Chromes Flash-pauze kost adverteerders 175 miljoen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 01 sep 2015 in nieuws

Google Chrome ondersteunt vanaf morgen geen Flash meer, dus ook geen reclameuitingen die daarmee zijn gemaakt. Als adverteerders en hun bureaus niets doen, kost ze dat op jaarbasis zeker 175 miljoen euro.

Flash-uitingen die niet centraal in beeld staan, worden vanaf 1 september standaard op pauze gezet bij iedereen die de Chrome-browser gebruikt. Uitingen die centraal op pagina’s staan, zoals video, worden gewoon afgespeeld.

“Als gebruiker krijg je reclame voorgeschoteld als je op een webpagina bent, terwijl je daar helemaal niet om hebt gevraagd”, zegt Rien Hommel van reclamespecialist Adlantic. “Daarom staat het aan de zijkant van de pagina. Dát verdwijnt.” Sites als De Telegraaf zullen er komende dagen heel wat rustiger uitzien.

Als displayspecialist heeft Adlantic goed zicht hoe de Nederlandse computer- en reclamemarkt er uitziet. Hommel is gespecialiseerd in de conversie van Flash naar HTML5, CSS en Javascript. Met de combinatie van die laatste drie technieken kunnen dezelfde animaties als met Flash worden gemaakt.

“Onze cijfers laten zien dat begin dit jaar 96 procent van de computers in Nederland de Flash plug-in bevatte. Dertig procent van de internetters in Nederland gebruikt Chrome. Vanaf 1 september krijgt dus dertig procent geen Flash-banners meer te zien.”

Het is duidelijk dat een groot deel van de mediabureaus, maar ook de distributienetwerken, niet op Googles plannen heeft opgelet, noch over de gevolgen heeft nagedacht. Het resultaat hiervan is dat een derde van Nederland de (zeer gangbare) reclames in Flash niet meer kan zien.

Omgerekend houdt dat een ‘schadepost’ van miljoenen euro’s in. Er wordt voor display-uitingen betaald die nooit worden gezien. In 2014 gaven adverteerders in Nederland 582 miljoen euro uit aan display advertising (11,8 procent meer dan in 2013). Als dertig procent van dat budget per definitie niet effectief kan worden ingezet, gooien adverteerder 175 miljoen euro weg op jaarbasis.

Gekeken naar hoe snel bannermakers overstapten van Actionscript 2 naar Actionscipt 3 (de schrijfftaal van Flash), dat duurde jaren, ligt het niet voor de hand dat veel bureaus zomaar van Flash naar HTML5, CSS en Javascript kunnen overstappen.

Hommel: “Als dat zo is, gaan bureaus over de volle breedte voor een langere periode slechter presteren. Dat is het niet uitgesloten dat er partijen kopje onder gaan.”

De technologie Flash van Adobe stond aan de basis van het verlevendigen van het web. YouTube-video’s en tal van andere tools en animaties draaien op Flash. Aangezien het een plug-in is, is het een extra belasting van de browser waar hij op draait én het brengt veiligheidsrisico’s met zich mee.

De Chief Security van Facebook riep Adobe kort voor de zomer al op om Flash te begraven.

@aloria Right. Nobody takes the time to rewrite their tools and upgrade to HTML5 because they expect Flash4Eva. Need a date to drive it.

— Alex Stamos (@alexstamos) July 12, 2015

@aloria Right. Nobody takes the time to rewrite their tools and upgrade to HTML5 because they expect Flash4Eva. Need a date to drive it. — Alex Stamos (@alexstamos) July 12, 2015

Ook om veiligheidsredenen blokkeerde Firefox de Flash plug-in afgelopen maanden nog tijdelijk. Bij Chrome is het nu helemaal over en uit.

Foto: Matt Brown (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment