Zoomin.TV in Scandinavische handen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 20 jul 2015 in nieuws

Het Zweedse Modern Times Group (MTG) is voor 88 miljoen euro eigenaar geworden van het Nederlandse Zoomin.TV. Het heeft een belang van 51 procent verworven. Oprichters Jan Riemens en Bram Bloemberg blijven de onderneming nog vier jaar leiden.

Zoomin.TV is de nummer vijf muli-channel network in de wereld, met 2 miljard maandelijkse video-impressies en 100 miljoen abonnees wereldwijd. Daarnaast heeft het bedrijf een netwerk van 2.000 uitgevers, waaronder Yahoo, AOL, Bild en de Telegraaf. Dagelijks produceert men 400 premium video’s in achttien talen. In 2014 groeide de omzet met 70 procent.

Zoomin.TV werd in 2012 opgericht en heeft kantoren in onder meer Madrid, Parijs, Londen, Milaan, Miami, Los Angeles en São Paulo. Media-ondernemer Jan Riemens doorliep in vrij korte tijd een grote verandering met zijn bedrijf. Een paar jaar geleden kocht het video’s in van de grote persbureaus en verkocht die na bewerking door aan online nieuwssites. Daarna ging Zoomin ook zelf produceren. Twee jaar geleden richtte Riemens ook nog een multichannel network op. Hij verzamelde onafhankelijke YouTube-vloggers om zich heen en ging hun exploitatie verzorgen.

In 2012 nam TMG een belang van 70 procent in de Nederlandse activiteiten van de online video producent. Zoomin.tv en TMG werkten toen al samen, bijvoorbeeld rondom grote sportevenementen als het EK en Olympische spelen. Vorig jaar werd de uitgever uitgekocht.

“Sindsdien hebben we gezocht naar internationale versterking”, zegt Jan Riemens tegen Emerce. “Voor ons is MTG interessant omdat ze een grote inkooppositie hebben in Hollywood, maar ook stevig in sport zitten. Ze hebben ook een duidelijke online videostrategie, tien tv-zenders en iets van 150 documentairezenders”, wat heel veel distributiemogelijkheden naar televisie biedt.

Zoomin.TV wordt overgenomen door een iets grotere branchegenoot, die eveneens in diverse landen actief is. De overname volgt op investeringen in ESL (e-sports) en Splay (een MCN uit Scandinavië). Er zal nauw worden samengewerkt met deze onderdelen en met Viagame, de gamepoot van MTG. Belangrijkste investeerder is Kinnevik, bekend als grote aandeelhouder van schoenenverkoper Zalando, de krant Metro en telecombedrijf Tele2.

Volgens Riemens levert de combinatie MTG-Zoomin.TV niet de grootste MCN op. “Partijen als RTL en ProSieben zitten hier ook stevig in. Het spelletje is door de Amerikanen begonnen, nu slaan de Europeanen terug.”

De bedrijven brengen binnen de transactie samen kapitaal in om de onderneming verder te doen groeien. Riemens: “Afgelopen half jaar is veel energie gegaan naar deze transactie. We kunnen ons nu weer volledig gaan bezighouden met de operaties: geografisch uitbreiden en onze producten blijven uitbouwen. We gaan nu van draf naar galop.”

Het is de bedoeling dat over vier jaar het resterende belang ook aan MTG wordt verkocht. Tegen die tijd moet de omzet vijf keer zo hoog zijn.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment