Deze drie moderne couponcampagnes hadden groot bereik

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 23 jun 2015 in nieuws

Al decennia worden coupons geknipt of kortingscodes verzameld. Maar nu we massaal de krant en huis-aan-huisfolder hebben verruild voor het draagbare scherm moet de coupon doorgroeien. Ook in digitale vorm kan de coupon ongekend populair worden. Met een creatieve aanpak ligt viraliteit op de loer.

Onderzoek van eMarketer maakt duidelijk dat de groei vooral moet worden gezocht in de mobiele variant van de coupon. Waar vorig jaar zo’n 36 procent van de bedrijven een mobiele coupon heeft ingezet als onderdeel van een campagne, zo zal dat in 2017 gestegen zijn tot 48 procent. Bijna de helft van de marketeers zal via een mobiel scherm, de website, eigen app of sms kortingscodes op acties verspreiden.

Voor marketeers kan zo’n actie een relatief eenvoudige prikkel zijn voor positieve online buzz, om het loyaliteitsprogramma onder de aandacht te brengen of om ervan verzekerd te zijn een nieuwe doelgroep te bereiken. Maar hoe eenvoudig dit ook klinkt, met de verwachte groei van het aantal bedrijven dat coupons gaat inzetten, wordt ook het effect steeds kleiner. Om de aandacht te krijgen is creativiteit benodigd. Enkele bedrijven die met de coupon een groot publiek hebben bereikt:

Redbox-Mobile-Coupon-Example-3SMS als aanjager

Het Amerikaanse Redbox – online verhuurder van speelfilms – zette daarom vorig jaar SMS in om de coupons te verspreiden. Het SMS-bericht bevatte een link naar een mobiele website waar een aanbieding kon worden opengekrast. Zodra de vinger op het smartphonescherm bewoog, werd daarmee ook de aanbieding open geveegd.

Redbox poogde op een vergelijkbare manier de ’10 days of deals’ met SMS-marketing onder de aandacht te brengen. Gedurende de tien dagen kon iedere klant een bericht met de tekst ‘DEALS’ sms-en naar het bedrijf en kreeg daarvoor een korting van tien cent tot 1,50 dollar korting.

De actie werd verspreid onder drie miljoen Facebookfans en door middel van e-mailmarketing onder de aandacht gebracht van 30 miljoen geïnteresseerden. Het resultaat: 400 duizend klanten deden mee aan de SMS-marketingpromotie, anderhalf miljoen berichten werden aan het bedrijf gestuurd.

De social coupon

Deals en kortingsacties zijn voor veel mensen een belangrijke reden merken te volgen op sociale media. Al in 2012 bleek dat maar liefst 94 procent van de Twittergebruikers zegt een merk (ondermeer) te volgen vanwege promo’s en andere financiële aanbiedingen. Dat lang niet altijd een uit te knippen coupon nodig is voor een viraal effect bewees Starbucks afgelopen september. Een tweet waarin het bedrijf met een aantrekkelijke afbeelding een aanbieding onder de aandacht bracht, leverde de koffiemakers 20 duizend retweets op. Niet de exclusieve kortingscode, maar de beloning voor de fans maakte deze twee voor de prijs van één-actie een succes op sociale media.

Schermafbeelding 2015-06-22 om 17.51.06

Interactieve advertenties

Dankzij de digitale ontwikkelingen kunnen mobiele advertentiecampagnes opvallende eigenschappen krijgen. Een vorm van gamification kan de consument beter betrekken bij de campagne dan een advertorial of coupon in print ooit zou kunnen. Het grote voordeel van zo’n interactieve advertentie is dat deze het publiek aanmoedigt een actie te ondernemen in plaats van slechts te consumeren.

Een Israëlische winkelketen en keten van koffiezaken brachten samen een nieuwe lijn van zomerse smoothies uit die onder de aandacht moest worden gebracht van een jong publiek. Omdat de bedrijven geen app hadden werd een advertentiecampagne ingezet die uitnodigde tot het bedenken van een eigen smoothie. De advertentie toonde een blender en verschillende soorten fruit die in de mixer konden worden gedaan. Door fysiek met de telefoon te schudden werd de smoothie ‘gemaakt’. Om ook echt een coupon te bemachtigen waarmee de smoothie gratis kon worden afgehaald bij een vestiging, moest de coupon worden toegestuurd aan een bekende. Het effect is een verdubbeling van de viraliteit van de campagne.

De campagne-uiting werd zestien miljoen keer gezien en genereerde ruim 27.000 coupons. Naar eigen zeggen heeft het de keten 400.000 dollar aan extra inkomsten opgeleverd.

Schermafbeelding 2015-06-22 om 17.52.51



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment