Webwinkel uitbreiden naar China? Dit zijn de betaalmogelijkheden

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 11 mrt 2015 in nieuws

De Chinese markt biedt een enorm potentieel, maar ondanks de duizelingwekkende vooruitzichten moeten e-commercebedrijven die een lokale aanwezigheid willen opbouwen, met een aantal zaken rekening houden. Met deze gedachte in het achterhoofd zal ik in deze blog achtergrondinformatie bespreken over de lokale betaalmogelijkheden, de stand van zaken op het gebied van m-commerce en de profielen en gedragspatronen van Chinese internetconsumenten. Verder geef ik een aantal praktische tips die u helpen om met deze vraagstukken om te gaan en een coherente betaalstrategie te ontwikkelen voor de Chinese markt.

China biedt ongekende zakelijke kansen. De fantasie slaat al snel op hol als u de indrukwekkende groeicijfers ziet. Een recente prognose bevestigt dat de Chinese markt een enorme potentie vertegenwoordigt voor internationale e-commerce-spelers. De verwachting is dat deze markt aan het einde van dit decennium groter zal zijn dan die van het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan, Duitsland en Frankrijk bij elkaar opgeteld. Volgens onderzoeksbureau Kapronasia zal de Chinese markt voor mobiele betalingen een omzetniveau van maar liefst 84 miljard dollar bereiken. Het aantal gebruikers van mobiele betaalplatforms neemt naar verwachting voor eind 2015 toe van 211 naar 441 miljoen.  

Een snapshot van de Chinese online shopper

De Chinese markt kan het beste worden beschreven als ‘jong’, ‘stedelijk’ en ‘mobiel’. De helft van alle bezoekers van webwinkels is tussen de 24 en 30 jaar oud, en de meerderheid is afkomstig uit grote economische centra zoals Peking en Shanghai. Deze jonge, relatief vermogende winkelaars zijn verantwoordelijk voor een enorme opleving in het gebruik van smartphones.

Onder de circa 1,4 miljard inwoners van China bevinden zich 650 miljoen internetgebruikers. 300 miljoen daarvan maken gebruik van webwinkels. En het aantal online shoppers neemt zienderogen toe — het afgelopen jaar kwamen er maar liefst 60 miljoen bij. Deze groep vertegenwoordigt slechts 25 procent van de totale Chinese bevolking, dus het moge duidelijk zijn dat deze markt nog volop potentieel biedt.

Het grote aantal gebruikers van mobiele telefoons vindt zijn neerslag in een indrukwekkende groei van m-commerce. De Chinese markt voor mobiele betalingen groeide in 2013 met meer dan 700 procent. Opvallend genoeg deed 80 procent van alle mobiele winkelaars minder dan vier aankopen. Hoewel mobiele shoppers momenteel slechts bereid lijken om mondjesmaat tot aanschaf over te gaan, zal het gemiddelde transactievolume per mobiele klant waarschijnlijk een stuk hoger komen te liggen naarmate de mobiele gebruikservaring verder wordt geoptimaliseerd. 

Belangrijkste betaalmethoden

UnionPay, Alipay en Tenpay hebben samen circa 80 procent van de markt in handen en domineren daarmee het online betaallandschap. Alipay beheerst bijna de helft van de markt, Tenpay net iets onder de 20 procent en China UnionPay ietsje minder dan 15 procent. Daarbij valt op te merken dat deze percentages sterk worden beïnvloed door de dominantie van grote Chinese webwinkels van Tencent en Alibaba – de respectieve eigenaars van Tenpay en Alipay.

CHINA UNIONPAY

China UnionPay is het grootste creditcardbedrijf ter wereld, gemeten naar het aantal verstrekte kaarten. Het is daarnaast het enige interbancaire netwerk op de markt. China UnionPay verbindt pinautomaten van meer dan veertien banken op het Chinese vasteland met elkaar. Het bedrijf faciliteert nationale en grensoverschrijdende betalingstransacties voor alle kaartverstrekkers, en biedt twee belangrijke integratie-oplossingen voor online handelaars in de vorm van SecurePay en ExpressPay.

ALIPAY

Alipay.com is het betalingsplatform van de e-commercegigant Alibaba. Alipay werkt samen met meer dan 65 financiële instellingen, waaronder Visa en MasterCard, en verzorgt betalingsdiensten voor de belangrijkste e-commerceplatforms van Alibaba. Het platform kan ook worden gebruikt voor het overmaken van geld naar bankrekeningen, het aanvullen van het saldo van creditcards en het betalen van energierekeningen.

TENPAY

Deze betaalmethode werd in 2005 geïntroduceerd door internetreus Tencent, ter ondersteuning van de betalingsbehoeften van gebruikers van QQ, een mobiel sociaal netwerk met meer dan 800 miljoen gebruikers. Tenpay is vergelijkbaar met Alipay. Het is een grensoverschrijdende betalingsdienst die consumenten de mogelijkheid biedt om producten aan te schaffen via de websites van handelspartners die afrekenen in renminbi, de officiële valuta van China. Tenpay dankt zijn groei aan een reeks van overnames door zijn moederbedrijf, de Tencent Group. De belangrijkste daarvan was de overname van de sociale messaging-dienst WeChat, die meer dan 400 miljoen actieve gebruikers telt.

Aanbevolen betaalstrategie en belangrijkste aandachtspunten

Om zoveel mogelijk online shoppers aan te trekken en de kosten in te dammen, wordt internationale e-commercebedrijven geadviseerd om bezoekers minimaal een combinatie van de betalingsmethoden UnionPay en Alipay aan te bieden.

Online handelaars moeten daarnaast de ontwikkelingen in de gaten houden die van invloed zijn op samenwerkingsverbanden tussen Tencent, Baidu en de Dalian Wanda Group. Deze kunnen betalingsmethoden zoals Tenpay namelijk een extra boost geven. Verder is het belangrijk om te weten dat steeds meer creditcards/betaalpassen ondersteuning bieden voor grensoverschrijdende betalingstransacties. Exploitanten van webwinkels kunnen zich verzekeren van een bevredigend aantal handelstransacties door simpelweg internationale betalingsopties aan te bieden.

Periodieke betalingen zijn in China veel populairder dan in andere Aziatische markten. Handelaars die een betaalmodel hanteren op basis van periodieke afschrijvingen, doen er daarom goed aan om samen te werken met een leverancier van betalingsdiensten die ondersteuning biedt voor periodieke transacties op basis van de belangrijkste betaalmethoden.

Een fors percentage van Chinese online shoppers zoekt momenteel toegang tot internet vanaf een mobiel apparaat. Ik raad u dan ook met klem aan om klanten een geoptimaliseerde mobiele betaalervaring te bieden op basis van een consistente interface. Zo zullen er zo min mogelijk bezoekers afhaken voor het afrekenen.

Kortom, indien u wilt uitbreiden naar China moet u onder meer letten op de combinatie van betaalmethoden, het aanbieden van internationale betalingsopties en de betaaltrends van het land. De Chinese markt biedt ongekend veel kansen voor uw webwinkel, mits u daar slim mee omgaat.

Klik hier voor meer informatie over het Chinese betalingslandschap.
Foto: testing / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment