Dit zijn de belangrijkste SEO-trends voor 2016

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Posted 20 Nov 2015 in nieuws

De gebruiker gaat voor, de rest volgt vanzelf.’ Deze woorden zijn van Kaspar Szymanski, voormalig Google Search Quality teamlid. En daarmee verwoordt hij mooi de gemene deler van alle SEO-trends voor 2016: hoe beter de gebruikerservaring, hoe hoger de ranking.

Dit artikel geeft je een uitgebreid overzicht van alle trends die het komende jaar invloed gaan hebben op de vindbaarheid van je website in zoekmachines. We hebben deze trends verzameld door talloze blogs en publicaties te lezen, podcasts te luisteren, video’s te bekijken en boeken te lezen. Vervolgens hebben we er onze eigen visie aan toegevoegd.

De enige constante op het web is verandering. Dat geldt zeker ook voor SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachineoptimalisatie. De tak van sport binnen online marketing die zich bezig houdt met het zo hoog mogelijk scoren in zoekmachines.

In Nederland is dat vooral Google. Het marktaandeel van de zoekgigant uit Mountain View was in ons land in het derde kwartaal van 2015 alsvolgt:

  • Desktop: 93,52%
  • Smartphone: 97,87%
  • Tablet: 97,22%

Bron: PureIM

Google streeft ernaar om haar gebruikers resultaten te geven die relevant zijn en van hoge kwaliteit. Google verwacht daarbij van websites dat ze in dienst staan van gebruikers en dat ze snel en veilig zijn en Googlebot ze goed kan indexeren. Maar vooral wil Google dat je niet probeert om hun algoritme te foppen door je anders voor te doen dan je bent.

Daarmee is SEO anno 2016 eigenlijk niet zo ingewikkeld. Maar dat wil nog niet zeggen dat het makkelijk is. Het vergt flinke inspanningen op het gebied van content creatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie.

SEO in 2016 betekent kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en het schrijven van substantiële artikelen.

En last, but not least: je website moet mobielvriendelijk zijn, want het aantal zoekopdrachten vanaf smartphones neemt nog altijd in rap tempo toe. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven.

1) SEO is ook in 2016 nog springlevend

Het is al een tijdje in zwang onder marketeers om te roepen dat SEO dood is. De gedachte hierachter is dat zolang je maar goede, relevante content publiceert, Google je wel weet te vinden. Volg dit advies voor eigen rekening en risico, want het is gevaarlijk.

Bij Mediaweb krijgen we regelmatig de vraag of we de website van een bedrijf op de eerste pagina van Google kunnen krijgen. Mijn antwoord is steevast dat ik dat niet kan garanderen en dat een ieder die dat wel beweert, liegt.

Wat ik mijn klanten wél kan garanderen is dat hun webpagina’s niet onnodig laag in Google zullen scoren. Want goede SEO-technieken maken wel degelijk verschil.

In de basis gaat het bij goede SEO erom dat je je website zodanig bouwt en optimaliseert dat zoekmachines de inhoud goed kunnen indexeren en ‘begrijpen’. Natuurlijk is het verstandig om op de eerste plaats voor mensen te schrijven, maar als zoekmachines die teksten vervolgens niet snappen, zullen ze onvindbaar blijven.

Google omarmt zelfs goede SEO. Dat blijkt wel uit de SEO Starter Guide (PDF) die ze zelf publiceren.

Heb je een website, of ben je verantwoordelijk voor het beheer van een website? Dan hoort SEO tot je takenpakket. Blijf daarom op z’n minst goed op de hoogte van de ontwikkelingen bij Google. Volg het Google Webmaster Central Blog. Lees ook onze andere artikelen over SEO.

Veel websites doen op zich niks verkeerd, in de zin van ongeoorloofde ‘black hat’ tactieken, maar zijn wel slecht geoptimaliseerd voor vindbaarheid. De oorzaak is meestal gebrek aan kennis of de gedachte dat SEO dood is. Maar zelfs de mooiste website, met de beste content heeft goede SEO nodig.

Zorg er daarom voor dat je de basis van goede SEO in ieder geval voor elkaar hebt. Dat betekent:

  • Controleer hoe goed jouw website zich houdt aan de Google Richtlijnen voor Webmasters.
  • Gebruik je belangrijkste trefwoord in de URL (het webadres).
  • Gebruik je belangrijkste trefwoord in de titel.
  • Schrijf een uitnodigende ‘description metatag’ tekst. Deze toont Google namelijk vaak in de zoekresultaten onder de titel. Een uitnodigende tekst vergroot de doorklikratio en dat levert niet alleen meer bezoekers op, maar het is ook goed voor je ranking.
  • Gebruik je belangrijkste trefwoorden in de eerste 100 woorden van je tekst.
  • Gebruik je belangrijkste trefwoorden verder met mate en alleen waar het voor een mens logisch is.
  • Maak de inhoud van de pagina relevant, doelgericht en makkelijk te lezen.
  • Gebruik relevante externe links naar goede kwaliteit content.
  • Verwerk goed geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s in je pagina’s.
  • Zorg voor een correcte spelling en grammatica.
  • Zorg ervoor dat de pagina mobielvriendelijk is. (Test het hier).
  • Zorg ervoor dat de pagina snel is. (Test het hier).

Dan heb ik het nog niet gehad over gestructureerde data (daarover straks meer), het corrigeren van indexeringsfouten, gebroken links, het aanmelden van een sitemap en het aanmelden van nieuwe pagina’s. Al die factoren zijn belangrijk voor een goede basis SEO. Het is wat Google verwacht van een goed opgezette website.

2) Mobiel wordt (nog meer) de norm

Eind 2014 introduceerde Google het label ‘Voor mobiel’ bij de zoekresultaten op een smartphone. Dat wil zeggen dat wanneer een website volgens de richtlijnen van Google geschikt is voor vertoning op een smartphone, de verwijzing naar die site in de zoekresultaten wordt vergezeld van de tekst ‘Voor mobiel’.

Voor mobiel

Dit was nog maar een voorbode, want op 21 april 2015 begon Google met het bevoordelen van mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten. Deze ingrijpende maatregel kreeg al snel de bijnaam ‘Mobilegeddon’. En al leek de soep in de dagen na 21 april niet zo heet te worden gegeten als hij werd opgediend, in de loop van het jaar werd duidelijk dat het Google menens is.

SEO experts verwachten dan ook dat niet-mobielvriendelijke websites in 2016 nog verder zullen wegzakken in de mobiele zoekresultaten.

Een website is volgens de vrij milde maatstaven van Google ‘mobielvriendelijk’ wanneer die aan de volgende criteria voldoet:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Linkjes staan ver genoeg uit elkaar dat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Mensen die op hun smartphone zoeken in Google weten dat websites die in de zoekresultaten niet het label ‘Voor mobiel‘ hebben, geen fijne mobiele gebruikerservaring zullen bieden.

In de loop van 2015 ging in de VS het aantal zoekopdrachten afkomstig van smartphones al het aantal zoekopdrachten vanaf desktops voorbij. Voor 2016 verwacht Google dat dit ook voor veel andere markten, waaronder Nederland, het geval zal zijn.

Een mobielvriendelijke website is dan ook in 2016 een essentieel onderdeel van goede SEO.

Kaspar Szymanski: ‘A clever, future oriented SEO strategy includes the fast growing group of mobile users. In other words, think of a super fast loading, responsive design website and you should be able to cater to desktop and mobile users’ needs alike.’

Veel van de volgende trends vloeien bovendien voort uit het groeiende gebruik van smartphones.

3) Content marketing wordt essentieel voor SEO

SEO kan in 2016 niet zonder content marketing. En content marketing kan in 2016 niet zonder goede SEO. De twee gaan hand in hand.

Want aan de ene kant is content van hoge kwaliteit de basis van degelijke SEO anno 2016. En aan de andere kant is goed inzicht in de trefwoorden die mensen gebruiken om jouw content te vinden de basis onder je contentstrategie.

In de praktijk betekent dit, dat aan de basis van elk artikel dat je publiceert niet alleen een interessante invalshoek voor de lezer staat, maar ook een gedegen trefwoord onderzoek.

Je wilt per slot van rekening dat mensen de content waaraan je zoveel tijd en aandacht hebt besteed, gaan vinden. En naast de basale ‘best practices’ uit punt 1, is een doordachte trefwoord strategie daarvoor essentieel.

Want je kunt je artikel maar voor één of twee trefwoorden écht optimaliseren. Dan kunnen het maar beter de beste zijn, toch? Welke trefwoorden gebruiken de potentiele lezers van je artikel nu eigenlijk écht wanneer ze zoeken in Google?

Think with Google

Gebruik daarvoor handige gratis tools als Google Trends, Think with Google en de Zoekwoordplanner van Google Adwords. Uiteraard zijn er nog talloze andere gratis en betaalde SEO tools op de markt, maar met deze drie kom je doorgaans al een heel eind.

Bijkomend voordeel van een intensieve content marketing aanpak is dat alleen al de hoeveelheid hoogwaardige content die je publiceert, zorgt voor een enorme hoeveelheid trefwoorden en -zinnen waarop men je site kan vinden.

Essentieel is hierbij dat je originele, door mensen geproduceerde content publiceert. Want Google heeft de oorlog verklaard aan zogenaamde ‘robot content’. Dergelijke content robots produceren geautomatiseerd artikelen met beproefde ‘click bait’ titels zoals ‘Wat er toen gebeurde geloof je nooit’… Je kent ze wel.

Google Panda updates hebben tot doel om te voorkomen dat content van lage kwaliteit hoog kan scoren in de zoekresultaten. In 2016 zullen de Panda updates nog slimmer worden in het detecteren van ‘robot teksten’ en het herkennen van hoge kwaliteit content.

4) Gesproken zoekopdrachten

Met het toenemende belang van mobiele zoekopdrachten groeit ook het aantal gesproken zoekopdrachten hard. Virtuele assistenten als Google Now, Apple Siri en Microsoft Cortana raken steeds meer ingeburgerd.

Daarmee verandert er iets fundamenteels in ons zoekgedrag, namelijk de trefwoorden en -zinnen die we gebruiken. Gesproken zoekopdrachten verschillen immers behoorlijk van getypte zoekopdrachten.

Wanneer we een zoekopdracht typen, gebruiken we vooral trefwoorden en -zinnen. Gesproken zoekopdrachten formuleren we meestal als vragen.

Stel je bent in Den Haag en je zoekt de dichtstbijzijnde Starbucks. In een zoekveld type je waarschijnlijk ‘Starbucks Den Haag’. Maar je gesproken zoekopdracht zal eerder iets zijn als: ‘Waar is de dichtstbijzijnde Starbucks?’

Voice search op smartphones verandert de manier waarop we zoeken. Een gevolg hiervan is dat zogenaamde ‘longtail keywords’ belangrijker worden. Longtail keywords zijn trefwoorden waarop mensen minder frequent zoeken, maar die meer gericht zijn. Hun belang neemt toe naarmate mensen langere zinnen gebruiken om te zoeken. En dat is precies wat mensen met gesproken zoekopdrachten doen.

Volgens een onderzoek van Google gebruikt al 55 procent van de gebruikers onder de 18 meer dan eens per dag een gesproken commando op hun smartphone. Volwassen blijven daar wat bij achter met 41 procent. Duidelijk is, dat gesproken zoekopdrachten de toekomst zijn en dat we daar uit SEO oogpunt in 2016 rekening mee moeten houden.

Voice search infographic

Google Mobile Voice Study Infographic (PRNewsFoto/Google Inc.)

5) Video nog belangrijker voor SEO

Video wordt om meerdere redenen in 2016 nog belangrijker voor SEO dan nu al het geval is. Ten eerste is Youtube nu al de tweede zoekmachine na Google search. Het ziet er zelfs naar uit dat Youtube wel eens de grootste zoekmachine kan worden.

Het toenemende belang van smartphones wakkert dit vuurtje aan, want op smartphones kijken we liever naar video’s dan dat we teksten lezen.

Het is dan ook een goede SEO strategie om video’s te maken en te uploaden naar Youtube. Want wanneer je die Youtube video in je webpagina opneemt (embedded), maakt dat die pagina beter zichtbaar in de zoekresultaten.

Zorg ervoor dat de YouTube video goed is geoptimaliseerd voor vindbaarheid. Dat doe je onder andere door:

  • Goede metadata in te voeren (titel, omschrijving en tags). Besteed in ieder geval voldoende aandacht aan een pakkende titel met het belangrijkste trefwoord aan het begin.
  • De video goed te promoten via je sociale media kanalen, zodat hij veel views en likes krijgt.
  • Bezoekers uit te nodigen de video te delen met hun netwerk of ernaar te linken of embedden.
  • Video’s van hoge kwaliteit te uploaden (HD video’s scoren beter dan standaard video’s).
  • Begin een YouTube kanaal met consistente merkbeleving en een aangepaste URL.

Een andere reden waarom video belangrijk is voor je SEO is de tijd die mensen op je webpagina blijven. De zogenaamde ‘dwell time‘.

Google redeneert dat hoe langer bezoekers op je webpagina blijven, hoe beter de kwaliteit zal zijn. Embedded videos kunnen de gemiddelde lengte van een pagina bezoek flink opkrikken.

Dus ook als je zelf geen video’s kunt produceren, is het zinvol om YouTube video’s van anderen in je webpagina’s te embedden. Zolang ze maar relevant zijn uiteraard. Bijkomend voordeel: je vergroot hierdoor je publiek met mensen die liever kijken dan lezen.

Ten slotte wordt het belang van video voor SEO groter door Facebook. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Facebook ontwikkelt zich tot een belangrijke zoekmachine.
  2. Facebook zet heel groots in op video content.

Het produceren of verzamelen en vervolgens in je website embedden van video’s is dan ook een goede SEO strategie voor 2016.

6) Lokale context belangrijker dan ooit

Werkt jouw bedrijf vooral lokaal? Dan is een lokale SEO aanpak in 2016 belangrijker dan ooit. Het toenemende belang van lokale context komt natuurlijk ook direct voort uit het sterk groeiende smartphone gebruik.

Smartphones stellen hun gebruikers in staat om heel makkelijk en snel informatie te vinden over zaken in hun directe omgeving.

Controleer voor 2016 daarom of je lokale vermeldingen nog actueel zijn en werk ze waar nodig bij. Vergeet daarbij zeker Google Mijn Bedrijf niet. Deze informatie toont Google aan de rechterzijkant van de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam.

En als je bedrijf meerdere vestigingen heeft en/of reviews heeft ontvangen via Google, kun je een nog uitgebreidere vermelding krijgen, zoals deze van onze klant Lebkov & Sons.

Lebkov local search

Vraag je klanten dan ook om een review achter te laten bij Google. Dit helpt bij een goede weergaven in de zoekresultaten.

7) Zoeken wordt socialer

Met name shoppers gebruiken steeds vaker sociale media om te zoeken naar informatie over diensten en producten. YouTube is al de tweede zoekmachine. Ook de groei van Pinterest als zoekmachine is indrukwekkend. En dan staat Facebook op het punt om hun zoekmachine drastisch te verbeteren.

Belangrijke ontwikkelingen voor 2016 zijn dat Google de focus gaat verleggen van Google+ naar Facebook en Twitter. Zo gaat Google Twitter Updates sneller indexeren.

NASA Twitter

Daarom zijn er al de nodige SEO experts die ervan uitgaan dat social mentions in 2016 net zo belangrijk worden als backlinks.

Daarmee zijn de sociale media uitingen van jouw organisatie in 2016 ook van toenemend belang voor de vindbaarheid van je website in Google.

8) Zoeken op afbeeldingen belangrijker

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, aldus het gezegde. En Google lijkt het daarmee eens te zijn, getuige hun speciale zoekmachine voor afbeeldingen.

Goed geoptimaliseerde afbeeldingen, infographics, memes en dergelijke doen het goed via image search en, net als video, houden ze bezoekers langer vast.

Voorzie je afbeeldingen daarom zo goed mogelijk van metadata, met tenminste een ALT-tag met je belangrijkste trefwoord erin.

9) Zoeken binnen apps

Heeft jouw organisatie een of meerdere apps? Dan wordt het nu belangrijk om die app(s) zoekmachinevriendelijk te maken. Google integreert het app ecosysteem namelijk steeds verder in de zoekmachine.

Google app indexing

Google begon in oktober 2013 met het indexeren van een beperkt aantal apps. In juni 2014 stelde Google deze functionaliteit beschikbaar voor alle apps. In april 2015 introduceerde Google suggesties voor apps, ook als je die niet op je telefoon hebt geïnstalleerd. In mei 2015 volgde de ondersteuning van iOS via Chrome en in oktober 2015 kondigde Google aan deze mogelijkheid ook toe te voegen aan Safari.

Een goede indexeerbaarheid van je apps hoort bij je SEO aanpak voor 2016.

10) Google krijgt completer beeld van je website

Google krijg een steeds completer beeld van je website. Ook hoe hij eruit ziet. En dat is gunstig als je een mooie, gebruiksvriendelijke website hebt.

Laat daarom Google JavaScript en CSS indexeren. Sinds mei 2014 indexeert Google alle JavaScript en CSS van websites. Dat wil zeggen dat Google tegenwoordig als het ware in staat is om webpagina’s hetzelfde te ‘zien’ als een echte bezoeker.

Het resultaat hiervan kun je onder andere zien bij de afbeelding van de mobielvriendelijke test:

Mobielvriendelijke test
Wat kan je doen? Zorg ervoor dat Googlebot de CSS en JavaScript van je website kan indexeren. Als je niet zeker weet of de JavaScript en CSS van je website momenteel wordt geblokkeerd voor Googlebot, kun je dit controleren met behulp van de tool ‘Fetchen als Google‘. Deze tool vind je onder link ‘Crawlen’ binnen Google Webmaster Search Console.

11) Snelheid nog belangrijker voor je ranking

De laadsnelheid van een website is al een tijdje een ranking signal. Toch houden bar weinig organisaties daar op dit moment rekening mee, zoals blijkt uit onze recente snelheidstest onder de 200 grootste Nederlandse bedrijven.

Daarom kun je ook in 2016 een voorsprong nemen op je concurrenten door je website te optimaliseren voor snelheid.

12) Veiligheid (HTTPS) wordt belangrijker voor je ranking

In 2014 kondigde Google aan dat encryptie (HTTPS) een ranking signal zou worden. Dat wil zeggen dat beveiligde websites een streepje voor zouden krijgen in de zoekresultaten ten opzichte van niet beveiligde websites.

Dit voordeel bleek echter maar klein te zijn. Een zogenaamde ‘tie-breaker’ wanneer twee websites verder identiek zouden scoren. Daarom lieten veel webmasters de migratie van HTTP naar HTTPS maar voor wat het was.

Onlangs kondigde Gary Illyes van Google aan dat HTTPS in de toekomst zwaarder gaat wegen als ranking signal. Volgens Illyes is HTTPS super belangrijk en heeft Google daarom plannen om het zwaarder te laten wegen. Hij zei over veilig zoeken: “Het is m’n kindje”.

Als je website nu nog niet op HTTPS draait, overweeg dan serieus om dit voor 2016 wel te gaan doen. Lees daarvoor deze handleiding van Google.

Chrome malware waarschuwing

Bijkomende reden om dit snel te doen is dat zowel Chrome als Firefox van plan zijn om bezoekers te gaan waarschuwen voor websites die niet op HTTPS draaien. Als dat doorgaat, kan je dat de nodige conversies gaan kosten.

13) Google gaat nog harder achter ‘black hat’ praktijken aan

Het loont steeds minder om te proberen Google te foppen met ‘slimme’ trucjes. Google heeft deze zogenaamde ‘black hat’ praktijken, zoals het massaal inkopen van linkjes, sociale media volgers en het spammen van forums en reacties onder blogposts, steeds beter door.

En het risico is groot. Namelijk volledige uitsluiting van je domein uit de index. Als je omzet voor een belangrijk deel afhankelijk is van zoekverkeer, kun je dat risico gewoonweg niet lopen.

Alles wijst erop dat Google in 2016 nog harder gaat optreden tegen websites die proberen op een oneerlijke manier hoog in de resultaten te komen.

14) Zet je witte hoed op en gebruik de tools van Google

Voor webmasters die het SEO spelletje eerlijk willen spelen, biedt Google handige tools. Ongetwijfeld maak je al gebruik van Google Analytics om het bezoek aan je website te analyseren.

Mocht je nog geen gebruik maken van Google Webmasters Search Console, ga dat in 2016 dan zeker doen. Deze tool geeft je inzichten waarmee je de vindbaarheid in Google kunt verbeteren.

Ook bevat Google Webmasters een groot aantal video’s en artikelen die je helpen om beter gevonden te worden in Google en een uitgebreid Help Center voor webmasters.

15) Linkjes blijven belangrijk, maar je moet ze verdienen

Het verzamelen van inkomende linkjes is sinds de komst van Penguin updates niet zonder risico. Voor 2016 ziet het ernaar uit dat deze Penguin updates sneller, en misschien wel real-time gaan plaatsvinden. Dus linkjes van slechte kwaliteit, of gekochte linkjes kunnen je ranking eerder beschadigen dan goed doen.

Dat neemt niet weg dat inkomende links ook in 2016 nog heel belangrijk blijven voor je SEO. Maar de enige manier om aan veilige, goede linkjes te komen is het publiceren van kwalitatief hoogwaardige of controversiele content. In ieder geval content waar zogenaamde ‘influencers’ graag naar linken.

16) Directe antwoorden

Zoekmachines geven op steeds meer vragen direct het antwoord, zonder dat de bezoeker eerst moet doorklikken naar een site. Handig voor de bezoeker, fijn voor de zoekmachine. Alleen niet zo leuk voor de sites die vroeger die informatie gaven.

Voor het geven van directe antwoorden leunt Google sterk op gestructureerde content, zoals metadata. Daarom is het een goed idee om waar mogelijk metadata toe te voegen aan je artikelen.

Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de gestructureerde gegevens tool van de Google Webmaster Search Console.

Dit zijn de 16 SEO trends die wij signaleren voor 2016. Doe er je voordeel mee. Dit artikel is overigens het eerste uit een serie van zes artikelen over trends in 2016. De komende weken volgen er dus nog vijf.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment