Nieuwe online supermarkt Picnic opent aanval op Albert Heijn en Jumbo (update)

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 05 aug 2015 in nieuws

Een nieuwe online supermarkt Picnic gaat de aanval openen op Albert Heijn en Jumbo door boodschappen vanaf september gratis te bezorgen en gegarandeerd tegen de laagste prijzen te verkopen.

‘We zijn nu druk aan het werk om alles klaar te maken voor de opening. Als je onze winkel nu al wil proberen, download dan de app en meld je aan als testklant. We zijn dol op testers die ons willen helpen om onze winkel helemaal tiptop in orde te maken!’ staat er te lezen op de site.

De nieuwe internet only supermarkt zal opereren vanuit Nijkerk, waar een groot distributiecentrum is ingericht. Van daaruit worden lokale ‘hubs’ bevoorraad. De eerste hub komt in Amersfoort; daar is onder de codenaam ‘Sprinter’ een proef gestart, schrijft de regionale krant PZC, die het nieuws als eerst meldde.

In Amersfoort rijden inmiddels incognito een aantal speciaal voor Picnic ontwikkelde elektrische busjes rond, die boodschappen bij proefpersonen thuisbezorgen. Op deze manier wil men het logistieke proces testen. Deelnemers hebben een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. Inmiddels spreekt Picnic zelf van een moderne miniatuurversie van de vertrouwde SRV-wagen, ‘waarvan er vroeger duizenden op gezette tijden door Nederlandse woonwijken reden.’

Picnic levert naar eigen zeggen alle boodschappen, van dagverse producten als brood, groente en vlees, tot A-merken en een voordelig huismerk. De klant bestelt zijn boodschappen met behulp van een app. Betaling vindt ook in de app plaats, zodat bij aflevering van de boodschappen geen pinpas nodig is.

Aan Picnic wordt al drie jaar door dertig mensen gewerkt, onder wie Michiel Muller, die eerder de Tango tankstations en pechhulpdienstverlener Route Mobiel oprichtte.

Muller heeft meerdere innovatieve concepten gelanceerd. In 2008 begon hij de internet-huizenveiling Bieden en Wonen. Hierbij wordt kopers en verkopers op de huizenmarkt de mogelijkheid geboden om via internet op transparante wijze huizen te veilen in een volledig vrije, ongedwongen markt.

In januari 2011 investeerde Muller samen met zakenpartner Marc Schröder in investeringsfonds Atomico uit Londen, mede opgericht door Skype-founder Niklas Zennström, en in Fashiolista.com. Muller heeft ook een belang in recruitmentbedrijf Vonq en adviseert de FD Mediagroep.

Ook betrokken bij het initiatief zijn Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. En Bas Verheijen, voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Supermarktbedrijf Boni fungeert als inkooppartner.

De handelsnaam voor Picnic werd inclusief het logo al in 2013 gedeponeerd.

Momenteel wordt nog slechts 1,5 procent van de levensmiddelenaankopen in Nederland online gedaan, redelijk bescheiden op een jaarlijkse supermarktomzet van 35 miljard euro.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment