Nieuw design van The Huffington Post: iedere pagina als de voorpagina

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 12 nov 2015 in nieuws

The Huffington Post heeft een nieuw design voor desktop en mobiel. Nieuwe ontwikkelingen in online journalistiek en uitgeven beïnvloeden de designkeuzes. 

‘Slim herdesignen gaat vooral over het vinden van een manier om zoveel mogelijk informatie te tonen. En omdat er op een mobiel scherm maar een beperkte hoeveelheid gegevens past, draait het om het slimme gebruik van data.’ Aldus een van de designexperts die zijn licht laat schijnen op het nieuwe design van nieuwswebsite The Huffington Post.

Gelijktijdig met de viering van het tienjarig jubileum vlak voor deze zomer onthulde The Huffington Post een nieuwe mobiele website. Naast een mobiele website die naar eigen zeggen beter is afgestemd op het ‘sociale tijdperk’ voerde het bedrijf ook belangrijke wijzigingen door in haar design voor desktop. Samen met het designbureau heeft het bedrijf de kijk op online uitgeven doorgevoerd in digitaal design.

‘Tot wel 85 procent mobiel verkeer’

Toen Arianna Huffington haar site in 2005 startte waren sociale media nog maar nauwelijks uitgevonden. Om maar aan te geven in wat voor een tijd de website is ontwikkeld. Nu is 50 procent van al het verkeer afkomstig van een mobiel apparaat, in Zuid-Korea zelfs 85 procent. De nieuwssite heeft daarom gekozen voor een mobile-first aanpak. Het design voor de desktop is losgelaten, men gelooft er niet in een schaalbaar, responsive, design. Eigen geoptimaliseerde code die tegemoetkomt aan de mobiele eisen moet zorgen voor de beste presentatie van content.

Schermafbeelding mobiele website (tekst loopt door aan onderzijde)

huff-mobiel004

In 2011 werd de site door 30 miljoen unieke bezoekers gelezen. Internationale edities waren er niet. Nu, vier jaar later weten 214 miljoen bezoekers de site te vinden, onder meer via 15 internationale edities in 10 talen. En vooral via telefoon en tablet dus. Dat brengt uitdagingen met zich mee: mobiele bezoekers zijn over het algemeen ook zo weer vertrokken.

Er is daarom flink geïnvesteerd in data-analyse en algoritmen die suggesties doen aan lezers. Daarbij wordt rekening gehouden met de belangrijke context. Is iemand afkomstig van een sociaal netwerk? En hoe laat is het? Dat bepaalt mede met welk onderwerp de site de bezoeker verleidt een volgend artikel te lezen.

Iedere pagina is nu een ‘voorpagina’

The Huffington Post is op Facebook nummer één uitgever en ook op andere sociale media is het bedrijf erg populair. Een aanzienlijk – onbekend is hoeveel exact – deel van de bezoekers komt ‘via de zijdeur’ binnen. Zeker mobiele bezoekers komen zelden tot nooit in aanraking met de feitelijke homepage. Iedere pagina moet behandeld worden als voorpagina en zal zodanig worden ingericht:  aanvullende informatie wordt er getoond, er wordt gewerkt met infinite scroll en persoonlijke aanbevelingen op basis van genoemde data-analyse.

Snelheid is daarnaast op twee vlakken bijzonder belangrijk geweest in de ontwikkeling. Allereerst is er op veel vlakken voor gekozen vast te houden aan het oude ontwerp. Daardoor kon het design binnen enkele maanden worden ontwikkeld. Daarnaast verkiest het bedrijf performance boven esthetiek. ‘Het doet er niet toe hoe mooi het is, als het niet snel genoeg laadt zijn je bezoekers weg’, zei één van de betrokkenen tijdens de presentatie. Zo waren de ontwikkelaars bijzonder enthousiast over een specifiek lettertype, maar kregen ze nul op rekest: mooi, maar te zwaar en daardoor met name voor de mobiele bezoeker van negatieve invloed op de laadsnelheid.

The Huffington Post heeft ook een opvallende keuze gemaakt in haar beleid omtrent online video. De uitgever plaatst wekelijks zo’n 400 nieuwe eigen video’s omdat deze sneller te gelde worden gemaakt dan de standaard display advertentie. Hoewel ‘The HuffPost’ deze video’s net als veel andere nieuwsuitgevers ook op platformen als YouTube plaatst, leveren ze meer op wanneer er meer views op de eigen site worden gegenereerd.

Na livegang van het nieuwe design zal de bezoeker overal video aantreffen, geïntegreerd in andere content en in het design, zei de nieuwe ceo tijdens een toelichting. De toekomst van het uitgeven, namelijk het vinden van een verdienmodel voor online journalistiek, zal in de toekomst nog nadrukkelijker invloed uitoefenen op het digitale design.

Schermafbeeldingen van website voor desktop. Het nieuwe design voor desktops moet nog worden gelanceerd. Afbeeldingen ontleend aan The Huffington Post.

huff-desktop

huff-desktop-artikel

Foto header: Matthew G (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment