Bezorging vereist een 24/7-mentaliteit

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 28 Mei 2015 in nieuws

Pakketbezorging is toe aan een nieuwe fase nu de klant steeds vaker een consument is in plaats van een bedrijf. Hiervoor moet de 9-tot-5-mentaliteit plaatsmaken voor een 24/7-denken en handelen.

Het gros van de consumenten wil zijn online bestellingen graag thuisbezorgd krijgen. In de praktijk moet je hiervoor veelal overdag thuis zijn, wat voor velen van ons niet wenselijk is, aangezien er ook gewerkt moet worden. En dus laten veel online shoppers hun privébestellingen bij de buren of op kantoor afleveren. Het bewijs dat er een kloof is tussen wat pakketbezorgend Nederland aanbiedt en wat de online shopper wil.

Zwaartepunt

Hoewel de consument door een groeiend aantal nieuwe bezorgdiensten meer controle heeft dan ooit – van afhaalpunten, keuze van de bezorgdatum tot het kiezen van tijdvakken – zijn dit maar relatief kleine verbeteringen. Thuisbezorging blijft gedoe. Het fundament van ons bezorgsysteem is namelijk nog te veel gebaseerd op de tijd dat pakketjes vooral door en voor bedrijven werden besteld.

Het wordt dan ook tijd voor een nieuw logistiek bezorgparadigma, waarbij het zwaartepunt van bezorging niet meer zoals gebruikelijk rond het middaguur ligt, maar verschuift naar de ochtend, avond, het weekend, danwel ’s nachts. Hiervoor moet de 9-tot-5-mentaliteit plaatsmaken voor een 24/7-denken en handelen die kenmerkend zijn voor onze interneteconomie.

Gelukkig zien we ook tekenen van verandering. En waar grote vervoerders het laten afweten, staan diverse startups al te trappelen om het stokje over te nemen en omzet en marktaandeel af te snoepen.

Graal

Maar ook de online retailer zal moeten meebewegen. Zo zullen zij hun zogeheten cut-off tijden moeten aanpassen nu consumenten steeds vaker verwachten dat wat ’s avonds besteld wordt ook daadwerkelijk de volgende dag in huis is. Wie op maandag zegt te bezorgen, zal zijn operatie dus ook op zondag moeten laten draaien. En ga je voor de heilige graal – ’s middags besteld, ‘s avonds in huis – dan wordt efficiëntie belangrijker dan ooit.

Sommige marktpartijen hebben al de nodige positieve ervaringen met het nieuwe bezorgen. Zoals Amazon, dat de samenwerking zocht met krantenkiosken, waar sindsdien bestellingen vanaf half zeven in de ochtend klaarliggen. Of het Britse warenhuis House of Fraser, dat behalve in de avond ook bezorgt voor half negen ’s ochtends. Ook het Nederlandse Coolblue bezorgt tegenwoordig zeven dagen per week, de hele dag door tot tien uur ’s avonds. Kledingfabrikant G-Star RAW haalde zelfs het achtuurjournaal met hun ‘same-evening delivery’ via fietskoeriers.

Het zijn deze innovatieve ondernemingen die de toon zetten. En de consumentenverwachtingen scheppen waar je als pakketvervoerder, online retailer en merk vroeg of laat in mee moet gaan, wil je concurrentie echt de baas blijven.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Emerce 100 (editie 2015).

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment