Waarom bakstenen winkel geliefd blijft

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 04 mrt 2015 in nieuws

Online winkelen is populair. Maar niet zo populair als shoppen in een winkel van baksteen en glas. En dat blijft voorlopig ook zo, stelt eMarketer naar aanleiding van PwC-onderzoek. Zien, voelen en uitproberen van producten blijft voor 60 procent van de consumenten dé reden om in-store kopen te verkiezen boven digitale aanschaf. 

PwC deed eind vorig jaar onderzoek onder meer dan 19.000 online shoppers in negentien landen wereldwijd. Gevraagd werd naar aankoopvoorkeuren, het gebruik van verschillende shopkanalen en verwachtingen van retailers. De uitkomsten vatte PwC samen in het rapport Total Retail 2015: Retailers and the Age of Disruption. 

Bulk aankopen in baksteen

Wereldwijd zegt meer dan een derde (36 procent) van de consumenten minstens wekelijks iets in een fysieke winkel te kopen. Een groot verschil met de online shopcijfers. Via de pc doet twintig procent het wekelijks of dagelijks tegenover tien procent via de tablet en elf procent met de mobiel.

retail1

Consumenten zijn bovendien niet van plan hun aankoopgedrag het komende jaar te veranderen, aldus onderzoek van Shopular onder Amerikaanse internetgebruikers. 63,6 procent zei de bulk van hun retailaankopen dit jaar in-store te doen versus 36,4 procent die zei dat juist online te doen. 

Zien, voelen en uitproberen

Waarom mensen blijven kiezen voor fysieke winkels? De mogelijkheid van zien, voelen en uitproberen (60 procent), maar ook het direct kunnen hebben ervan (53 procent). Zekerheid over de geschiktheid of passendheid van een product (33 procent) volgt op de derde plaats.

Natuurlijk heeft ook online shoppen voordelen: lagere prijzen (56 procent), 24/7 shopmogelijkheid (46 procent) en het niet hebben van reistijd (40 procent). Ook betere productvergelijkingsopties (32 procent) en een breder productaanbod (27 procent) zijn belangrijke factoren voor de online shopper. Maar bedenk wel: alleen de 24/7 shopmogelijkheid en het niet hebben van reistijd zijn exclusieve online redenen. De rest zou in theorie ook door fysieke winkels bereikt kunnen worden. 

Web-rooming net zo belangrijk als showrooming

Het verhaal gaat dat consumenten het liefst een product komen zien en voelen in de fysieke winkel om vervolgens de aankoop online te doen tegen de scherpste prijs, oftewel showrooming. Maar niets is minder waar, concludeert PwC. Ja, 68 procent van de consumenten checkt weleens producten in een winkel om het vervolgens online te kopen. Maar 70 procent doet dat juist andersom: online onderzoek gevolgd door een offline aankoop. Web-rooming is dus net zo belangrijk als showrooming.

Meer highlights:

  • Via een pc doet zeventien procent van de consumenten wekelijks en drie procent dagelijks een aankoop. 34 procent doet dit maandelijks, 34 procent een paar keer per jaar en zeventien procent eens per jaar.
  • Mobiel shoppen doet drie procent dagelijks, acht procent wekelijks, dertien procent maandelijks, zestien procent een paar keer per jaar en zeven procent eens per jaar.
  • Via een tablet doet twee procent dagelijks aankopen, acht procent wekelijks, veertien maandelijks, vijftien procent een paar keer per jaar en zes procent eens per jaar.
  • Betalen via de mobiel wordt steeds gewoner. Toch varieert de adoptie ervan wereldwijd nog enorm. In China en India denkt 24 procent van de consumenten dat de mobiel het belangrijkst wordt voor aankopen. Terwijl in België en Denemarken slechts 3 procent dat denkt.
  • Virtueel geld (zoals de Bitcoin) ziet 39 procent van de internetgebruikers wel als een toekomstige betaaloptie voor zichzelf.

retail2

Het hele rapport is hier te vinden.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment