Eindejaar, webshops en Pinterest; de drukste winkelstraat

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 25 sep 2015 in nieuws

Januari 2015, op het nieuws krijg je te horen dat het eindejaar voor de klassieke retailers is tegengevallen. De online retailers daarentegen boekten een enorme groei. Die trend is nu wel duidelijk en het verschil tussen on- en offline zal in 2015 alleen maar toenemen. De eindejaarsperiode is voor vele retailers de belangrijkste periode van het jaar, ook voor webshops.

Maar, zeker het laatste jaar is er nog een opvallende trend: Pinterest. Pinterest groeit in België en Nederland hard. Zo telt Pinterest nu 1,6 miljoen gebruikers in Nederland, dat is 101 procent meer dan in 2014. E-commerce groeit, Pinterest groeit, de eindejaarsperiode is in zicht. Combineer deze drie feiten en e-commerce zal meer omzet draaien dan ooit tevoren.

Piterest

Pinterest groeit harder dan Facebook of Instagram. Het blijft echter minder gebruikers hebben, maar dit hoeft geen probleem te zijn aangezien de gebruikers van Pinterest een specifieke doelgroep zijn.

Daarom Pinterest voor webshops

Pinterest is niet geschikt voor alle webshops. Zo moet je weten dat 84 procent van de Pinterestgebruikers vrouw is, daarnaast draait Pinterest vooral rond beeld. Een computeronderdelen webshop op Pinterest is dus weinig interessant. Maar Pinterest heeft wel een enorm potentieel voor webshops. Zo blijven zijn pins weinig tijdgebonden. Ze blijven voortleven, ook maanden nadat ze gepind worden.

De CTR van een pin zou 1,1 procent zijn, dat is aan de hoge kant. Viraal gaan op Pinterest is veel makkelijker dan op andere social media, zo’n 80 procent van de pins bestaan immers uit Re-Pins. Maar het meest interessante cijfer: zo’n 70 procent van de gebruikers is op zoek naar shop-inspiratie. Dit kan geen enkel ander social media kanaal overtreffen.

Pinterest 2

Een voorbeeld van de Pinterest zoekmachine. Of beter: De inspiratie vindmachine.

Pinterest tijdens het eindejaar

Pinterest is heel het jaar door interessant, maar vooral tijdens het eindejaar kan Pinterest wel eens hét interessante sociale media platform worden voor webshops. Enerzijds is Pinterest volledig ingericht als ‘inspiratie-zoek-en-vind-machine’. Zo is er een zoekmachine die automatisch voorstellen doet voor zoektermen. Je mag Pinterest gerust de Google voor vrouwen noemen. Weet je dus niet wat geven? Dan vind je op Pinterest leuke cadeautjes.

Pinterest wordt echter ook vaak gebruikt om lijstjes aan te leggen. Zo maken gebruikers borden met bijvoorbeeld ‘voor in de kinderkamer’, ‘leuk voor tijdens de winter’, ‘musthaves’… Ze delen deze lijstjes met hun vrienden die zo via Pinterest meteen bij de webshops kunnen gaan bestellen. Je begrijpt, als jouw producten tussen deze lijstjes staan dan zijn de nieuwe klanten niet ver meer te zoeken. Het eindejaar is immers dé ‘lijstjesperiode’, voor kinderen en volwassenen.

Pinterest en je webshop. Aan de slag.

Wil je door het gebruik van Pinterest meer gaan verkopen tijdens het eindejaar zal je er wel moeite in moeten steken. Veel moeite. Zo zal je eerst en vooral borden moeten aanmaken met inspirerende pins. Vergeet niet: Pinterest is geen catalogus voor je producten.

Als je wil dat mensen op je account rondkijken en re-pinnen, dan moet je interessante borden maken. Bedenk leuke thema’s. Een bord kan zijn: Leuke kerstcadeautjes voor je dochtertje. Plaats in deze borden niet enkel pins van je eigen webshop/website. Maar re-pin andere pins, pin leuke relevante DIY projecten van blogs. Kortom, inspireer. Dat is immers de reden van veel mensen om Pinterest te gaan gebruiken: inspiratie opdoen.

SEO is erg belangrijk voor webshops, wel, ook op Pinterest. De zoekmachine voor Pinterest wordt vaak gebruikt en het is dus zeker nuttig. Zorg dus bij je Pins en borden voor goede, korte, gevarieerde omschrijvingen. Hier kruipt uiteraard werk in, maar het loont.

Om te ontdekken wat jouw klanten interessant vinden om te pinnen is er een handige truc, surf gewoon naar deze pagina. Hier zie je wat mensen pinnen en onder welke borden ze jouw producten onderbrengen. Uiterst interessante informatie.

Hoewel op Pinterest het aantal volgers er weinig toe doet (zeker vergeleken met Twitter, Instagram of Facebook) zijn volgers wel goed om je pins te verspreiden. Promoot daarom je account en borden zeker op je facebookpagina, twitter, blog…

Pinterest Ads?

Wil je snel veel bereik op Facebook, Twitter? Wil je bovenaan in Google? Dan kan je met het nodige budget deze doelen snel bereiken. Ook Pinterest heeft zogenoemde ‘Promoted Pins’. In de VS lopen deze al en blijken ze goed te werken. Jammer genoeg kan je ze in NL en BE nog niet gebruiken, je zal je Pinterest account dus volledig organisch moeten gaan promoten.

Daarom start je het best zo snel mogelijk, want het zal even tijd vragen alvorens je meer verkeer vanaf Pinterest zal krijgen.

Snelle Quick Wins
  • Maak het voor bezoekers van je webshop eenvoudig producten te pinnen. Zorg dus naast de klassieke Facebook- en Tweetknop ook voor een Pin-It knop.
  • Welke Pinners binnen jouw doelgroep hebben veel volgers? Als zij een pin van jouw re-pinnen zal deze pin op een enorm bereik kunnen rekenen of misschien zelfs viraal gaan.
  • Er bestaat zoiets als groepsborden. Dan kan je met meerdere gebruikers op 1 bord pinnen.
  • Een wedstrijd kan voor enorme visibiliteit zorgen. Bekijk dit filmpje van IKEA maar eens. Deze actie kon op erg veel respons rekenen! Zie hier hoeveel borden er aangemaakt werden met IKEA meubels.

*) Bronnen:



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment