Wat is het beste CRM-systeem?

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 21 okt 2015 in nieuws

CRM-producten zijn altijd onderhevig geweest aan marktontwikkelingen, maar de laatste tijd is het tempo al helemaal niet meer bij te houden. Belangrijke trends zijn sociale media en social CRM. Daarmee wordt de keuze van de juiste oplossing voor klantrelatiebeheer weer een stuk lastiger. Waar moet je op letten op de aanschaf van customer relation management (CRM) software?

De aanschaf van een CRM-systeem hoeft op zich niet zo’n probleem te zijn, ondanks het overweldigende aanbod, maar het onderhoud ervan vergt een inspanning die niet mag worden onderschat, schrijft Sylvain Reiter van digitale bureau Cyber-Duck.

De beste manier om een CRM-systeem te gebruiken is om elke interactie met klanten vast te leggen, tot en met de kleinste veranderingen, dus ook wanneer de relatie een nieuwe functie krijgt of wanneer zijn contactgegevens veranderen. Maar ook zijn of haar Twitternaam, Linkedin-adres en blog-gegevens. Een goed CRM moet meer zijn dan een opgepoetst telefoonboek. Het moet volledig geïntegreerd zijn met al je zakelijke processen.

De volgende functies zou je op zijn minst van een CRM-systeem mogen verwachten:

1. Integratie met interne software
Niet alleen kun je CRM-gegevens koppelen aan voorraadbeheer, maar tegenwoordig ook aan data van VoiP gesprekken. Het is in principe mogelijk om ieder telefoongesprek in het CRM vast te leggen.

2. Integratie met collega’s
Goede CRM-systemen moeten kunnen synchroniseren met e-mail accounts van collega’s, zodat je taken kunt uitzetten. Ook voor het versturen van herinneringen is dit een must. Kijk ook eens naar de integratie van van MailChimp, een ezine verzendprogramma.

3. Koppelingen naar externe programma’s
Er zijn CRM-systemen die data direct aan sociale media platforms kunnen onttrekken. Daarbij krijgt je beter inzicht in de activiteiten van je klanten.

4. Mobiele bereikbaarheid
Klanten kun je niet laten wachten. Dus is het handig als je een CRM systeem neemt dat mobiel bereikbaar is, zodat je ook onderweg gegevens kunt bijwerken. Social CRM is een goede sentimentmeter: Daarmee kunnen organisaties in real-time de activiteiten en relaties van klanten op sociale media volgen. Zo krijgen ze een beter beeld van de voorkeur en het sentiment bij de klant.

5. Rapportages
Het verzamelen van gegevens is een ding. Je moet er vervolgens ook wat mee doen. Met andere woorden: kijk ook heel goed naar de rapportagemogelijkheden van een CRM-pakket.

6. Let op prijs/kwaliteit
Bedrijven onderschatten het belang van een goed CRM-systeem. Neem daar de tijd voor. De meest bekende systemen, Salesforce en Microsofy Dynamics, lijken van alle gemakken voorzien, maar hoeven niet per definitie aan te sluiten op jouw wensen. Zeker voor kleine bedrijven. Kijk daarom ook eens naar kleinere CRM systemen en diensten als Highrise en Do.com. Er zijn tegenwoordig zelfs freemiumoplossingen zoals Zoho ContactManager. Er zijn CRM systemen die specifiek voor een bepaalde branche zijn ontwikkeld. En het is verstandig om alvast te kijken naar eventuele uitbreidingen in de toekomst. Wees dus niet al te zuinig.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment