Oxxio: ‘Door de smarthome-markt verandert onze rol’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 30 mei 2015 in nieuws

Energieleverancier Oxxio zet sinds kort Big Data in om klanten nog beter te kunnen informeren over hun energieverbruik. En heeft een open app ontwikkeld die energieadviezen geeft aan alle Nederlanders.

Manager E-business Joos Luteijn zit al negen jaar bij Oxxio, maar zijn werk is volledig veranderd, zegt hij. “Negen jaar geleden was de energiemarketeer bezig met loyaliteitsprogramma’s, kortingsacties of relatiereisjes naar De Efteling. Nu ziet iedere energieleverancier de mogelijkheden en noodzaak van verandering omdat de marges steeds kleiner worden. Dat is straks gewoon geen haalbaar model meer. Gelukkig worden we geholpen door ontwikkelingen als decentralisatie van de stroomproductie (de consument wordt zelf producent) en nieuwe digitale technieken.”

Onopgemerkt
Luteijn koos destijds voor Oxxio, omdat het een van de eerste energieleveranciers was die actief diensten ontwikkelde voor de slimme energiemeter. “Daar zat nog geen grote visie achter, maar het bood wel mogelijkheden om op een nieuwe manier met de klant te communiceren.” En dat is nog steeds de filosofie.

Anno 2015 concentreert het digitale marketingbeleid zich grotendeels op mobiele apps. Applicaties die niet onopgemerkt zijn gebleven. Zo won Oxxio twee jaar geleden de internationale Digital Communication Award in de categorie ‘Online Strategy of the Year’. Luteijn: “Ik denk dat we van alle energieaanbieders de meest volwassen appstrategie hebben, maar we doen het ook al ruim vijf jaar. Er moet wel steeds harder aan getrokken worden om die positie te behouden.”

Oxxio zet de app doelbewust niet in voor harde marketing, zoals aanbiedingen. Heel veel meer dan gas en stroom hebben energiebedrijven immers toch al niet te bieden. De toegevoegde waarde zit hem in het geven van relevante informatie en adviezen. “Wij zien het gebruik van de app al als een touchpoint. De uitdaging is vervolgens om die app ook echt toegankelijk te maken. En niet alleen maar grafieken te tonen, daarmee schrik je lager opgeleiden sowieso mee af. Je moet er een begrijpelijke interpretatie overheen gooien.”

Hardware
Sinds kort, na een proef van bijna een jaar, gebruikt Oxxio ook Big Data om patronen te herkennen die moeten leiden tot een voorspellend jaarrapport. Dit soort diensten kan er in de toekomst voor zorgen dat consumenten minder snel overstappen.

Het bedrijf nam al een belangrijke stap door zijn energie-app open te stellen voor alle Nederlanders. Zij moeten hun meterstanden wel handmatig invoeren, maar zelfs dan is een voorspelling mogelijk. De e-businessmanager ziet de app vooral als het begin van wat in de toekomst wel eens een op zichzelf staande dienst zou kunnen worden. “Intern voeren we een discussie over hoe wij deze groep gebruikers moeten gaan zien. Zijn dat potentiële Oxxio-klanten, of gaan we in de toekomst betaalde diensten aanbieden als een apart merk?”

Soortgelijke ontwikkelingen ziet Luteijn bij energieprijsvergelijkers. Zo wil GasLicht.com klanten inzicht geven in het energieverbruik en op basis daarvan overstapadviezen geven. Een logische propositie, die de rol van de energieleverancier wel eens zou kunnen marginaliseren, denkt hij. Energieleveranciers zullen dus nog meer toegevoegde waarde moeten bieden. “Interfaces verschaffen naar slimme apparaten zoals de Nest doen we nu al, de smarthome-markt ontwikkelt zich sterk, maar we hebben er bewust voor gekozen om geen eigen hardware op de markt aan te bieden. De laagdrempeligheid van apps heeft nog altijd onmiskenbare voordelen.”

*Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#140)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment