Smartclip brengt programmatic buying naar televisie

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 23 jun 2015 in nieuws

Technologiebedrijf Smartclip brengt een systeem op de markt waarmee adverteerder op een soort internetveiling real time reclameruimte op televisie kunnen inkopen. De techniek loopt vooruit op de nog kleine vraag van de markt.

Bijna een jaar nadat Smartclip zijn real time programmatic buying-systeem op vakbeurs Dmexco demonstreerde, brengen de Duitsers het naar de markt. In jargon wordt dit ook wel ‘addressable tv’ genoemd. Het werkt enkel op televisies die met internet zijn verbonden en Hbbtv ondersteunen.

De techniek achter dit reclamesysteem is al jaren bekend op internet. Een uitgever stelt reclameruimte op zijn site beschikbaar op een open marktplaats, adverteerders bieden op beschikbare posities die passen bij hun doelgroep en wie wint mag de commercial plaatsen. De data over de doelgroep is bekend via cookies, en daarmee surfgedrag, van de consument.

Smartclip is een van de partijen die probeert programmatic buying ook naar televisie te brengen. De dynamiek is daar echter anders dan op het web. Anders dan bij een tv is het niet één persoon die het apparaat bedient, maar vaak meerdere personen in een huishouden. Daarnaast moet de IT van de zenders real time bidding ondersteunen, wat meestal niet het geval is. De inventory is daarom klein en het is de vraag hoe happig zenders erop zijn om de exploitatie van hun reclameruimte aan derde partijen uit te besteden.

De Duitsers zijn niet scheutig met details: ‘Het aantal kleine en grote zenders die Addressable TV ondersteunt loopt in de dubbele cijfers.” En: “Enkele grote adverteerders gebruiken het op verschillende zenders in Europa.”

CTO Ricky McClellen zei vorig jaar tegen Emerce dat hij Addressable TV rond deze periode in Nederland, Scandinavië en Spanje wilde gaan uitrollen.

*) Zie ook: ‘Persoonlijke tv-reclame nog ver weg’, Emerce Magazine – november 2014

Foto: Don O’Brien (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment