoto’s’ of ‘mijn geplande afspraken.’

Het feit dat de zoekresultaten uit de privé index op je smartphone altijd bovenaan komen te staan (mits je ingelogd bent op je Google account), en dus prioriteit krijgen over organische zoekresultaten, is zeer belangrijk voor het optimaliseren van je website voor mobiel gebruik. Dit betekent namelijk ook dat de zoekgeschiedenis en in het verleden bekeken pagina’s hoger zullen eindigen, terwijl ze in een ‘klassieke’ Google zoekopdracht misschien wel veel lager eindigen dan andere websites.

Om hoog te blijven eindigen is het dus zaak om in de privé index van Google-accounts vertegenwoordigd te zijn. Er zijn verschillende tactieken om dit voor elkaar te krijgen:

  • Zorgen dat al je content van hoge kwaliteit is en waardevol is voor de bezoeker. Zo is de kans het grootst dat de bezoeker van je website meerdere pagina’s bekijkt waardoor jouw website vaker vertegenwoordigd is in de zoekgeschiedenis. Hiermee vergroot je de kans om ook in de toekomst vaker hoog te eindigen voor deze gebruiker.
  • Het verspreiden van met zoekwoorden geoptimaliseerde content via e-mails, of misschien zelfs complete artikelen te e-mailen. Ook de inhoud van e-mails wordt door Google geïndexeerd voor de privé index.
  • Interactie op je website. Probeer bezoekers zo ver te krijgen om je contactinformatie of kalender evenementen op te slaan en verwerk hierin relevante zoekwoorden.
Content vanuit apps, zonder de apps te installeren

Tot op heden was het al mogelijk om content op internet te vinden en deze in een relevante app-omgeving te openen. Als je bijvoorbeeld een link naar IMDb wil openen en je hebt de IMDb-app op je smartphone staan dan zal je de vraag krijgen of je de link via de app wilt openen. Hetzelfde geldt voor de apps van Facebook, Wikipedia en vele anderen. Waar Google nu echter mee aan het experimenteren is, is het tonen van content die alleen in apps voorkomt en waar geen internet-equivalent van bestaat. Open deze content, en je krijgt hierbij zelfs de daadwerkelijke app te zien (deze wordt gestreamd) met daarin de content, zelfs zonder dat je de app geïnstalleerd hebt op je smartphone.

Op dit moment is het nog slechts een experiment met een negental Google-applicaties en het is alleen beschikbaar via de Engelse varianten van Android 5 en Android 6 en met een sterke Wi-Fi connectie. Echter geeft Google hiermee een signaal af dat dit de toekomst is en dit heeft enorme consequenties voor de moderne optimalisatiestrategie. Eén van de belangrijkste factoren die een app ‘goed’ maken is de gebruiksvriendelijkheid. Kijkende naar de huidige trends en ontwikkelingen bij Google zullen gebruiksvriendelijke apps met goede content zeer waarschijnlijk beloond gaan worden met hoge rankings.

Hiermee probeert Google een eerste stap te zetten in het overbruggen van de afstand tussen apps en content op internet. Het doel is een betere gebruikerservaring.

Conclusie

Zoekresultaten op je Android-smartphone zullen in de nabije toekomst een combinatie gaan vormen van:

  • Gegevens uit je Google privé index
  • Content vanuit applicaties, die je kunt streamen zonder de app te installeren
  • Organische zoekresultaten uit Google

Het doel is om jou het beste zoekresultaat te geven, waar het ook vandaan mag komen.

Het is nu Google dat met de nieuwste snufjes komt, maar ook de concurrentie zit natuurlijk niet stil. Voeg aan deze mix van ingrediënten ook nog de ontwikkelingen in spraakherkenning en spraakgestuurd zoeken toe, en alles wijst erop dat optimalisatie voor mobiel gebruik de backbone gaat worden voor de optimalisatiestrategie van de toekomst.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment