‘Privacy wordt een unique selling point’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 22 jul 2015 in nieuws

Consumenten raken het beu dat op het weg overal en nergens data van en over hen wordt afgesnoept. Marktonderzoeker Forrester waarschuwt dat bedrijven hier voorzichtiger mee moeten omgaan op het risico dat ze hun klanten helemaal verliezen.

Een duidelijk signaal dat consumenten het datagraaien beu raken is het toenemende gebruik van blockers. Bijna een kwart van de Amerikanen gebruikt tegenwoordig een adblocker en veertien procent gebruikt scriptblockers als Ghostery of Collusion.

“Hoe hard bedrijven zich ook verzetten, consumenten zullen er altijd in slagen om te voorkomen dat er op grote schaal data over hen wordt verzameld”, zegt Forresters privacyanalist Fatemeh Khatibloo in een nieuw gepubliceerd onderzoek.

Zij duidt dit echter niet als een bedreiging maar als een kans. Een kans voor bedrijven die de privacy van hun gebruikers serieus nemen en daar ook naar handelen door zogeheten ‘contextual privacy practices’ te omarmen. Doen ze dat niet, dan nemen nieuwe tussenpartijen hun rol over. Google Now, bijvoorbeeld, krijgt van veel Androidgebruikers toestemming om hun mailbus te scannen om contextueel relevante informatie te sturen wanneer en zodra nodig.

De onderzoekster benoemt ter bewustwording een trend: als je niet voor het product betaalt, ben je zelf het product dat wordt verkocht. Voorbeelden zijn bedrijven als Twitter en Facebook. In de retail zijn het de bedrijven die, bijvoorbeeld, gratis WiFi bieden in ruil voor persoons- of klantgegevens.

Zodra de consument zich echt van de datagraaiende merken afwendt, zullen die bedrijven gedwongen zijn om data uit tweede of derde hand te gebruiken voor hun marketingactiviteiten. “Dan zijn ze terug in het stenen tijdperk.”

Apple is een voorbeeld van een bedrijf dat privacy als unique selling point inzet. Het is een hardwarefabrikant die voor zijn dienstverlening geen surf- en gedragsgegevens nodig heeft. iOS-apps worden dan ook actief belemmerd om niet-noodzakelijke gebruikersgegevens te vragen. Google Contributor, een experimentele dienst, vraagt gebruikers een paar dollar per maand in ruil waarvoor zij minder reclame te zien krijgen.

Forrester raadt bedrijven aan om een contextueel relevant privacybeleid toe te passen. Daarbij is voor het inzamelen van gebruikersgegevens expliciet toestemming gegeven in een specifieke context met een daarbij behorend doel.

Foto: Kylaborg (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment