Groeisprong voor Nederlands grootste MCN Divimove

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 21 mei 2015 in nieuws

YouTube-netwerk Divimove is in Europa afgelopen jaar verviervoudigd tot 1,1 miljard videoviews per maand. Binnenkort gaat directeur Sebastiaan van Dam zijn grootste avontuur aan: de verovering van de Engelse markt.

“We willen het grootste mediabedrijf van Europa worden”, zegt Van Dam tegen Emerce in het Berlijnse hoofdkantoor nabij de Alexanderplatz. Mede dankzij een miljoenenfinanciering van RTL-dochter Fremantle kon hij meer mensen aannemen en een groter pand betrekken. “We hebben nu geen winstfocus. Alles wordt geïnvesteerd in de groei. Het is al wel duidelijk hoe we dat kunnen omdraaien naar winst.”

De jonge in Rotterdam gestudeerde ondernemer woont sinds vijf jaar in Berlijn en deed zijn eerste werkervaring op bij Zalando. Daar zag hij hoe de Samwer-broers hun bedrijven bouwden en voorbereiden op exponentiële schaalvergroting. “Van die lessen profiteer ik nu.”

Divimove is een zogeheten multichannel network. Dat is een bedrijf dat YouTubers helpt hun kanaal te exploiteren en te verbeteren. Hoe groter en bekender de vlogger, hoe meer tijd en energie het bedrijf in hem of haar steekt.

“We hebben onlangs wel een artist manager aangesteld, maar we zijn geen artiestenbureau. We helpen talenten groeien en hebben net als Zalando we een datadivisie die heel goed de resultaten van de reclamecampagnes rondom de YouTubers monitort.” Dat is waar het bedrijf zijn geld mee verdient: op maat gemaakte reclamecampagnes voor grote merken.

Vorige week ging deze commercial van Doritos live met daarin twee bekende vloggers.

Er zijn nog maar weinig bedrijven die pan-Europese campagnes bij Divimove inkopen. Dat ligt niet aan het bedrijf, maar aan het gebrek aan lef van adverteerders. Zij zijn nog te onbekend met seed- en branded content-campagnes om die op zo’n grote schaal te durven inzetten.

“Veel wordt nu lokaal verkocht. Het is de uitdaging om dit naar internationale schaal te brengen.”

Het is adverteerders en mediabureaus inmiddels goed duidelijk dat vooral de jongere doelgroep zich overwegend op YouTube beweegt en minder op televisie. Tachtig procent van de nieuwe klanten van Divimove vraagt om ‘iets op YouTube’. Dat wijst erop dat ze eerst wat ervaring willen opdoen met het kanaal en de omgeving alvorens daar mee budget aan te besteden.

De meer gevorderde klanten kopen niet enkel bereik in maar ook engagement. Divimoves creatievelingen, een van de twee grootste afdelingen, werken daarom ook op Instagram, Twitter en Facebook. “Net wat de klant wil. We kunnen het allemaal. In Nederland doen we bijvoorbeeld ook veel Instagram-only.”

In Nederland claimt Divimove het grootste YouTube-netwerk te zijn met 185 miljoen views per maand. Die worden onder meer gegenereerd door mensen als Enzo Knol, DusDavid en Monica Geuze.

Binnenkort wil het bedrijf de Engelse markt betreden. Dat wordt een forse krachtsinspanning omdat het daar geen first of early mover was en daarom marktaandeel zal moeten kopen.

Foto: Wikimedia (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment