Zoomin opent drie Amerikaanse kantoren

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 27 mei 2015 in nieuws

Een van Nederlands grootste onbekende mediabedrijven, Zoomin uit Amsterdam, opent kantoren in Miami en Los Angeles en binnenkort in New York. Directeur Jan Riemens rekent AP, Reuters en landelijk bekende tv-programma’s tot zijn vaste klanten.

Met vijf miljard impressies op sites als YouTube en Dailymotion en meer dan honderd miljoen abonnees op die kanalen, is Zoomin uit Amsterdam een van ’s werelds grootste uitgevers en exploitanten. Gemeten naar aantal ‘uitgezonden’ minuten is het met 28 miljoen per maand naar eigen zeggen groter dan RTL in Nederland. De cijfers worden ondersteund door bereiksonderzoek van comScore.

Media-ondernemer Jan Riemens doorliep in vrij korte tijd een grote verandering met zijn bedrijf. Een paar jaar geleden kocht het video’s in van de grote persbureaus en verkocht die na bewerking door aan online nieuwssites. Daarna ging Zoomin ook zelf produceren. Twee jaar geleden richtte Riemens ook nog een multichannel network op. Hij verzamelde onafhankelijke YouTube-vloggers om zich heen en ging hun exploitatie verzorgen.

Het uitgeversnetwork is goed voor 2,2 miljard online en 0,8 miljard mobiele impressies. Het MCN met vloggers groeit razendsnel: van vierhonderd miljoen impressies in december vorig jaar naar meer dan twee miljard nu en honderd miljoen abonnees.

Afgelopen maanden zette Zoomin er nog een tandje bij. “In totaal zegden we in december met 140 videoleveranciers, waaronder AP en Reuters, de contracten op. Social en viral video hadden ons ingehaald. Wij willen het jongerenpubliek en zijn daarom zelf gaan produceren met eigen mensen. Het voordeel is dat ik zelf eigenaar van de content ben. Ik kan op elk kanaal doen wat ik wil.”

Het netwerk met tweeduizend eigen producenten is nagenoeg wereldomspannend. Er is altijd wel ergens in de wereld een redactie bemand die die filmende journalisten op pad kan sturen om breaking news te filmen en na bewerking te publiceren. Deze eigen producties blijken dermate interessant dat de oude leveranciers als AP en Reuters ze afnemen voor hun eigen berichtgeving.

Riemens claimt dat de eigen video’s tot twintig keer meer worden bekeken dan het materiaal dat hij tot eind vorig jaar kreeg geleverd van de traditionele nieuwsorganisaties.

“De volgende stap is een eigen expertnetwerk. Wat het onderwerp ook is, we willen altijd direct een expert kunnen benaderen die duiding en context kan geven bij een actuele ontwikkeling.”

De pre-roll reclame is voor online video qua winstmarge over zijn hoogtepunt heen. Daarom ziet ook Zoomin meer brood in native advertising. Omdat dat op de Amerikaanse markt al een volwassener model is, opent het bedrijf kantoren in Miami en de media-epicentra Los Angeles en New York. “Tien procent van onze video’s zijn in een bepaalde manier native. Iedere dag brengen we een nieuwe uit.”

De geboren Zeeuw sluit niet uit dat zijn bedrijf op termijn geld kan verdienen aan nieuwsitems die andere mediamakers gratis coveren. “Denk aan een première van James Bond. Normaal gesproken zijn nieuwsmakers daar gratis. Wij produceren niet enkel de video’s, maar hebben ook de distributiekracht. Ons bereik van twee miljard views per maand is wel iets waard.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment