Emerce eTravel: reisorganisaties erkennen belang van bloggers

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 08 jun 2015 in nieuws

De reiswereld leent zich goed voor mooie en persoonlijke verhalen. Op Emerce eTravel aanstaande donderdag een gesprek met drie topbloggers van dit moment. Viola Welling is een van hen. Zij is schrijfster voor GirlsLove2Travel, een online travel lifestyle community opgericht door en voor travel girls.

Kun je iets zeggen over GirlsLove2Travel en hoe je daar terecht ben gekomen?
“Sinds 2010 bouw ik online gemeenschappen voor bekende merken en bestemmingen. In 2013 besloten we met drie meiden onze ervaring en kennis te gebruiken om een community te bouwen rondom ons favoriete onderwerp: reizen. Zo ontstond GirlsLove2Travel, een online travel magazine voor vrouwen.”

Wat is de doelgroep?
“Maandelijks bereiken we zo’n 35.000 lezers of volgers. Het gros van de lezers is tussen de 20 en de 40, hoger opgeleid, woont in de grotere steden en heeft (meestal) nog geen kinderen. Ze zijn nieuwsgierig naar andere landen, willen wat van de wereld zien en zijn bereid daar voor te sparen en te betalen.

“Vrouwen bepalen thuis over het algemeen waar de vakantie ieder jaar naar toe gaat (en welke koffers en andere vakantiebenodigdheden er aangeschaft moeten worden). Overigens is inmiddels zo’n 15 tot 20 procent van onze lezers man. Of ze bikini foto’s komen kijken of voor de reisinspiratie komen, weten we nog niet precies.”

Je reist zelf ook. Hoe is dat verder te combineren met je overige werkzaamheden?
“Een voorwaarde voor onze verhalen, is dat ze echt beleefd zijn. Ik ga daarom zo’n vijftien keer per jaar zelf op persreis. Ik heb een eigen bedrijf, dus ben super flexibel en kan ook op reis doorwerken. Klanten merken vaak niet eens dat ik vanuit het buitenland bel. Op sommige persreizen (met een family focus) gaat mijn zoontje vrolijk mee.”

Welke commerciële afspraken hebben jullie met hotels en reisorganisaties? De site bevat zo te zien geen advertenties.
“Wij geloven inderdaad niet dat advertenties anno 2015 nog werken. Iedereen weet dat een plaatje over merk X, gemaakt door de marketingafdeling van merk X alleen laat zien wat merk X je wil laten geloven. De consument wil liever horen hoe andere reizigers het ervaren hebben. De komst van sociale media heeft laten zien hoeveel behoefte er is aan verhalen en beelden van medemensen.

“Wij delen die verhalen. Dat is bestemmingen en reismerken inmiddels ook opgevallen, dus nodigen ze ons uit om kennis te maken met hun land of stad. Om een voorbeeld te geven van de groei in deze markt: in de maand juni hebben we negen persreizen voor ons team geaccepteerd (er zijn er meer binnen gekomen). Die verdelen we onder onze gastschrijvers (10 vrouwen) en onszelf.

“De markt is enorm in ontwikkeling. We worden van alle kanten benaderd door media- en advertentiebedrijven die contracten willen aangaan. Bij verkeersbureaus zit budget.

“Tegelijkertijd merk je dat ook de bloggers volwassen aan het worden zijn en inmiddels de waarde van hun kanaal (vooral van hun achterban) beginnen te kennen. Het wordt steeds normaler dat influencers een dagprijs ontvangen voor hun reizen. Sommige merken hebben daar op dit moment nog moeite mee. De strekking: ‘Je mag gratis op reis, dat is toch mooi?’ Wij geloven dat als je wil werken met professionals, je niet aan deze ontwikkeling ontkomt. Door niet te betalen, houden travel bloggers het namelijk anders niet langer dan twee tot drie jaar vol en dus gaat er steeds een schat aan kennis en professionaliteit verloren. If you pay peanuts, you get monkeys.

Hebben reisbloggers dezelfde invloed als vloggers met betrekking tot fashion?
Vloggers, YouTubers (daar zit een verschil in), bloggers, instagrammers, het zijn allemaal influencers. Travel is een relatief nieuwe eend in de bijt, dus nog een veel kleinere en jongere markt. Het zal ook nooit zo’n grote markt als food of fashion worden, omdat mensen over het algemeen niet dagelijks met reizen bezig zijn. Dat maakt verder niet uit, want de invloed op alles wat met reizen te maken heeft is bij een reisblogger/vlogger het grootst. Je kan met een fashionblogger samenwerken omdat het bereik veel groter is, maar de achterban van de deze mensen wil het laatste nieuws over kleding, niet over reizen. Niches zijn krachtig.”

Waarom ligt de nadruk op statische content?
“Wat ons betreft ligt de nadruk daar ook niet. Video wordt alleen maar belangrijker. Dat zie je wel aan de organisatie van VEED, de eerste YouTube Awards van Nederland. We waren onderdeel van de organisatie en zelfs vanuit het buitenland is er nu interesse om de VEED Awards in andere landen te organiseren. We zijn dus overtuigd van de kracht van video, helemaal in een mix met andere kanalen en vormen van storytelling. Logischerwijs zijn we met GirlsLove2Travel dus ook begonnen met filmen. We worden bijgestaan door de Cinemates, die met hun 500.000 subs extreem veel kennis hebben over hoe je een kanaal moet opbouwen en ons de kneepjes van het vak leren.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment