Minder consumenten willen berichten van apps

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 16 apr 2015 in nieuws

Consumenten zijn iets minder snel geneigd om toestemming te geven voor de ontvangst van berichten door apps. Dat blijkt uit een grote studie van Urban Airship. Gemiddeld 43 procent van de gebruikers van apps geeft toestemming, 2 procent minder dan een jaar geleden.

Volgens het bureau heeft de lichte daling als oorzaak dat steeds meer apps berichten versturen om de aandacht van de consument te trekken. Dat wordt blijkbaar minder op prijs gesteld.

Er zijn wel grote verschillen in appcategorie. Opt-in werkt bij mobiele games en retail apps bijvoorbeeld minder goed. Retail leverde het afgelopen jaar zelfs fors in, van 46 naar 36 procent, juist nu volop wordt geëxperimenteerd met iBeacons in winkels. Ook de categorie voeding en drank scoort laag. Bij goede doelen, zakelijke apps en productiviteitsapps ligt het percentage opt-ins hoger.

Opt-in_Benchmarks

Toch blijft de opt-in voor appberichten nog altijd enorm hoog vergeleken met andere kanalen. Maar appmakers moeten wel uitkijken dat ze niet te bont maken. Ook hiervoor geldt dus: overdaad schaadt. Humor op zijn tijd lijkt te werken, en betere segmentatie en personalisatie helpen volgens Urban Airship ook.

De bevindingen komen overeen met onderzoek van Accengage. Ook hier hadden retail-apps (37 procent) wereldwijd de op één na slechtste score onder iOS-gebruikers die de pushmogelijkheid had aangezet. En wie het bericht wel ontving, klikte er bijna nooit op (twee procent).

Rubrieksadvertenties (63 procent), reizen (61 procent), telecommunicatie (49 procent), media (49 procent), entertainment (48 procent) en games (45 procent) scoorden in dit onderzoek hoger.

In Android-apps staan push notifications standaard aan. De cijfers zijn voor dit platform zijn over het algemeen positiever.

Urban Airship baseerde zijn metingen op het eigen mobiele engagement platform. Er werd gekeken naar 3000 apps met 500 miljoen gebruikers die in totaal 100 miljard berichten ontvingen in 2014.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment