Lessen van de Lovie Awards

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 11 nov 2015 in nieuws

De Lovie Awards zijn de jongere Europese zusjes van de Webby’s, die dit jaar voor de twintigste keer werden uitgereikt aan de beste online uitingen wereldwijd. Algemeen directeur Emily Warren deelde met Nederlandse creatieven drie belangrijke lessen voor succesvolle campagnes.

Dat internet onmisbaar geworden is voor de drie miljard mensen die wereldwijd toegang hebben, is geen verrassing. Misschien wel verrassend is dat volgens onderzoek van Tata Communication Services (2014) 64 procent van internetgebruikers akelige gevoelens ervaart (angst, verlies, verdriet) wanneer ze niet online kunnen.

Het is FOMO: the fear of missing out. Negenentwintig procent leeft liever zonder alcohol dan zonder internet, twintig procent wil zelfs chocola opgeven,  17 procent televisie en 5 procent ‘intimiteit’, wat in het Amerikaans vermoedelijk hetzelfde is als seks.

Lovie-lessen

De Lovie Awards willen laten zien hoe groot de impact van internet kan zijn wanneer creatieven de juiste snaar raken. Algemeen directeur Emily Warren deelt drie lessen die te leren zijn van het beste van het wereldwijde web. Met inspirerende voorbeelden.

1. Versterk relaties

Enerzijds zijn mensen zich er sterk van bewust dat het gebruik van technologie fysieke interactie met anderen vermindert en soms zelfs vervangt. Ruim vijftig procent denkt zelfs dat het de kwaliteit van belangrijke relatie verslechtert.

Anderzijds geloven zij ook dat technologie hen nader tot de ander kan brengen. Bijvoorbeeld, naast alle grote sociale netwerken willen stellen ook graag samen ruimte in de cloud. Vandaar de opkomst van apps voor twee, zoals Couple en Between. Maak gebruik van die wetenschap: mensen willen niet altijd in grote groepen netwerken. Neem de co-ouderschaps-app Heppee. Deze is gebouwd voor gescheiden ouders en hun kinderen.

2. Gebruik de angsten

De toename van technologie in het dagelijks leven gaat ook gepaard met angsten. Warren adviseert de angst niet te negeren, maar te benoemen. Instagram-account We have to stop gaat over de angst van het kwijtraken van menselijk contact. Het account verzamelt foto’s van mensen die liever met hun smartphone bezig zijn dan met hun omgeving.

Phubbing is een samentrekking van snubbing en phone. Dit nieuwe woord betekent het genegeerd worden in gezelschap voor online contacten. Dit ‘wegbellen’ en ‘weggebeld worden’ wordt uitgelegd en geïllustreerd op de site Stop Phubbing.

Een derde angst is dat alles wat illegaal is, overal te koop is. Kunstproject Random Darknet Shopper liet een robot aankopen doen op het Darknet en kwam prompt in juridisch zwaar weer door de aanschaf van ectasy.

Tot slot: Keep Your Eyes On the Road herinnerde bioscoopbezoekers zeer indringend aan de risico’s van de mobieltjes in het verkeer. Het is beter angst op een positieve manier in te zetten dan te doen alsof het niet bestaat.

3. Verbind mensen met technologie

De laatste reeks voorbeelden gebruiken technologie om verbindingen tussen mensen tot stand te brengen. Anders dan het stimuleren van hechte relaties, gaat dit om contact houden, waar ook ter wereld. En op wat voor manier dan ook. ‘Written in the Stars’ verstuurt een boodschap naar een geliefde, maar is alleen te zien wanneer de mobiel op de sterrenhemel is gericht.

Met ‘Burberry Kisses’ konden Burberry-klanten een digitale boodschap versturen en die afsluiten met een echte, eigen kus. Klanten van het Australische postbedrijf stuurden met een videozegel 15 seconden video mee met een pakket. En luierverkoper Libero gebruikt wearables. Baby Buzz laat aanstaande vaders meevoelen wanneer de baby schopt

Basisbehoefte

De ‘magie van internet, zoals Warren het noemt, heeft onze wereld enorm veranderd. We reizen met Uber, daten op Tinder of Grindr, slapen via AirBnB. We lachen om muziekloze muziekvideo’s en volgen via een journalist met Periscope realtime het drama van een vluchtelingenreis.

In de oceaan van technische mogelijkheden is het belangrijk te bedenken dat mensen altijd mensen blijven. In de basis willen we allemaal hetzelfde: contact, aandacht en geruststelling. Houd dat voor ogen en je raakt mensen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment