Google: Programmatic buying komt naar televisie

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
Posted 09 apr 2015 in nieuws

Het zal nog een paar jaar duren, maar het staat volgens Google buiten kuif dat programmatic buying naar televisie komt. Adverteerders kopen dan reclameruimte op tv in via een openbare veiling.

Dat schrijven twee specialisten op het gebied van online video, merkreclame en marketing in een stuk op Thing with Google. Het is preken voor eigen parochie, maar het opiniestuk geeft een aardig idee van de overgangsfase die de tv-wereld te wachten staat.

Het inkopen van reclame op televisie is nu nog een handmatig proces. Mediabureaus en tv-netwerken zoeken de zenders en programma’s die het beste bij een adverteerder passen qua doelstellingen, onderhandelen de prijs en boeken de commercials in. Dit hele proces kan worden geautomatiseerd en dat zal ook gebeuren volgens Rany Ng en Anish Kattukaran.

“Programmatic tv definiëren wij als het geautomatiseerd in- en verkopen van reclame rondom tv-content met behulp van digitale data. Hieronder vallen tv-commercials op het web, mobiele apparaten en concerten tv’s en ook lineaire televisiereclame uitgeserveerd via digitale decoders.”

Ze omschrijven de huidige programmaticpraktijken als ‘meer gruis dan substantie’.

Net zoals online uitgevers dat een paar jaar geleden waren, zijn ook de tv-zenders terughoudend over programmatic. Het veilen van reclameruimte brengt transparantie in de prijsstelling en onherroepelijk prijsdalingen en, daarmee, lagere omzetten. De ervaringen op internet, en eisen van adverteerders, zullen de zenders uiteindelijk toch doen overschakelen.

Ng en Kattukaran stellen dat er minder waste zal zijn, meer beschikbare reclamebudget en betere reclameprijzen. Dat laatste is een politiek correcte uitleg voor: lagere tarieven die door betere targeting en groeiende volumes waarde opleveren voor de adverteerder. De zender zit alleen ‘lagere tarieven.

Een inventarisatie door Emerce Magazine vorig jaar laat zien dat de Nederlandse markt niet terughoudend staat tegenover programmatic in- en verkopen van reclameruimte op tv maar eerst de tegen in het water wil kunnen steken.

Foto: Robert Couse-Baker (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment