Heeft adtech nog de toekomst?

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 18 mei 2015 in nieuws

Adtech is onder investeerders geen populaire term meer. De meeste beursgenoteerde adtech-bedrijven presteren onder de maat, met als dieptepunt het noodlijdende Rocket Fuel, dat 80 procent van zijn marktwaarde is kwijtgeraakt. Millennial Media verloor zelfs negentig procent na zijn beursintroductie eerder dit jaar.

En toch: marktonderzoeker Gartner verwacht dat (grote) bedrijven ook dit jaar weer meer geld gaan uitgeven aan ad- of marketing tech.

Er wordt ook nog steeds flink wat geld in adtech gestoken: AppNexus sleepte 110 miljoen dollar binnen en Qualtrics een kleine 150 miljoen. Volgens Luma Partners werden er vorig jaar niet minder dan 82 marketingtech-bedrijven ingelijfd tegen 52 een jaar eerder. En het einde van de hausse is nog niet in zicht: Outbrain en AppNexus overwegen ondanks tegenwind een beursgang.

Zo langzamerhand wordt het kaf van het koren gescheiden. Al te technische marketing automation oplossingen zoals die van Hubspot en Marketo lijken al wat minder populair te worden omdat hiervoor gespecialiseerde vakkennis vereist is, wat vaak hoge opleidingskosten met zich meebrengt. De trend is die van eenvoud.

TechCrunch wijst op een aantal trends waar echt nog wel flink wat groei is te verwachten.

Native advertising

De markt voor mobiele advertenties explodeert. eMarketer voorziet alleen al voor de VS een groei van 50 procent. Sterk stijgend zijn de zogenoemde in-feed advertenties, ook wel native ads genoemd. Die vervangen de minder populaire banner ads. Met name Facebook lijkt die markt goed te begrijpen. Mobup (nu van Twitter) is een andere belangrijke speler. In feed advertising zou een markt van 5,7 miljard dollar kunnen worden.

Content is King

Uitgevers en merken werken steeds meer samen aan gesponsorde content en native advertising om hun omzet te verhogen. Kwaliteit is belangrijk. Content wordt ook steeds meer modulair, deels door de ontwikkeling van card-technologie, die door Twitter en Google al vroeg werd geadopteerd.

Programmatic gaat verder dan display

Advertenties worden steeds vaker geautomatiseerd ingekocht, en volgens onderzoek van Perceptions Group stijgt de markt dit jaar met 21 procent. De markt ontwikkelt zich breder, voorbij display, richting radio en televisie.

Marketing analytics wordt volwassen

De opkomst van mobiel heeft de vraag naar goede analytics versterkt. Daarom haalde een bedrijf als Mixpanel alleen al 65 miljoen dollar op tegen een marktwaarde van 865 miljoen. App Annie heeft recentelijk Mobidia overgenomen en ook Flurry (onderdeel van Yahoo) timmert aan de weg. Marketeers willen meer inzicht in het gebruik van apps. Data is het ‘levensbloed’ voor veel bedrijven, en vooral Facebook kan niet meer zonder.

Foto boven: Stocksnapper / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment