Tien e-mailmarketing inzichten die een serieuze marketeer niet wil missen.

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 29 Jun 2015 in nieuws

Ieder jaar organiseert de DDMA de e-mailsummit, een event dat geen enkele e-mailmarketeer mag missen. Maar was je er toch niet bij, of heb je misschien andere sessie bijgewoond, hier tien inzichten die je niet wil missen.

1. Verleiden doe je in de avond. Uitleggen in de ochtend.

Bart Schutz vertelde over de werking van het brein. Gedurende de dag neemt het energieniveau van ontvangers af, en daarmee het vermogen van mensen om het rationele deel van het brein aan te spreken. Dus mails met producten die uitleg behoeven, van financiële producten en dergelijke zouden in de ochtend beter over komen. Dat kan ook goed zijn, wil je een impulsaankoop stimuleren of een “minder goede” keuze zoals taart versus gezondere producten – dan is dat in de avond lekker smullen voor marketeers.

2. Van – voor, dat werkt toch allang niet meer? Dus wel.

Het primaire (emotionele) systeem van het brein werkt al automatisch daar kunnen we niet omheen. Zelfs al denken we dat bijvoorbeeld mensen weten dat van – voor prijzen niet echt zijn en daarom niet werken, werken ze wel, want deze spreken niet de ratio aan maar het primaire (onderbewuste) systeem dus het testen waard volgens Bart Schutz.

3. Marketing Automation: don’t focus on tools please

Marketing automation is geen tool. Het is strategy and organisation first. Als iemand binnenkomt met de vraag naar een marketing automation tool selectie, sturen we ze vaak weer naar huis met huiswerk, aldus Aldo Wink van Stan and Stacy. Dit werd prachtig geïllustreerd tijdens dezelfde expert sessie. Er was een mooi, modern, stem- en discussiesysteem ingezet waarbij groepen via iPads hun meningen konden delen, maar dit leidde ertoe dat een groot deel van de sessie opging aan het kijken naar een scherm en het intypen van antwoorden – terwijl de discussie daardoor wel achterbleef. Dus ook in de discussie over Marketing automation: don’t focus on tools please.(!!!)

4. Cutting edge e-mail designs kosten veel, maar zijn ook de moeite waard.

Wil je echt een indruk maken en een cutting edge e-mail design met css animaties, webfonts, hotspots, video en animaties? Dat vergt een investering zowel in tijd als geld en er moet ook een Brand Compromise worden gemaakt, de mails zien er immers anders uit dan de uitingen op site en in folders. Maar het is ook de moeite waard. Mobile design zorgde voor een klant volgens Mike van Display:Block voor twaalf procent meer omzet uit hun e-mail. Als je echt indruk maakt gaat hij misschien viral waar je een ander publiek kan aanspreken dan alleen degenen buiten je huidige bereik.

5. Optimaliseer niet voor gemiddelden.

Maurits Kaptein ging tijdens de award night in op de evolutie van A/B testen. Wat blijkt? Mensen gaan niet allemaal in op dezelfde typen aanbiedingen, maar ook is er een consistente voorkeur voor een verleidingsmethode (bijvoorbeeld: schaarste, authoriteit, social proof). Dus de uitkomst van A/B-testen die voor het grootste deel van de database geldt, geldt niet voor alle mensen binnen de database.

6. Écht klantprofiel vraagt extreme flexibiliteit

Hoeveel datapunten heb je nodig voor een echt klantprofiel en met welke start je dan? Nextail gaf aan dat ze beginnen met website categorie browse gedrag en specifiek product interesse gedrag om een-op-een te gaan communiceren, maar de nieuwe opzet van de database die alle data in NoSQL manier opslaat, zorgt voor een agile marketing data invulling. Ze kunnen ongelimiteerd datapunten toevoegen, deze real-time inzetten maar ook de historische gegevens omzetten in nu bruikbare data.

7. Profielen opbouwen duurt lang? Nee hoor, een paar dagen.

De winnende case van Hotelspecials liet een mooi mechanisme zien. Op maandag werd er een ‘zaaien’ mail verstuurd waarin voorkeuren op basis van klikgedrag worden vastgelegd. (maximaal drie voorkeuren). Daarna wordt in dezelfde week nog de opvolgende mail gepersonaliseerd op basis van dat klikgedrag. Met uitzonderlijk hogere prestaties van de tweede mail.

8. Mobile is niet zo klein als je dacht.

Hij was bijna over het hoofd gezien, maar deze kleine tip is geïnspireerd door Martin Boschhuizen van Albelli. Jaren terug was wel deze wel heel erg minuscuul en eenvoudig te negeren, maar het kabouterkanaal van de e-mailmarketing is inmiddels huge. De enorme onverwachte groei van mobile betekent dat deze qua kanaal er nu wel boven uitsteekt, maar bepaalde marketeers zijn niet meegegroeid helaas.

In de mail moet je dus bijvoorbeeld je e-mail items verticaal stapelen, dan wordt hij wel iets langer maar dat zouden veel van je ontvangers toch graag zien. ‘Above the fold’ krijgt daarmee een andere invulling. Want als je product afhangt van interactie, beginnen de micro-conversies bij de kleine schermen.

9. Toch up-sellen ook al is er geen aankoop gedaan.

Normaal worden upsell mails alleen verstuurd als er een aankoop is gedaan. Faas Broersma van Nextail gaf een prachtig inzicht. Door interesses te registreren kun je de ontvanger wél informeren over upsell producten ookal koopt hij het product bij een concurrent. Bijvoorbeeld iemand heeft interesse getoond in een PlayStation, dan kun je wel spelcomputer spellen aanbieden, de waarschijnlijkheid voor aankoop is daarbij voldoende toegenomen.

10. Laat je aanbod niet leiden door aanbiedingen.

De ontvanger wordt geïrriteerd door aanbiedingen die niet bij hem passen en in retail zijn de aanbiedingen toch vaak gekoppeld aan de folder, waarvan de inhoud wordt bepaald door Inkoop. Maar inkoop heeft niet altijd feeling bij de (individuele) klanten – met als resultaat dat de aandacht van de ontvangers verslapt en dus de potentie voor aankopen in de toekomst afneemt . De klant doet zaken met Blokker, niet met de e-mailmarketeer van Blokker en al helemaal niet met de inkoper, dus dat moet anders. Een email recommendation engine kan een mooie rol spelen om verder een-op-een communicatie te gaan, want dat gaat inderdaad niet in een dag.

11. Een elfde tip? Doe eens iets onverwachts.

Hoewel de e-mail campagne van V&D de kop “blijf verassen” had. Pakte Thermen Bussloo toch de kroon wat dat thema betreft. Maar maakte toch een indruk door iedereen in de zaal tijdens de emailsummit uit te nodigen voor een gratis bezoek. Dat zijn 300+ marketeers? Wow! Nu nog kijken hoe het wordt georganiseerd om ze allemaal tegelijkertijd in het bubbelbad te krijgen, maar dat vergeet je niet direct met als resultaat een beetje social Buzz en Thermen Bussloo staat hij hier toch weer mooi genoemd.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment