‘Marktaandeel Android onder druk’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 03 jul 2015 in nieuws

In de vijf belangrijkste Europese landen is marktaandeel van Android 2,9 procent gedaald in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Maar ook in de VS gaat het niet goed, volgens gisteren gepubliceerde cijfers van comScore: gemeten naar het gebruik van de belangrijkste toestellen klom Samsung in de maand mei ondanks het nieuwe toestel S6 maar met 0,1 procent, terwijl Apple 1,8 procent groeide.

Volgens comScore is dat al enige tijd de trend. De grootste merken Samsung, LG, Motorola en HTC verliezen in Noord Amerika – met China de grootste smartphone-markt – marktaandeel aan Apple. Het marktaandeel van Android in de eerste drie maanden van het jaar ging van 53,2 naar 52,2 procent, dat van iOS van 41,3 naar 43,1 procent. In het laatste kwartaal klom iOS naar 43,5 procent, en Android daalde naar 52,1 procent. In de VS hebben 189,7 miljoen mensen een smartphone, een marktpenetratie van 76,8 procent.

Gartner denkt dat de belangrijkste oorzaak is dat Android en iOS steeds meer op elkaar zijn gaan lijken, maar dat Apple een sterker ecosysteem heeft, zeker wat betreft diensten.

Onderzoeksbureau Kantar Worldpanel ComTech meldde deze week juist andere cijfers: Android zou op basis van verkoopcijfers van nieuwe toestellen in de VS juist weer wat marktaandeel hebben teruggewonnen. Het bureau komt ook met een hoger marktaandeel voor Android op de Amerikaanse markt van 64,9 procent. iOS zou juist marktaandeel hebben verloren. Mogelijk zijn de resultaten beïnvloed door de verkoop van de Samsung S6. Dat is in de VS de best verkopende smartphone na iPhone en de oudere Samsung S5.

Traditioneel doet Android het wereldwijd beter in opkomende landen omdat goedkopere en midrange toestellen bijna standaard met het voor fabrikanten gratis Android geleverd worden. Maar in China is Apple inmiddels de succesvolste smartphoneverkoper in de vier grootste steden. Huawei en Xiaomi staan op de tweede en derde plaats, waarbij Xiomi het meer vermogende deel van China aanspreekt.

De sterke positie van Apple in China zou het totale marktbeeld uiteindelijk wel eens substianteel kunnen beïnvloeden.

OlegDoroshin / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment