Online reputatie: hoe beïnvloed je je eigen vindbaarheid?

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 02 nov 2015 in nieuws

Je website is goed vindbaar, je krijgt potentiële klanten over de vloer, met netwerken maak je ook nieuwe contacten maar zodra ze je gaan Googelen haken ze af en willen ze niet met je in zee. De grootste nachtmerrie van iedere ondernemer en salespersoon.

Wanneer mensen een samenwerking aangaan of een dienst afnemen gaan ze deze niet alleen met het bedrijf aan, maar ook met jou, juíst met jou. Het is dus heel begrijpelijk dat ze een prettig gevoel willen overhouden wanneer ze je online hebben opgezocht. Zowel helemaal niet vindbaar zijn als vindbaar zijn met negatieve berichten, zullen dan niet veel goeds voor de zaken doen.

Je denkt misschien ‘hoe moeilijk kan het zijn?’ Maar ik verbaas mij nog regelmatig hoe de SERP’s van professionals eruit zien.

Je online reputatie vasstellen

Om vast te kunnen stellen of jouw online reputatie je bedrijf kán schaden, doen we heel simpel: een zoekopdracht in Google. Hoe ziet de eerste pagina in Google eruit als je op je naam zoekt?
Zelf heb ik bijna de gehele eerste pagina in Google bezet wanneer ik op mijn naam zoek. Nu heb ik het voordeel dat er geen andere Fenna Kamerbeek is. Voor mijn collega Wouter Blom is dat wat anders, er zijn maar liefst zestien ‘Wouter Blom-men’ online te vinden.

Maar hoe bezet je de eerste pagina of in ieder geval de eerste 3 posities?

Stap 1. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Ben je tevreden met de zoekresultaten? Nee?
  • Waarom ben je niet tevreden?
  • Hoe zou je willen dat de eerste pagina in Google eruit ziet als je op je naam zoekt?
    1. Ik wil gevonden worden met ten minste één zoekresultaat
    2. Ik wil boven mijn naamgenoten staan in de zoekresultaten
    3. Ik wil de negatieve berichten naar beneden drukken en de kans krijgen eerst mijn eigen verhaal te vertellen
    4. En voor de gevorderde onder ons: ik wil de gehele eerste pagina bezetten

Nu is het tijd om een concreet plan te maken. Of je nu optie 1,2,3 of 4 als antwoord hebt gegeven, je hebt hetzelfde doel: op een positieve manier zichtbaar zijn.

Stap 2. Maak je inspanningen meetbaar

Om te weten of je inspanningen effect hebben moet je een nulpunt creëren. Je maakt heel eenvoudig een screenshot van de eerste (twee) pagina(’)s maar je kan ook een echt rapport maken waardoor je goed kan meten of er enige verschuiving in de posities is. Doe dat op de volgende manier:

  1. Zoek op je naam in Google
  2. Bewerk het aantal zoekresultaten dat weergegeven wordt. Normaal is dat 10. Pas dit aan naar 100.

2 Afbeelding1

  1. Installeer vervolgens de Chrome extensie gInfinity. Met deze extensie maak je van de losse groepen SERP’s één lijst.
  2. Ga terug naar je SERP en scroll helemaal naar beneden tot alle zoekresultaten zijn verschenen.
  3. Nu je je zoekresultaten op één pagina hebt, moet je de data verzamelen. Verplaats deze bladwijzer naar je bladwijzerbalk in Chrome.
  4. Ga terug naar je SERP en klik op het moment dat je alle zoekresultaten voor je hebt, op de bladwijzer (die je inmiddels in je bladwijzerbalk had staan).
  5. Er opent een nieuw scherm met daarin alle URL’s in één lijst.

3

  1. Kopiëer alles en bewaar in Excel.
  2. Afbeeldingen zijn ook in de lijst opgenomen, verwijder deze uit de Excellijst.

Je hebt voor ‘SERP extracting’ ook tools als deze, echter heb ik gemerkt dat die niet altijd de posities juist weergeven.

4

Stap 3. Beoordeel de situatie

Om concrete acties te kunnen bepalen moet je beoordelen welke zoekresultaten positief, negatief of neutraal zijn. Zo weet je boven welke zoekresultaten je wilt komen te staan.

Stap 4. Inventariseer je middelen

Om goede posities te verkrijgen heb je natuurlijk iets nodig waarmee je gevonden wilt worden. Dit zijn domeinen en/of Social Media accounts in jouw bezit omdat je hier zelf invloed op hebt. Je kan linkbuilden naar een bestaand positief artikel dat door iemand anders is geplaatst. Echter is dit alleen raadzaam als het artikel on-page goed geoptimaliseerd is en relatief goede domeinautoriteit heeft.

Stap 5. Meer nodig?

Heb je alleen een LinkedIn account en een website? Dat kan genoeg zijn, afhankelijk van je doelstellingen. Wil je de gehele eerste pagina bezetten, dan zal je toch aan de slag moeten met het maken van social media accounts. Dit is efficiënter dan een nieuwe website beginnen omdat deze niet direct autoriteit heeft. Uiteraard is een social media account ook een veel goedkopere oplossing.

Stap 6. Maak social media accounts aan

Social Media accounts zijn perfecte visitekaartjes voor in de zoekresultaten, mits je ze goed hebt ingericht maar daarover later meer.

Wat zijn geschikte Social Media accounts? Dit bepaal je aan de hand van de domeinautoriteit en hoe professioneel ze overkomen bij je klanten. Goede accounts om mee te beginnen zijn LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+, YouTube en About.me

Mensen zoeken niet alleen binnen Google maar ook binnen de sociale netwerken zelf. Door overal aanwezig te zijn vergroot je je zichtbaarheid ook via deze weg.

5

Stap 7. Richt je accounts in

Een profiel zonder content? Kleine kans dat je gaat ranken met het account. Zorg dat je je profiel zo volledig mogelijk hebt ingevuld. Heb je een biografie? Plaats deze dan! Zorg dat de content vaak genoeg je naam bevat, maar overdrijf het uiteraard niet.

Stap 8. Linken

Door te linken naar je social media accounts zorg je dat er waarde toestroomt naar de pagina en dat de pagina (sneller) geïndexeerd wordt. Het moeten uiteraard wel do-follow links zijn.

Stap 9. “over mij’ pagina op je website

Heb je al een website? Dan is een eenvoudige manier een pagina toevoegen die over jou gaat. Zoals Wouter Blom heeft gedaan.

Stap 10. Wachten, checken en herhalen

Als je alle stappen hebt uitgevoerd wacht je een tijdje. Geef het in eerste instantie twee weken. Bekijk de SERP rondom jouw naam eens en check je rankings, herhaal hiervoor stap 2. De kans is groot dat het er nog niet zo uit ziet zoals je wilt. Soms is gewoonweg niet te verklaren waarom het ene account heel hoog staat en het andere op pagina 3 blijft hangen. Blijf vervolgens 6 en 7 herhalen tot je er écht van overtuigd bent dat het niet optimaler kan. Kom je zelf niet verder? Dan is het wellicht verstandig hulp in te schakelen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment