Marketeers word wakker, je betaalt nog steeds voor frauduleus verkeer

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 26 feb 2015 in nieuws

Uit het onderzoek van de ANA (Association of National Advertisers) blijkt dat adverteerders in 2015 wel eens 6,3 miljard dollar kunnen verliezen als de huidige fraudestatistieken doorzetten. Het onderzoek stelt ook dat zelfs premium partijen geïnfecteerd zijn. Helaas is er meer slechts nieuws. Naast bots zijn advertentienetwerken, affiliatesites en kortingscode-sites potentiële cookiedroppers. Dit kost adverteerders miljoenen per maand zonder dat ze zich hiervan bewust zijn.

Marketeers word wakker

Bron: Association of National Advertisers Report NA Report

Word wakker

Natuurlijk kan een marketeer alleen besluiten nemen op basis van de beschikbare data van marketingkanalen. Maar kan je deze bronnen wel vertrouwen als je van dit frauduleuze gedrag weet? Het antwoord is nee. Beschouw je data niet als betrouwbaar.

Kwaliteit van het verkeer

Verkeer van hoge kwaliteit is cruciaal voor online marketing. Je wilt niet voor waardeloos, zelfs frauduleus verkeer betalen. En belangrijker, je wilt geen orders toekennen aan dat verkeer. Dat brengt je namelijk op het verkeerde pad: je betaalt teveel aan het verkeerde marketingkanaal en te weinig aan de kanalen die daadwerkelijk voor je verkoop zorgen. Ons advies? Duik in de data die je krijgt en ga uit op onderzoek.

Drie tips om frauduleus verkeer op te sporen

Wij gebruiken een filter die frauduleus verkeer opspoort en uitsluit van ordertoekenning. Deze filters meten het verkeer tot op het diepste niveau dankzij een complex algoritme. We begrijpen dat niet elke retailer de mogelijkheid heeft om dit in-house te ontwikkelen. Daarom delen we drie simpele tips hoe je frauduleus verkeer herkent

Tip 1: Kijk naar je conversies

Geen enkele advertentie, geen sitebeheerder of marketingkanaal heeft een conversie boven de vijf procent. Boven dit getal uitkomen is mogelijk, maar dan moet er wel een heel transparant verhaal achter zitten over hoe men dit voor elkaar heeft gekregen. Een magisch concept bestaat simpelweg niet. Als het te goed klinkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.

Dus als je je conversies naloopt en opvallend hoge getallen ziet, zouden je alarmbellen af moeten gaan. We garanderen je, dat is spam. Ga dus op onderzoek uit, je gaat iets vinden wat niet klopt. Verwijder dit kanaal dan wel deze uitgever direct uit je marketingactiviteiten.

Tip 2: Annuleringen

Als je echt in de getallen duikt, ontdek je fraude vaak bij de annuleringen. Hier een voorbeeld: voor een van onze klanten hebben we onderzoek gedaan naar een uitgever die bijzonder hoge conversiepercentages liet zien. Gedurende dit onderzoek zijn we erachter gekomen dat 100 procent van de orders binnen 48 uur geannuleerd werd. De hele customer journey kwam vanuit hetzelfde IP-adres, fraude dus. Dit soort praktijken kost je zelfs nog meer als je de annuleringskosten en –tijd meerekent.

Tip 3: Duur en bounce rate van een bezoek

Deze tip is gebaseerd op cookiedropping. Een bezoekduur van slechts een à twee seconden kan nooit tot een order leiden. Geen menselijk wezen is in staat om een aankoop binnen die tijd te volbrengen. Verkeer dat dus lage bezoekduur aangeeft is hoogstwaarschijnlijk spam. Daarnaast, kijk naar de bounce rate: veel verkeer is geframed. Verwijder dat verkeer, anders gaat dit je een hoop geld kosten.

Marketeers, word wakker. Het wordt tijd om erachter te komen waar je nou daadwerkelijk voor betaalt. Gebruik betrouwbare technologie en spam filters om jezelf zoveel mogelijk te beschermen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment