‘Vlak 65-plusser niet uit bij omnichannel’

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 13 aug 2015 in nieuws

Niet-dagelijkse winkelformules die (deels) afhankelijk zijn van de seniore consument zullen hun omzet zien afnemen als ze niet meegaan in de omnichannel winkelbeleving. Dat stelt de WPM Groep in het rapport ‘Ruimtelijk koopgedrag senioren’.

Ons land telde begin 2015 2,7 miljoen 65-plussers. In 2040 zijn dat er naar verwachting 4,6 miljoen. En die hebben andere koopgewoonten dan de generatie 65-plussers van tien jaar geleden.  De nieuwe generatie 65-plussers zal zeker langer blijven werken. Ze zijn ook opgegroeid met internet en mobieltjes. Nu al is 42 procent van de internetgebruikers in de groep 65-plusser een frequente online shopper en dit aandeel zal verder toenemen.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat huishoudens met een hoofdkostwinner ouder dan 65 jaar, aanzienlijk minder in winkels besteden dan huishoudens met jongere kostwinners. De verschuiving naar online bestedingen zal dan ook grote gevolgen hebben, verwacht WPM (pdf). ‘ We zien nu al dat het gebruik van online foodbestelservices als Albert.nl en HelloFresh verder groeit door de vergrijzing. De services spelen in op de behoefte aan gemak, kwaliteit, gezonde voeding en online winkelgedrag.’

Op dit moment spelen er grote veranderingen in de Nederlandse winkelmarkt. Grote retailformules die lange tijd de Nederlandse markt gedomineerd hebben, lijken het onderspit te delven. De recente problematiek bij warenhuisketen V&D is daar een voorbeeld van.

De ontwikkelingen laten zien dat het inspelen op veranderend winkelgedrag cruciaal is voor het voortbestaan van fysieke winkels en winkelgebieden. Miljoenen meters die niet voldoen aan de eisen van de kritische, oudere consument, gaan hun huidige functie verliezen.

Sommige gebieden hebben nu al te maken met vergrijzing, ontgroening en ontvolking. De meerderheid van de retailers richt zich momenteel echter nog steeds op jongeren tot een jaar of 35. Dat moet anders, vindt WPM. ‘Ouderen blijven wel winkelen, worden over twintig jaar misschien ook wel gezien als hippe consumenten doordat de ouderen van de toekomst andere ouderen zijn dan nu.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment